Features of Lexical Textual Paradigm Participation in the Actualization of the Title of Gaito Gazdanov's Short Story "Bombay" | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2020. № 452. DOI: 10.17223/15617793/452/4

Features of Lexical Textual Paradigm Participation in the Actualization of the Title of Gaito Gazdanov's Short Story "Bombay"

The article presents (1) the stylistic decoding of the toponymic title of Gaito Gazdanov's story "Bombay" by describing the functioning of lexical textual paradigms that appear on the basis of the closest associates of the title word and (2) the writer's idiostyle features in the formation of the text's associative-semantic field and in the actualization of elements of the writer's thesaurus. In the first part of the article, lexical textual paradigms are described; their structural typology, features of their volume due to individual author's modifications (the use of analogues, associative "companions", images of comparison and metaphorical periphrases, associative synesthetic chains) are analyzed. At the initial stage of the analysis, lexical textual paradigms are found in the story, their status is determined, their volume and nature of interaction with each other are examined, microthemes and motives are identified, in particular, the associative-synonymous microfield, with such dominants as sadness, despair, anxiety associated with the emigrant fate of the writer. In the second part of the article, attention is drawn to the image of the geographical features of Bombay, expressed by thematic groups of hyponyms (phytonyms, zoonyms, nominations of local residents, national costumes). The analysis confirms the hypothesis that the initially thematic title is contextually converted with rheumatic meanings, which is typical for titles of a postscript type. The feature of the writer's idiostyle is revealed: the condensation of the title word in its concrete, primary meaning to the end of the text and the implicit development of the conceptual and aesthetic basis of the fiction text based on the secondary meanings of the title, its associative text in the previous part of the story, which prepares an expanded idea of the semantic emphasis made at the end. It is established that only the last five pages of Gazdanov's story are associated with the figurative decoding of the regional geographic meaning of the title word. The toponymic title is monosemic; therefore, its development does not begin with the semantic structure of the word, but with the ideas of the Russian emigrant about the desired exotic place, with the associative topoi expressed by repetitions of words, roots, and the title word. Of particular significance is the leitmotif of "travel", which is manifested in the list of the cities the emigrants came to. Numerous intensives, intensifies, forms of subjective assessment (as components of lexical textual paradigms) connect the two poles of the title in the text: climatic features and the mental state of the confessional narrator. The contrasting topoi of Paris (difficulties of emigration) and Bombay (longing for solace) as well as retrospectively-associative memories of Russia determine the choice of leitmotifs: sadness, excitement, anxiety/travel/memory. These leitmotifs hint at a desire to write a diary (of an emigrant about emigration: a text in a text).

Download file
Counter downloads: 2307

Keywords

artistic text, stylistic decoding, toponym, title, lexical textual paradigms, стилистическое декодирование художественного текста, топоним, заглавие, лексические текстовые парадигмы

Authors

NameOrganizationE-mail
Skvoretskaya Elena V.Novosibirsk State Pedagogical Universityskvor@gmail.com
Kukhtenkova Anastasia А.Novosibirsk State Pedagogical University; Novosibirsk Aircraft Lyceumkuhtenkovaanastasiya@mail.ru
Всего: 2

