Pedagogical ideas and everyday experiences of parenting children in culture of 18-century Russian Enlightenment | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2013. № 367.

Pedagogical ideas and everyday experiences of parenting children in culture of 18-century Russian Enlightenment

Parental education as a philosophical and historical phenomenon in the domestic culture of the Russian Enlightenment of the 18th century is studied in this article. The author considers the following concepts of parenting: government education, class division, Christian education, cooperating education and civic education. These concepts are presented in pedagogical works and in everyday experience of family life. Representatives of the first concept are F. Polikarpov, F. Saltykov, V. Tatishchev, I. Betskoy, Catherine II, A. Barsov, and others. Partial substitution of education in the family by public education is the essence of the concept. Distrust of the ''outdated'' education of children in the family and demand of distancing parents from children during their learning is also considered. As a result, of the division of parenting children in the families of the nobility and other Russian classes (peasants, merchants, priests and petty bourgeoisie) the second concept arises. Among the peasants, merchants, clergy and middle class the traditional understanding of the relationship between parents and children preserves. In the aristocratic circles the relationship between parents and children during the 18th century completely changes: from the neglect of parental duties at the beginning of the century to the idea of fatherhood and motherhood as a duty and joy for everyone at the end of the century. Representatives of the concept of Christian education are I. Pososhkov M. Lomonosov, I. Bogdanovich, and others. These researchers recommended the use of educational potential of Christian values and broad education of the people of all classes. The representatives of the concept of union of parents and teachers in their children's education are F. Jankovic de Mirievo, E. Dashkova, A. Prokopovich-Antonsky, N. Novikov, A. Bestuzhev, and others. Civic education concept of raising children in the family was typical for the pedagogical views of A. Radishchev. The scientist saw the essence of this concept in the education of worthy ''sons of the Homeland'', the true patriots and honest citizens. The 18th century was an important step in understanding the issues of family, parenthood and childhood. It preserved the traditional national Christian view of the nature of relations between parents and children in the family, as well as created new ones, based on ideas of nationhood and education as a means of raising of the younger generation. The era of the Russian Enlightenment characterizes the belief in education based on principles of reasonableness and harmony as an effective tool for changing people for the better. This explains the desire of the state to take the matter of raising, training and education of young people into their own hands and to partly ''liberate'' their parents. ''Opening the world of childhood'' as an important and special period in human life with its demands and needs took place in the works of Russian educators.

Download file
Counter downloads: 442

Keywords

родительское воспитание, концепции родительского воспитания, ценностное отношение к родительству, parental education, concept of parenting, value attitudes to parenthood

Authors

NameOrganizationE-mail
Grisay Lyudmila А.Ryazan State Universityusan82@gmail.com
Всего: 1

