Russian theatre as a component of Russia's cultural brand
The issue of Russia's cultural branding has increasingly attracted the attention of researchers in recent years, but research in this area is still at its dawn. The first step of the national branding procedure based on the country's cultural resources is to find candidates for brand status that conform to the entirety of the cultural heritage. This task has not yet been resolved in Russia; no catalog of national cultural brands has been developed. The article explores the phenomenon of Russian national theatre as part of national branding given that Russian theatre as a general notion is not the only code of Russian identity, but its inherent aspects such as drama, directing and acting are also cultural codes to be considered. Currently, despite the fact that individual theatres in Russia are full-fledged brands (Bolshoi Theater, Moscow Art Theatre, Tabakerka, Mariinsky Theatre, etc.) and Russian theatre is often referred to as a brand by celebrities, there is no structural brand framework for the Russian theatre. The article analyzes Russian theatre as a brand from the structural perspective, characterizing each of its brand components in turn: (1) brand name - a unique name that reflects the content of the brand; (2) idea - the main task for brand positioning; (3) mission - the purpose of the brand's existence in the market; (4) history - coverage of the main stages of brand development; (5) uniqueness -features that distinguish a brand from competitors; (6) impression - associations and emotional images that should arise in consumers' mind when mentioning a brand, which contribute to the formation of its positive image; (7) values -intangible characteristics of a brand that increase its significance in the eyes of consumers; (8) identity - a set of external characteristics of a brand (style, color scheme, logo, slogan, etc.) that provide maximum differentiation from competitors. The research is designed on semantic analysis of secondary data, based on search results of Yandex, Google, Yahoo, cyberleninka.ru, eLIBRARY.RU, disserCat, and the Russian Federation Ministry of Foreign Affairs and Ministry of Culture web-sites. Based on the results of a structural analysis of the Russian theatre brand, its another important characteristic is derived - personality. As a personality, "Russian theatre" can be characterized as multifaceted: having absorbed national and world cultures, educated, but also innovative; emotionally, spiritually and intellectually deep, confessional, but also paradoxical; sophisticated and accessible; all in all - always professional, with "enlightening" being its main driver feature. Thus, the concept of "Russian theatre" contains all the content features (prerequisites) to be considered and developed as a brand with a potential of different target-audience orientation. However, from the perspective of political branding and cultural diplomacy, it still requires visual brand identity differentiation (a trademark, a logo, etc.). The authors declare no conflicts of interests.
Keywords
branding,
theatre,
cultural diplomacy,
cultural brandAuthors
| Salieva Liudmila K. | Lomonosov Moscow State University | liudmila.salieva@gmail.com |
| Lukanina Maria V. | Lomonosov Moscow State University; National University of Science and Technology MISIS | mvlukaninag@gmail.com |
Всего: 2
References
Что такое бренд страны? Рейтинг всех стран по национальному брендингу 2022 // Международные инвестиции. 15.12.2022. URL: https://dzen.ru/a/Y5r55UwVwu0Zwrd.
Гринёв И.В. Роль национальной российской культуры в формировании международного имиджа страны: автореф. дне. канд. филос. наук. М., 2009. 24 с.
Буторов С. А., Стрельцов В.В. Роль культуры и искусства в формировании международного имиджа России // Вестник Московского государственного университета культуры и искусств. 2015. № 2 (64). С. 18-26.
Соловьев Э.Г., Смирнов А.Н. Международный имидж современной России: дефицит привлекательности или дефицит идей? // Россия и мусульманский мир. 2009. № 2. С. 4-17.
Салиева Л.К. Потенциал текста-вымысла как инструмента создания образа государства // Российская школа связей с общественностью. 2011. № 2. С. 138-149.
Гуцалов А. А. Основные характеристики культурного бренда // Культурное наследие России. 2019. № 2. С. 37-46.
Журавлева А.И. Русская драма и литературный процесс XIX века. М.: Изд-во МГУ, 1988. 198 с.
Злотникова Т.С. Цивилизационный и ментальный дискурсы русского театра как кода идентичности // Обсерватория культуры. 2019. № 16 (1). С. 4-15.
Веллингтон А.Т. "Театр новых форм": цифровые технологии в современном театре // Теория и история искусства. 2020. № 3-4. С. 217-224.
Сердечная В.С. "Точка доступа - 2020": цифровой театр в условиях пандемии // Практики и интерпретации: журнал филологических, образовательных и культурных исследований. 2021. Т. 6 (4). С. 83-91.
Якимова В.В. Российский онлайн-театр в эпоху пандемии коронавирусной инфекции // Вестник Кемеровского государственного университета культуры и искусств. 2020. № 53. С. 24-28.
Сутыка Д. Авангард Леонтьев: "Русский театр - это бренд" // Культура. 25.05.2017. URL: https://portal-kultura.ru/artides/theater/161464-avangard-leontev-russkiy-teatr-eto-brend.