References

Кржижановский С.Д. Статьи. Заметки. Размышления о литературе и театре. Собрание сочинений. Т. 4 / сост. В. Перельмутера. СПб. : Симпозиум, 2006. С. 7-42.
Маханьков Е.А. Малая проза Гайто Газданова: поэтика мотивных комплексов : дис.. канд. филол. наук. Харьков, 2015. 217 с.
Степанов Г.В. О границах лингвистического и литературоведческого анализа художественного текста // Теория литературных стилей. Современные аспекты изучения. М. : Наука, 1982. 367 с.
Кибальчик С.А. Буддистский код романов Гайто Газданова // Русская литература. 2008. № 2. С. 42-60.
Божко Н.А. Восточные мотивы в творчестве Гайто Газданова // Вестник ВолГУ. Сер. 9, вып. 11. 2013. С. 117-119.
Матвеева Ю.В. Восток и запад в творчестве Гайто Газданова // Гайто Газданов и «незамеченное поколение»: писатель на пересечении традиции и культуры. М. : ИНИОН РАН, 2005. 344 с.
Арнольд И.В. Стилистика. Современный английский язык / науч. ред. П.Е. Бухаркин. М. : Флинта, 2012. 384 с.
Проскурина Е.Н. Топографические центры в романах Г.И. Газданова // Вестник НГУ. Сер. История, филология. 2010. Т. 9, № 2. С. 178-183.
Словарь русского языка : в 4 т. / под ред. А.П. Евгеньевой. М., 1999. Т. 2. 736 с.
Василенко А.Г. Графически выделенное слово в лексической организации текста (на материале художественных и публицистических произведений Ю.В. Трифонова) : автореф. дис.. канд. филол. наук. Новосибирск : НГПУ, 2017. 22 с.
Газданов Г.И. Собрание сочинений : в 5 т. Бомбей / под ред. Т.Н. Красавченко. М. : Эллис Лак, 2009. Т. 2. С. 477-522.
Черняк В.Д. Синонимия в русском языке : учеб. пособие. М. : Академия, 2010. 128 с.
Кухтенкова А.А. Семантический повтор как актуализатор заглавия в романе Г.И. Газданова «Призрак Александра Вольфа» // Сибирский филологический журнал. 2016. № 1. С. 170-177.
Кухтенкова А.А. Аллюзийный фон смысловых текстовых парадигм в романе Г.И. Газданова «Возвращение Будды» // Известия Саратовского университета. Новая серия. Сер. Филология. Журналистика. 2015. Т. 15, № 3. С. 28-32.
Апресян Ю.Д. Лексическая семантика. Синонимические средства языка. М. : Вост. лит., 1995. 472 с.
Котцова Е.Е. Лексическая семантика в системно-тематическом аспекте : учеб. пособие. Архангельск : Помор. гос. ун-т, 2002. 203 с.
Котцова Е.Е. От лексических парадигм к парадигмам текстовым: источники и условия расширения границ синонимии, антонимии и гипонимии в речи // Язык как система, деятельность и пространство мысли. Архангельск : КИРА, 2015. С. 56-70.
Болотнова Н.С. Коммуникативная стилистика текста: о понятии «доминанта» в текстовой деятельности и тексе // Русская речевая культура и текст : сб. науч. тр. по материалам VIII Междунар. науч. конф. (17-18 апреля 2014) / под ред. Н.С. Болотновой. Томск : Том. ЦНТИ, 2014. С. 94-99.
Степанова В.В. Слово в тексте. Из лекций по функциональной лексикологии. СПб., 2006. 272 с.
Степанова В.В. В поисках внутренних закономерностей организации лексического уровня художественного текста : сб. науч. тр. / ред. В.Д. Черняк // Слово. Семантика. Текст. СПб. : РГПУ им. А.И. Герцена, 2002. С. 6-9.
Арнольд И.В. Стилистика современного английского языка (стилистка декодирования). 3-е изд. М. : Высшая школа, 1990.
Степанова В.В. Заглавие как структурный компонент художественного текста: лингвистический аспект // Говорящий и слушающий: языковая личность, текст, проблемы обучения : сб. науч. тр. по материалам Междунар. науч.-практ. конф. (26-28 февраля 2001 г.) / отв. ред. В.Д. Черняк. СПб. : Союз, 2001.
Лушникова Г.И. Заглавие художественного произведения: интерпретация и перевод // Актуальные проблемы современной гуманитарной науки: отечественные традиции и международная практика : сб. статей по материалам Всерос. науч.-практ. конф. / гл. ред. А.Д. Петренко. 2017. С. 67-73.
Столярова И.В. Многозначность «сильных позиций» текста (на материале рассказов Т. Толстой) // Вестник Новосибирского государ ственного педагогическго университета. 2014. № 3 (19). С. 162-170.
Козьма М.П., Скрябина А.С. Роль заглавия в художественном тексте // Вопросы современной филологии в контексте взаимодействия языков и культур : сб. ст. по материалам II Междунар. науч.-практ. конф. / под. ред. М.И. Вахрушева. 2016. С. 129-135.
Кожина М.Н. Заглавие в тексте // Проблемы структурной лингвистики. М., 1998. С. 169-182.
Гальперин И.Р. Текст как объект лингвистического исследования / отв. ред. Г.В. Степанов. М. : Либроком, 2014. 144 с.
Макарова Е.А. Заглавие как способ экспликации авторской позиции в художественном тексте (на материале субстантивированных при лагательных) // Вестник ИрГТУ. 2011. № 6 (53). С. 227-233.
 Features of Lexical Textual Paradigm Participation in the Actualization of the Title of Gaito Gazdanov's Short Story

Features of Lexical Textual Paradigm Participation in the Actualization of the Title of Gaito Gazdanov's Short Story "Bombay" | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2020. № 452. DOI: 10.17223/15617793/452/4

Download full-text version
Counter downloads: 1707