Career scenarios for graduates of Belgorod Teachers' Institute in the late 19th - early 20th centuries: The case of Kursk Province | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2022. № 481. DOI: 10.17223/15617793/481/18

Career scenarios for graduates of Belgorod Teachers' Institute in the late 19th - early 20th centuries: The case of Kursk Province

The main aim of the research is identification of career scenarios for graduates of Belgorod Teachers' Institute by the case of Kursk Province. The methodological basis of the study was formed by the main provisions of microhistory. An integrated application of historical biography and prosopography methods made it possible to identify the main scenarios of graduates' professional activities. The recruitment of Belgorod Teachers' Institute graduates into Kursk Province schools and identification of the main trends in graduates' professional fulfilment was analysed based on the study of unpublished reports on the activities of the institution from the funds of the Russian State Historical Archive and published reference sources: List of Persons Serving in Kharkiv Educational District, Circular of Kharkiv Educational District, Kursk Address Calendar. The study of the quantitative composition of graduates showed that until 1902 almost all of them were supported at the state expense. This allowed a conclusion that the first stage of the professional realization for the majority of graduates of the Institute was the mandatory six-year work as a teacher of city schools for state support. The “career scenario” in the article means a sequence of events in the career that determine professional realization and career progression. In the late 19th - early 20th centuries, teachers trained at Belgorod Teachers' Institute could be appointed to the city school at this institute, to city, county and craft schools, both in the entire Kharkiv Educational District and in Kursk Province. However, the number of graduates of the Institute employed in city schools far exceeded the number of graduates of appointed teachers in county and district schools. The analysis of the recruitment of the Institute's graduates into city and county schools in Kursk Province showed that the number of teachers educated in it grew constantly. The career progression, which was represented by different career scenarios, was the main vector of the graduates' professional realization. This was due to their desire to improve their financial well-being. Also, the difference in career scenarios was determined by graduates' appointment to various types of educational institutions of the province. The article identifies the following career scenarios: (1) promotion from a full-time teacher to a head of a city or county school; (2) introduction of a first additional stage - assistant teacher - due to a lack of vacancies; (3) professional advancement in gymnasiums and teacher seminaries.

Download file
Counter downloads: 20

Keywords

Belgorod Teachers' Institute, graduates, career scenario, teacher town, school

Authors

NameOrganizationE-mail
Lyu-Ku-Tan Viktoria A.Belgorod National Research Universitylyu-ku-tan@bsu.edu.ru
Всего: 1

