The formation of A. Shteiger’s lyrical diary (“This Day” – “This Life”) | Sibirskii Filologicheskii Zhurnal - Siberian Journal of Philology. 2025. № 3. DOI: 10.17223/18137083/92/7

The formation of A. Shteiger’s lyrical diary (“This Day” – “This Life”)

This study investigates the development of a diary strategy in the early works of Anatoly Shteiger, a poet of the younger generation of emigration of the first wave. As a representative of the “Paris Note,” the foremost poetic movement within the Russian diaspora, Shteiger sought to preserve the spiritual essence of poetry by aligning it more closely with the literature of the “human document.” A comparative analysis of two early poetic collections, “This Day” (1928) and “This Life” (1932), illuminates the formation and evolution of the lyrical diary. This analysis considers themes and key motives, such as emigration, illness, death, nature, God, love, memory, creativity, and maturation, as well as worldviews, and diary form specifics. This development is found to involve a departure from the literary style inherited from St. Petersburg poetics and transcending the duality inherent in the oppositions of the earthly and the afterlife, reality and culture, past and present. Furthermore, it entails a focus on individual experience in addressing philosophical questions such as the existence of God as the essence of ethics and axiology, and the possibility of dialogue both with higher powers and with an equal Other. A comparison of Steiger’s lyrical diary with the poetic systems of his mentors, Adamovich and Ivanov, reveals both his assimilation of “Parisian note” aesthetics and the originality of his creative method, in which poetry serves to absolutize personal experience.

Download file
Counter downloads: 2

Keywords

Anatoly Shteiger, “Paris Note”, lyrical diary, evolution

Authors

NameOrganizationE-mail
Davydov Stepan N.National Research Tomsk State Universitystepan.7plus@yandex.ru
Khatyamova Marina A.National Research Tomsk State Universitykhatyamovama@mail.ru
Всего: 2

References

Абдокова М. Б. Стихи на грани безмолвия: поэтическая аскетика Анатолия Штейгера - метафизический контекст // Вестник Рос. ун-та дружбы народов. Серия: Литературоведение. Журналистика, 2018. Т. 23, № 3. С. 277-283.
Вейдле В. В. Петербургская поэтика // Вейдле В. В. Умирание искусства. М.: Республика, 2001. URL: https://www.klex.ru/mii (дата обращения 07.05.2024).
Егоров О. Г. Русский литературный дневник XIX века: исследование. М.: ФЛИНТА, 2022. 280 с.
Иванов Г. В. Собр. соч.: В 3 т. М.: Согласие, 1993. Т. 1: Стихотворения. 656 с.
Коростелёв О. А. "Парижская нота" и противостояние молодежных поэтических школ русской литературной эмиграции // Литературоведческий журнал. 2008. № 22. С. 3-50. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/parizhskaya-nota-i-protivostoyanie-molodezhnyh-poeticheskih-shkol-russkoy-literaturnoy-emigratsii (дата обращения 07.05.2024).
Коростелёв О. А. От Адамовича до Цветаевой: литература, критика, печать Русского зарубежья. СПб.: Изд-во им. Н. И. Новикова: ИД "Галина скрипсит", 2013. 492 с.
Кочеткова О. С. Проблема внутреннего и внешнего пространства в судьбе и творчестве А. С. Штейгера // Вестник Моск. ун-та. Серия 9: Филология, 2010. № 2. С. 81-94.
Лотман Ю. М. Внутри мыслящих миров. Человек - текст - семиосфера - история. М.: Языки русской культуры, 1996. 464 с.
Налегач Н. В. Поэтический диалог А. Штейгера с И. Анненским в итоговой книге "2 × 2 = 4. Стихи 1926-1939" // Вестник Новгород. гос. ун-та, 2010. № 56. С. 48-52.
Ратников К. В. "Парижская нота" в поэзии русского зарубежья. Челябинск: Челяб. гос. ун-т, 1998. 162 с.
Сараева Т. В. Мотив чуда в лирике А. Штейгера // Вестник Кемеров. гос. ун-та. 2014а. № 1-2 (57). С. 164-167.
Сараева Т. В. Поэтический диалог А. Штейгера и Г. Иванова // Диалоги классиков, диалоги с классикой: Сб. науч. ст. Екатеринбург: Изд-во Урал. ун-та, 2014б. С. 126-131. (Эволюция форм художественного сознания; вып. 4).
Хадынская А. А. Акмеистические традиции в лирике А. Штейгера // Изв. Урал. федерал. ун-та. Серия 2: Гуманитарные науки, 2016. Т. 18, № 4 (157). С. 38-54.
Хадынская А. А. "Каждый мальчик поэт": тема детства в лирике Анатолия Штейгера // Филологические науки. Вопросы теории и практики, 2019. Т. 12, № 4. С. 359-364.
Чагин А. И. Пути и лица: о русской литературе ХХ в. М.: ИМЛИ РАН, 2008. 593 с. URL: https://www.phantastike.com/ru/puti_i_litca_o_russkoi_literature_xx_ve/pdf/(дата обращения 13.03.2024).
Чагин А. И. Горизонты прекрасной ясности. Акмеизм, петербургская школа в 1920-1930-е гг. М.: ИМЛИ РАН, 2021. 320 с.
Штейгер А. С. Этот день: Избранное. М.: Престиж Бук, 2017. 480 с.
Яковлева Н. А. "Человеческий документ": история одного понятия. Хельсинки: Ун-т Хельсинки, 2012. 208 с. URL: https://helda.helsinki.fi/server/api/core/bitstreams/9f87abaa-0d1f-4523-b580-98c37c10bc47/content (дата обращения 07.05.2024).
 The formation of A. Shteiger’s lyrical diary (“This Day” – “This Life”) | Sibirskii Filologicheskii Zhurnal - Siberian Journal of Philology. 2025. № 3. DOI: 10.17223/18137083/92/7

The formation of A. Shteiger’s lyrical diary (“This Day” – “This Life”) | Sibirskii Filologicheskii Zhurnal - Siberian Journal of Philology. 2025. № 3. DOI: 10.17223/18137083/92/7

Download full-text version
Counter downloads: 40