"Владимир Гальченко: "Русский театр - это мировой бренд" // Самарская газета. 08.09.2010. URL: https://sgpress.ru/news/4165.
Большой театр - один из самых прославленных брендов России // Общественная организация "Русская инициатива". URL: https://youfrom.ru/2019/03/28/bolshoy-teatr-odin-iz-samyih-proslavlennyih-brendov-rossii.
Тбилисский русский драматический театр им. А.С. Грибоедова едет покорять Алтай" // Алтайский краевой театр драмы им. Василия Шукшина. 18.11.2015. URL: https://altdrama.ru/news/tbilisskiy-russkiy-dramaticheskiy-teatr-im-a-s-griboedova-edet-pokoryat-altay.
Давыдова М. Эпоха театральных брендов // Театральный смотритель. 22.11.2001. URL: http://www.smotr.ru/pressa/text/md_brend.htm.
Бабкин С. Как сделать универсальный брендинг для театра // Look At Me. 01.04.2015. URL: http://www.lookatme.ru/mag/live/industry-research/213235-praktika-branding.
Урядова A.B. Первый русский театр: от названия к бренду // Альманах теоретических и прикладных исследований рекламы. 2014. № 2 (8). С. 51-69.
Стельмах A.M. Национальный Академический Театр имени Янки Купалы как театральный бренд (К 100-Летию Со Дня Основания) // Культура Беларуси: реалии современности. VIII Международная научно-практическая конференция, посвященная Году малой родины в Республике Беларусь. 2019. С. 512-517.
Маркачева М. А., Баракова В.С., Апевалова З.В. Технологии продвижения бренда культурно-досуговых учреждений (На Примере "Этюд-Театра") // Science Time. 2015. № 10 (22). С. 240-243.
Артемова А.В., Ширинкин П.С. Пермский академический театр оперы и балета им. П.И. Чайковского как бренд: проблемы создания и продвижения // Диалоги о культуре и искусстве: материалы X Всерос. науч.-практ. конф. (с международным участием). Пермь, 2020. С. 210-213.
Добровольская И.А. Бренд Большого театра в мировом информационном пространстве: автореф. дис.. канд. филол. наук. М., 2015. 18 с.
Зеркаль Д.А., Мифтахова Л.Н. Формирование бренда территории как ресурс развития муниципального образования // Без темы. 2009. № 2 (12). С. 27-33.
Цитаты Станиславского на сайте Буридо. URL: https://burido.ru/735-tsitaty-stanislavskogo.
Станиславский К.С. Речь перед открытием Художественно-общедоступного театра 14 июня 1898 г. // К.С. Станиславский об искусстве. М.: ВТО, 1982. С. 15.
Орлов Ю.М. Экономика московского художественного театра 1898-1914 годов: к вопросу о самоокупаемости частных театров // Отечественные записки. 2005. № 4. URL: https://magazines.gorky.media/oz/2005/4/ekonomika-moskovskogo-hudozhestvennogo-teatra-1898-8211-1914-godov-k-voprosu-o-samookupaemosti-chastnyh-teatrov.html.
Глебова И.С., Вавилова Т.Ю. Национальный театр и его миссия: результаты эмпирического исследования // Казанский социально-гуманитарный вестник. 2022. № 6 (57). С. 40-46.
Астахов Н. Культура в XXI веке. К духовным истокам // Русский духовный театр "ГЛАС". URL: https://www.theatreglas.ru/kultura-v-xxi-veke-k-duhovnym-istokam.
Московский театр Олега Табакова. URL: https://tabakov.ru/about/(дата обращения 02.02.2024).
Гендова М.Ю. Исполнительский стиль русского балета - уникальная духовная ценность // Вестник Челябинской государственной академии культуры и искусств. 2013. № 1 (33). С. 138-134.
Русский театр - проводник российской культуры за рубежом // Информационный портал фонда "Русский Мир". 02.11.2019. URL: https://russkiymir.ru/publications/264599.
В России создана Ассоциация национальных театров // СМОТРИМ. 11.01.2022. URL: https://smotrim.ru/article/2662258.
Зарецкая Ж. Пять проектов Вячеслава Полунина, которые потрясли мир // Театр. URL: https://oteatre.info/pyat-proektov-vyacheslava-polunina.
Мак И. "Это все про меня": как русский театр развивается за границей и отражает происходящее // ForbesLife. 02.11.2023. URL: https://www.forbes.ru/forbeslife/499614-eto-vse-pro-mena-kak-russkij-teatr-razvivaetsa-za-granicej-i-otrazaet-proishodasee.
Золотникова Т.С. Русский театр - концепт и культурный феномен // Мир русскоговорящих стран. 2019. № 1. С. 107-115.
Золотникова Т.С. Цивилизационный и ментальный дискурсы русского театра как кода идентичности // Контекст. Обсерватория культуры. 2019. Т. 16, № 1. С. 4-15.
Годин A.M. Брендинг. М.: Дашков и К, 2013. 183 с.