References

Терещенко Д.А. Учительские институты в системе профессионального образования России во второй половине XIX - начале XX века (на примере Белгородского учительского института) // Известия Юго-Западного государственного университета. 2016. № 2 (19). С. 149-158.
Дутов Н.В. Из истории учительского института. Выбор места // Ярославский педагогический вестник. 2008. № 4. С. 220-232.
Войтеховская М.П., Кочурина С.А. Томский учительский институт: возвращенная история. 1902-1920 годы. Томск, 2002. 239 с.
Острога В.М. Преподаватели учительских институтов Виленского учебного округа (вторая половина Х1Х - начало ХХ в.) // Труды БГТУ. Серия 6. История, философия. 2020. № 1 (233). С. 21-26.
Саввина О.А. Директора Московского учительского института // Московский журнал. История государства Российского. 2014. № 9. С. 20-27.
Кочурина С.А. Формирование морально-ценностных установок и развитие профессионального потенциала личности педагога у воспи танников учительских институтов Западно-Сибирского учебного округа // Сборник статей по материалам IX научно-практической конференции «Личность, семья и общество: вопросы педагогики и психологии». Новосибирск : СибАК, 2011. URL: https://sibac.info/conf/pedagog/ix/36942 (дата обращения: 15.06.2021).
Список высших и средних учебных заведений Министерства народного просвещения, как существовавших до 1866 года, так и учре жденных в течение 1866-1876 гг. // Журнал Министерства народного просвещения. 1876. Ч. CLXXXV. С. 1-23.
Гришина Н.В. Жизненные сценарии: нормативность и индивидуализация // Психологические исследования. 2011. № 3 (17). URL: http://psystudy.com/index.php/num/2011n3-17/491-grishina17.html (дата обращения: 20.02.2021).
Котельникова Ю. А. Жизненный сценарий личности как системный конструкт ее функционирования // Вестник Санкт-Петербургского университета. Социология. 2014. № 4. С. 16-30.
Положение о городских училищах и учительских институтах от 31 мая 1872 года № 50909 // Полное собрание законов Российской Империи. Собр. II. Т. 47. Ч. 1. С. 727-736.
Сборник распоряжений по Министерству народного просвещения 1874-1876 гг. СПб. : Типография П.П. Сойкина, 1901. Т. 6. 1698 стб. (1635-1636).
Белгородский государственный историко-краеведческий музей (БОКМ). Инв. № 9552 - О.
О введении во всех Учительских Институтах наградных для лучших воспитанников, с успехом окончивших в них курс, золотой и серебряной медалей от 1 июля 1875 года № 54879 // Полное собрание законов Российской Империи. Собр. II. Т. 50. Ч. 2. С. 1.
Рыбалкин М.М. Белгородский учительский институт. Белгород, 1962. 102 с. Деп. в Белгор. ист.-краевед. музей 13.05.2009, № 5888058883. URL: http://library-mp.bsu.edu.ru/ProtectedView/Book/ViewBook/1515 (дата обращения: 05.05.2021).
Российский государственный исторический архив (РГИА). Ф. 733. Департамент народного просвещения. Оп. 205. Д. 2810.
Денисова И.В., Лю-Ку-Тан В.А. Выпускники Белгородского учительского института в экспозиции музея истории Белгородского государственного национального исследовательского университета // Жизнь Земли : междисциплинарный научно-практический журнал, 2019. 41 (1). С. 54-60.
Циркуляр по Харьковскому учебному округу. 1884. № 11.
РГИА. Ф. 733. Оп. 203. Д. 1480.
Циркуляр по Харьковскому учебному округу. 1888. № 9.
Список лицам, служащим по Харьковскому учебному округу. 1902. Харьков : Типография Зильберберг, 1902. 120 c.
Циркуляр по Харьковскому учебному округу. 1894. № 9.
Список лицам, служащим по Харьковскому учебному округу. 1903. Харьков : Печатное дело, 1903. Вып. 1. V, 642 с.
Список лицам, служащим по Харьковскому учебному округу 1898. Харьков : Паровая типография и литография Зильберберг, 1898. XII, 619 с.
РГИА. Ф.733. Оп. 204. Д. 183.
Курский адрес-календарь 1909 г. Курск : Типо-лит. Губ. правления, 1909. V, 405 c.
Курский адрес-календарь 1916 г. Курск : Электр. типо-литогр. губ. правл., 1916. 10, 369 с., [1] л.
Циркуляр по Харьковскому учебному округу. 1880. № 8.
Циркуляр по Харьковскому учебному округу. 1881. № 9.
Московкин В.М. Белгородский учительский институт: директора, преподаватели и выпускники // Научный результат. Серия «Социальные и гуманитарные исследования». 2014. № 2 (2). С. 29-41.
Циркуляр по Харьковскому учебному округу. 1891. № 9.
Острога В.М. Социальное положение учителей городских училищ Беларуси во второй половине Х1Х - начале ХХ в. // Ученые записки Брестского государственного технического университета: Гуманитарные науки. 2019. Вып. 1. С. 64-71.
Циркуляр по Харьковскому учебному округу. 1911. № 7.
Циркуляр по Харьковскому учебному округу. 1911. № 3.
Циркуляр по Харьковскому учебному округу. 1908. № 9.
Отчет о состоянии Белгородского епархиального женского училища в учебно-воспитательном отношении за 1909-1910 учебный год // Курские епархиальные ведомости. Часть официальная. 5 ноября 1910. №45. С. 462-463.
Циркуляр по Харьковскому учебному округу. 1908. № 10.
Циркуляр по Харьковскому учебному округу. 1909. № 2.
РГИА. Ф.733. Оп. 205. Д. 2818.
 Career scenarios for graduates of Belgorod Teachers' Institute in the late 19th - early 20th centuries: The case of Kursk Province | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2022. № 481. DOI: 10.17223/15617793/481/18

Career scenarios for graduates of Belgorod Teachers' Institute in the late 19th - early 20th centuries: The case of Kursk Province | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2022. № 481. DOI: 10.17223/15617793/481/18

Download full-text version
Counter downloads: 506