Personnel training and development: new approaches and forms | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2011. № 345.

Personnel training and development: new approaches and forms

Building the information society is subject to intensivedevelopment of the education system; it involves the development of a new educational paradigm to replace the classical one. The introductionof innovative methods, based on mixed technologies, into the educational process fundamentally changes the system of education.Along with traditional forms others have arisen - continuing education for lifelong learning, training, retraining, and corporatetraining. The emergence of new forms of teaching and presentation of increasingly stringent requirements to the level of education ofcandidates in the labour market is observed; and changes in organization must develop intellectual capacities of personnel. Thus, theintellectual potential of staff is the basis of effective functioning of any organization and is a source of productivity growth. The developmentof intellectual capacities of personnel is a system of interrelated activities, the main elements of which are education, businessmanagement career, the formation of a personnel reserve, rotation of staff motivation and intellectual activity. The main feature of themodern phase of social development is determined that the person is the main asset of modern production; the person is not only a carrierof knowledge, but its creator. Therefore, development of intellectual capacities of personnel is directly related to their intellectualactivity. Intellectual activity is a characteristic that distinguishes the intellectual ability to work on the abilities of the traditional labourand employment potential of the workforce. The main factor that contributes to the intellectual activity is the level of training for themodern economy. The development of intellectual capacities of personnel is directly in the formation of personnel reserve: training, skilldevelopment, individual development plan and training for the vacant post, as well as organization of participation in innovative projects.The use of rotation in the development of intellectual capacities of personnel provides benefits such as access to new knowledgeand skills, the ability to use rotation as an instrument of acquisition and management personnel reserve, the ability to motivate the developmentof intellectual capacity. But the main element in the development of intellectual capacities of personnel training is a purposefulprocess of learning new knowledge, skills and abilities. Depending on the level (type) training distinguishes: vocational training,higher education, professional retraining. The dynamism of the changes occurring in business, the rapid obsolescence of acquiredknowledge encourages organizations to continuously maintain the development of intellectual capacities of personnel. Thus, the formationof the corresponding system that provides continuous learning and staff development organization becomes one of the most urgentproblems.

Download file
Counter downloads: 430

Keywords

непрерывное образование, интеллектуальный потенциал, развитие, мотивация интеллектуальной активности, continuous education, intellectual capacity, development, motivation, intellectual activity

Authors

NameOrganizationE-mail
Makasheva Nataliya Р.Tomsk State Universitymnp@mail.tsu.ru
Nesterova Oksana А.Tomsk Agricultural Institute (Branch of Novosibirsk State Agrarian University)oanesterova@sibmail.com
Всего: 2

References

Соседов Г.А. Экономические отношения системы образования: модернизация в условиях формирования инновационной экономики: Автореф. дис. … д-ра экон. наук. Тамбов, 2010. 46 с.
Абрамкин Г.П. Информатизация общества и проблемы образования. Барнаул, 2005. URL: http://www.aeli.altai.ru (дата обращения 26.08.2008 г.).
Лукиных Т.Н. Человеческие ресурсы в условиях информационной экономики. Гуманитарная информатика: Открытый междисциплинарный электронный журнал. Вып. 1. URL: http://huminf.tsu.ru/e-jurnal/magazine/3/luk.htm (дата обращения 23.01.2008).
Бешкинская Е. Переход к инновационному типу развития экономики и непрерывное профессиональное образование // Человек и труд. 2009. № 6. С. 42-45.
Кижеватова В., Яковлева Т. Непрерывное образование и формирование человеческого капитала // Человек и труд. 2009. № 6. С. 46-48.
Материалы к выступлению Министра образования и науки РФ А.А. Фурсенко на Всемирной конференции министров образования. Лондон. 12.01.2010. URL: http://mon.gov.ru/ (дата обращения 03.05.2010).
Киселев В., Журавлев С., Жуков Р. Преподаватель современного вуза: инновации в содержании, форме и оценке труда // Человек и труд. 2010. № 2. С. 55.
Гибсон Дж.Л., Иванцевич Д.М., Доннелли Д.Х. Организация: поведение, структура, процессы: Пер. с англ. 8-е изд. М.: Инфра-М, 2000. С. 85.
Ширяева А.С. Теоретический анализ подходов к изучению активности личности в отечественной психологии. URL: http://www.hetoday.org/arxiv/VOS/7_2009/44_46.pdf (дата обращения 15.03.2010 г.).
Интеллектуальная активность и ее уровни. URL: http://azps.ru/handbook/i/inte863.html (дата обращения 16.03.2010 г.).
Галеа К. Зажгите в себе огонь // Коммерческий директор S&MM. 2006. Май. URL: http://www.kd-online.ru (дата обращения 12.04.2010 г.). С. 8.
Шаховская Л.С. Мотивация труда в переходной экономике. URL: http://www.Smartcat.ru/Personnel/Leasing.shtml (дата обращения 23.02.2010 г.).
Кадровый резерв - Профессиональная команда страны. URL: http://profkomanda@edinros.ru (дата обращения 12.03.2009 г.).
Могилевкин Е. Портфолио карьерного продвижения как современная технология планирования и развития карьеры выпускников вузов // Управление персоналом. 2006. № 5 (135). С. 26-29.
Авраамова Е. Дополнительное профессиональное образование: спектр ожиданий // Человек и труд. 2009. № 9. С. 39-41.
Колчанова Е.Е. Предпосылки к формированию концепции развития персонала организации в современных
 Personnel training and development: new approaches and forms | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2011. № 345.

Personnel training and development: new approaches and forms | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2011. № 345.

Download file