Bergson's influence on the theory and fiction of Yu. Tynianov | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2014. № 378. DOI: 10.17223/15617793/378/5

Bergson's influence on the theory and fiction of Yu. Tynianov

This article opens another philosophical source that has influenced the theory of formal school. It is the vitalism conception of Henri Bergson. It was widely known and discussed in Russia at the end of the 19th century and the beginning of the 20th century. Bergson's influence on the literature theory of V. Shklovsky, B. Eichenbaum and Yu. Tynianov was shown by the writers like J. Curtis and J. Levchenko. My aim was to observe how Yury Tynianov's acknowledgement of Bergson's philosophy had an effect on his artistic works. It is a fixed fact that Tynianov's experimental prose and scientific theory are closely connected (A. Blumbaum, M. Yampolsky). The intersection of interests of both scientists, the Russian and the French, is the idea of duration and limitation of human perception that does not allow the world to be perceived in its continuity. Bergson uses a metaphor of cinematography, which captures separate moments of reality - shots - to illustrate the mechanism of human perception. The later novels of Tynianov (mind his interest in the cinema) often invoke analogies with cinema and texts of screenplays. Proximity to cinematography becomes apparent when we see the characters' perception of reality. The narration splits into short phrases introducing different objects individually and focusing on every single thing. The use of the method similar to a close-up of a movie deserves special attention. Like in the movies events lose their temporal correlation at these moments - they seem to exist out of time. The most significant example of using a close-up is a fragment of the story ''Wax person'': On ne vspomnil i smotrel na kafli, i smotreniyeyego bylo samoye detskoye, bezo vsego. Melnitsa vetryanaya, i pavilon s mostom, i korabli trekhmachtovyye. I more (Он не вспомнил и смотрел на кафли, и смотрение его было самое детское, безо всего. Мельница ветряная, и павильон с мостом, и корабли трехмачтовые. И море). The first several chapters of the novel ''Maloletny Viushishnikov'' (''Малолетный Витушишников'') ends with separate sentences-paragraphs that seem like titles in a film: ''Vse drognuli'' (''Все дрогнули''), ''Priyem konchilsya'' (''Прием кончился''), ''Byl chas dnya" (''Был час дня''). The chapters four and nine end with the phrase ''Byl chas dnya" (''Был час дня''). It helps to show several story lines simultaneously just as the repeating frame returns us to the event shown earlier. Reiteration of the final phrase connects the episodes to a single event stretched out over time. In the article ''About the Story and the Plot of a Movie'' Tynianov speaks about repeatability of a frame that creates its duration. So, with the help of montage composition Tynianov achieves the ability to recreate the illusion of length, i.e. to make a work of art closer to a constantly moving and changing reality.

Download file
Counter downloads: 161

Keywords

cinematography and literature, montage composition, cinematographic perception, A. Bergson, Yu. Tynianov, монтажная композиция, кино и литература, длительность, А. Бергсон, Ю.Н. Тынянов

Authors

NameOrganizationE-mail
Matveeva Diana A.Novosibirsk State Pedagogical Universitydianagolikova@yandex.ru
Всего: 1