References

Короткова М.В. Чтоб дети имели здравый разум и доброе сердце. Домашнее образование детей столичного дворянства ХVШ века // Вино град. 2008. № 1(21). С. 88-93.
Дунаев М.М. Вера в горниле сомнений: Православие и русская литература в XVII-XX вв. М. : Престиж, 2003. 1056 с.
Лихачев Д.С. Великое наследие. Классические произведения литературы Древней Руси. М. : Современник, 1975. 366 с.
Чумакова Т.В. Образ человека в культуре Древней Руси (опыт философско-антропологического анализа) : автореф.. д-ра философ. наук. СПб., 2002. 43 с.
Меньшиков В.М. Из истории педагогики. Русское педагогическое сознание, образование и воспитание Нового времени. URL: http://www.portal-slovo.ru/pedagogy/42336.php
Писарев К.А. Отечественная философско-педагогическая мысль XIX в. о роли семейного и социального воспитания в образовании человека // Психолого-педагогический поиск. 2010. № 4. С. 29-35.
Поликарпов Ф.П. Юности честное зерцало // Антология педагогической мысли России XVIII в. М.: Педагогика 1985. 480 с. URL: http://pedagogic.ru/books/item/f00/s00/z0000026/index.shtml
Салтыков Ф.С. Пропозиции // Антология педагогической мысли России XVIII в. М.: Педагогика, 1985. 480 с. URL: http://pedagogic.ru/books/item/f00/s00/z0000026/index.shtml
Татищев В.Н. О порядке преподавания в школах при уральских казенных заводах // Антология педагогической мысли России XVIII в. М. : Педаго гика, 1985. 480 с. URL: http://pedagogic.ru/books/item/f00/s00/z0000026/index.shtml
Лотман Ю.М. Беседы о русской культуре. Быт и традиции русского дворянства (XVIII - начало XIX века). СПб. : Искусство, 1994. 758 с.
Масон Ш. Секретные записки о России времен царствования Екатерины II и Павла I. М. : Новое литературное обозрение, 1996. 208 с.
Поповский Н.Н. О воспитании детей (предисловие к переводу книги Д. Локка) // Антология педагогической мысли России XVIII в. М. : Педаго гика, 1985. 480 с. URL: http://pedagogic.ru/books/item/f00/s00/z0000026/index.shtml
Карамзин Н.М. Рыцарь нашего времени // Повести. М.: Советская Россия, 1979. 120 с.
Миронов Б.Н. Социальная история России (XVIII - начало XX вв.) : в 2 т. СПб. : Дмитрий Буланин, 1999. Т. 1. 548 с.
Рабжаева М.В. Семья в русском обществе: исторический и социокультурный анализ. URL: http://www.gender-cent.ryazan.ru/rabzhaeva1.htm
Гавров С.Н. Историческое изменение институтов семьи и брака : учеб. пособие; МГУ. URL: http://www.bibliotekar.ru/gavrov-2/10.htm
Широков В. Семья и быт русских уральцев в старину. URL: http://openural.com/index.php?option=com.htm
Пушкарева НЛ. Частная жизнь русской женщины: невеста, жена, любовница. М. : Ладомир, 1997. 380 с.
Брянцев М.В. Культура русского купечества: Воспитание и образование. Брянск : Курсив, 1999. 200 с.
Рябцев Ю. Крестьянская семья // История русской культуры: Художественная жизнь и быт XI-XVII веков. М., 1997. URL: http://www.booksite.ru/ancient/reader/family_03.htm
Посошков И.Т. Завещание отеческое // Антология педагогической мысли России XVIII в. М. : Педагогика, 1985. 480 с. URL: http://pedagogic.ru/books/item/f00/s00/z0000026/index.shtml
Гагаев А.А, Гагаев П.А. Русские философско-педагогические учения XVIII-XX вв.: культурно-исторический аспект. М. : Русское слово, 2008. 312 с.
Ломоносов М.В. О воспитании и образовании / сост. Т.С. Буторина. М. : Педагогика, 1991. 344 с.
Богданович И.Ф. Таблица для детей // Антология педагогической мысли России XVIII в. М. : Педагогика, 1985. 480 с. URL: http://pedagogic.ru/books/item/f00/s00/z0000026/index.shtml
Янкович де Мириево Ф.И. Устав народным училищам в Российской империи // Антология педагогической мысли России XVIII в. М. : Педа гогика, 1985. 480 с. URL: http://pedagogic.ru/books/item/f00/s00/z0000026/index.shtml
Янкович де Мириево Ф.И. О должностях человека и гражданина // Антология педагогической мысли России XVIII в. М. : Педагогика, 1985. 480 с. URL: http://pedagogic.ru/books/item/f00/s00/z0000026/index.shtml
Дашкова Е.Р. О смысле слова «воспитание» // Антология педагогической мысли России XVIII в. М.: Педагогика, 1985. 480 с. URL: http://pedagogic.ru/books/item/f00/s00/z0000026/index.shtml
Прокопович-Антонский А.А. О воспитании // Антология педагогической мысли России XVIII в. М.: Педагогика, 1985. 480 с. URL: http://pedagogic.ru/books/item/f00/s00/z0000026/index.shtml
Новиков Н.И. О воспитании и наставлении детей // Антология педагогической мысли России XVIII в. М.: Педагогика, 1985. 480 с. URL: http://pedagogic.ru/books/item/f00/s00/z0000026/index.shtml
Бестужев А.Ф. О воспитании // Антология педагогической мысли России XVIII в. М.: Педагогика, 1985. 480 с. URL: http://pedagogic.ru/books/item/f00/s00/z0000026/index.shtml
Радищев А.Н. Путешествие из Петербурга в Москву. М. ; Л. : Гослитиздат, 1950. 251 с.
 Pedagogical ideas and everyday experiences of parenting children in culture of 18-century Russian Enlightenment | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2013. № 367.

Pedagogical ideas and everyday experiences of parenting children in culture of 18-century Russian Enlightenment | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2013. № 367.

Download file