The criminal and legal significance of formal and essential signs of illegal migration | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2018. № 437. DOI: 10.17223/15617793/437/32

The criminal and legal significance of formal and essential signs of illegal migration

The main aim of the work is to determine the formal and essential signs of illegal migration, which are the methodological basis for a direct counteraction to this negative phenomenon of modern reality. On the basis of the analysis of normative acts of national and supranational legislation, project documents and various scientific points of view through the use of logical, dogmatic and other methods of scientific knowledge, the author's position on the definition of formal and essential features of illegal migration, its correlation with the concepts “uncontrolled” and “criminal” migration is formulated. Despite the close attention of the state to the problem of combating illegal migration, which is one of the main threats to the national security today, there is no legal definition of it in the Russian Federation. The author believes that the legal definition of illegal migration as a social and legal phenomenon should form the basis of the regulatory framework for combating illegal migration. Only this definition can be the conceptual basis of the system of counteraction to it. It determines the set of legal and organizational tools to control and regulate migration processes. According to the results of the study, the concepts “migration control”, as a function of the state, and “migration regime”, as a tool of modern migration policy, are introduced into scientific discourse. The following conclusions are formulated. (1) Illegal migration should be understood as migration in violation of the legislation of the Russian Federation on the entry, stay (residence) and transit through the territory of the Russian Federation of foreign citizens and stateless persons. (2) The main means of criminal-legal counteraction to illegal migration are criminal encroachments provided for by Art. 322, Art. 322.1, Art. 322.2, Art. 322.3 of the Criminal Code of the Russian Federation. They are the rules of direct counteraction to illegal migration: their criminal and political orientation is to ensure migration control over the implementation of the requirements of migration legislation on the entry, stay (residence) or transit of foreign citizens and stateless persons. Violation of these requirements reflects the essence of illegal migration, which consists in uncontrolled movement across the state border of the Russian Federation, intra-state movement as well as stay (residence) of these persons in the territory of the state, which poses a threat to its national interests. (3) There are no criminal and political grounds for criminalizing the fictitious registration of a citizen of the Russian Federation at the place of stay or residence in a residential building in the Russian Federation. The fight against this kind of violation may well be implemented through administrative measures.

Download file
Counter downloads: 655

Keywords

незаконная миграция, неконтролируемая миграция, уголовно-правовое значение, миграционный режим, уголовно-правовое противодействие, illegal migration, uncontrolled migration, criminal and legal significance, migration regime, criminal and legal counteraction

Authors

NameOrganizationE-mail
Urda Margarita N.Southwest State Universityurda.ru@rambler.ru
Всего: 1

References

Соглашение между Правительством Российской Федерации и Правительством Республики Узбекистан о сотрудничестве в борьбе с незаконной миграцией (Ташкент, 4 июля 2007 года) // СПС «КонсультантПлюс».
Соглашение между Правительством Российской Федерации и Правительством Республики Абхазия о сотрудничестве в борьбе с незаконной миграцией (Москва, 17 февраля 2010 года) // СПС «КонсультантПлюс».
Соглашение между Правительством Российской Федерации и Правительством Республики Южная Осетия о сотрудничестве в борьбе с незаконной миграцией (Цхинвал, 19 мая 2010 года) // СПС «КонсультантПлюс».
Соглашение о сотрудничестве по противодействию нелегальной трудовой миграции из третьих государств (заключено в г. Санкт-Петербурге 19.11.2010 г.) // СПС «КонсультантПлюс».
Соглашение о сотрудничестве государств-участников Содружества Независимых Государств от 06 марта 1998 г. // СПС «Консультант-Плюс».
Магеррамов М.А. Незаконная миграция: понятие, общественная опасность, уголовно-правовое и криминологическое противодействие (по материалам России и Азербайджана) : дис.. канд. юрид. наук. М., 2008. 194 с.
Шкилев А.Н. Миграция: уголовно-правовые и криминологические аспекты : дис.. канд. юрид. наук. Н. Новгород, 2006. 237 с.
Краснов А.Ю. Государственная политика противодействия незаконной миграции : дис.. канд. юрид. наук. М., 2010. 192 с.
Соков В.С. Уголовно-правовые и криминологические проблемы борьбы с незаконной миграцией : дис..канд. юрид. наук. Волгоград, 2015. 224 с.
Смирнова В. А. Нелегальная миграция как угроза национальной безопасности Российской Федерации // Вестник Академии экономической безопасности МВД России. 2009. № 4. С. 92-97.
Российская криминологическая энциклопедия. М. : НОРМА (Издательская группа НОРМА-ИНФА М), 2000. 808 с.
Проект Указа Президента Российской Федерации «Об утверждении Концепции миграционной политики Российской Федерации» вместе с проектом Концепции миграционной политики Российской Федерации. URL:http://regulation.gov.ru/projects#npa=67736
Федеральный закон от 26.04.2004 № 26-ФЗ «О ратификации Конвенции Организации Объединенных Наций против транснациональной организованной преступности и дополняющих ее протокола против незаконного ввоза мигрантов по суше, морю и воздуху и протокола о предупреждении и пресечении торговли людьми, особенно женщинами и детьми, и наказании за нее» // СЗ РФ. 2004. № 18. Ст. 1684.
Указ Президента РФ от 31.12.2015 № 683 «О Стратегии национальной безопасности Российской Федерации» // СЗ РФ. 2016. № 1 (часть II). Ст. 212.
Федеральный закон от 25.07.2002 № 115-ФЗ (ред. от ред. от 31.12.2017) «О правовом положении иностранных граждан в Российской Федерации» // СЗ РФ. 2002. № 30. Ст. 3032.
Федеральный закон от 15.08.1996 № 114-ФЗ (ред. от 19.02.2018) «О порядке выезда из Российской Федерации и въезда в Российскую Федерацию» // СЗ РФ.1996. № 34. Ст. 4029.
Постановление Правительства РФ от 04.06.2012 № 546 «Об утверждении Положения о содержании пограничного контроля при пропуске лиц, транспортных средств, грузов, товаров и животных через государственную границу Российской Федерации» // СПС «Консуль-тантПлюс».
Сухарникова А.В. Незаконная миграция и иммиграционный контроль в России // Электронный научный журнал «Пространство Закона (Terra Law)». 2013. № 2. URL: http://law-journal.info/2013/05/014/
 The criminal and legal significance of formal and essential signs of illegal migration | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2018. № 437. DOI: 10.17223/15617793/437/32

The criminal and legal significance of formal and essential signs of illegal migration | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2018. № 437. DOI: 10.17223/15617793/437/32

Download full-text version
Counter downloads: 4162