References

Матвеева Д. Функции кинематографических приемов в повести Ю.Н. Тынянова «Восковая персона» // Статьи и материалы IX Междунар. летней школы по русской литературе. СПб., 2013. С. 235-236.
Берковский Н. Текущая литература. М., 1930.
Суни Т. Малолетный Витушишников» Ю. Тынянова (I): анализ повествования // Idantutkimus. Special Issue. VI ICCEES World Congress. Helsinki : Venajan ja Ita-Euroopan instituutti, 2000. P. 132-146.
Омон Ж., Бергала А., МариМ., ВернеМ. Эстетика фильма. М. : Новое литерное обозрение, 2012.
Блюмбаум А.Б. Из творческой истории «Малолетнего Витушишникова»: документальный источник текста // Русская литература. 2009. № 3. С. 45-59.
Бергсон А. Собрание сочинений : в 4 т. Т. 1: Опыт о непосредственных данных сознания. Материя и память. М., 1992.
Ямпольский М. Маска, анаморфоза, монстр // Демон и лабиринт (Диаграммы, деформации, мимесис). М. : Новое литературное обозрение, 1996. С. 207-252.
Богомолов Ю. Вечнозеленая теория и преходящая практика // Поэтика кино. Перечитывая поэтику кино. СПб., 2001. С. 189-199.
Тынянов Ю.Н. Об основах кино // Поэтика кино. Перечитывая поэтику кино. СПб., 2001. С. 39-59.
Буренина О. Абсурдное и аномальное. Репрезентация анатомических аномалий руки // Символистский абсурд и его традиции в русской литературе и культуре первой половины ХХ века. СПб. : Алетейя, 2005. С. 263- 285.
Тынянов Ю.Н. Пушкин и современники. М., 1968.
Suni T. Подпоручик Киже Ю. Тынянова как метафикция // Studia Slavica Finlandensia. Tomus XV. Helsinki, 1998. P. 121-145.
Тынянов Ю. Восковая персона. Избранное. СПб. : Лимбус Пресс, 2001.
Поляк З.Н. О специфике авторского повествования в исторической прозе Тынянова // Тыняновский сборник: Вторые Тыняновские чтения : сб. ст. Рига : Зинатне, 1986. С. 7-13.
Зоркая Н. Тынянов и кино // Вопросы киноискусства. М., 1967. Вып. 10. С. 258-295.
Цивьян Ю., Тоддес Е. Не кинограмота, а кинокультура // Искусство кино. 1986. № 7. С. 88-98.
Тынянов Ю.Н. Проблема стихотворного языка. М. : КомКнига, 2007.
Тынянов Ю.Н. Поэтика. История литературы. Кино. М., 1977.
Бергсон А. Творческая эволюция. М. ; СПб. : Русская мысль, 1914.
Левченко Я. С. Другая наука: Русские формалисты в поисках биографии. М. : Изд. дом Высшей школы экономики, 2012.
Curtis J. Bergson and Russian Formalism // Comparative Literature. 1976. Vol. 28, № 2. P. 109-121.
Мартьянова И.А. Научное vs художественное в историческом повествовании Ю.Н. Тынянова // Текст и тексты : межвуз. сб. науч. тр. Ново сибирск : Изд-во НГПУ, 2010. С. 103-107.
Блюмбаум А.Б. Конструкция мнимости: К поэтике «Восковой персоны» Юрия Тынянова. СПб. : Гиперион, 2002.
Нэтеркотт Ф. Философская встреча: Бергсон в России (1907-1917) / пер. и предисл. И. Блауберг. М. : Модест Колеров, 2008.
Зенкин С. Вещь, форма и энергия (русские формалисты и Дюркгейм) // Европейский контекст русского формализма: (к проблеме эстетиче ских пересечений: Франция, Германия, Италия, Россия) : коллективная монография по материалам русско-французского коллоквиума 12 ноября 2005 года / под ред. Е. Дмитриевой (отв. ред.), В. Земского и М. Эспаня. М. : ИМЛИ РАН, 2009. С. 41-54.
Ямпольский М. История культуры как история духа и естественная история // Новое литературное обозрение. 2003. № 1 (59). С. 22-89.
Дмитриева Е. Генрих Вельфлин в России: открытие Италии, барокко или формального метода в гуманитарных науках? // Европейский кон текст русского формализма (к проблеме эстетических пересечений: Франция, Германия, Италия, Россия) / под ред. Е. Дмитриевой (отв. ред.), В. Земского и М. Эспаня. М. : ИМЛИ РАН, 2009. С. 98-131.
Светликова И.Ю. Истоки русского формализма: Традиция психологизма и формальная школа. М. : Новое литературное обозрение, 2005.
 Bergson's influence on the theory and fiction of Yu. Tynianov | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2014. № 378. DOI: 10.17223/15617793/378/5

Bergson's influence on the theory and fiction of Yu. Tynianov | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2014. № 378. DOI: 10.17223/15617793/378/5

Download full-text version
Counter downloads: 3138