Positive assessment evolution models in information and advertising magazine articles | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2014. № 378. DOI: 10.17223/15617793/378/10

Positive assessment evolution models in information and advertising magazine articles

The article considers specificity of positive assessment evolution in information and advertising magazine articles. Texts in information and advertising magazines are aimed at presentation of new products, popularization of modern leisure activities, acquaintance with 'heroes of our time', realities unfamiliar for the Russian reader and not typical of the Russian worldview. The main function of information and advertising magazines implies advertising the product, describing its advantages, motivating of potential consumers. The texts there are saturated with emotive-assessment vocabulary that has high actuation potential. An important role in the reader's demand for active actions formation is performed by text structure and the character of positive assessment evolution. Assessment evolution is performed by means of assessment theses totality, which presents a consistent succession of basic or explicative theses. The parameter indicated is the basic criterion for differentiation of positive assessment evolution models in information and advertising magazine articles. The analysis of a significant amount of texts has shown that positive assessment evolution is based on two models implying 1) successive evolution: from the basic thesis, stated in the foreword, to the first paragraph thesis, from the first paragraph thesis - to the second paragraph, etc.; 2) simultaneous evolution: all the theses, specifying positive assessment, are subordinate to the basic thesis. However, in the majority of information and advertising texts the determined models are combined. Positive assessment evolution in information and advertising magazine articles can be added up to the models indicated. At the same time, the multitude of structural, verbal and nonverbal modifications of text separate blocks providing text structure individuality is limitless. Meanwhile, the texts of the type considered have the advertising function and the pragmatic objective of actuation in common. In the article attention is paid both to lexical and nonverbal means of the assessment component formation in the text. Information and advertising texts are peculiar for visualization approach application in assessment formation. This method, enabling visual demonstration of subjects and phenomena described and being an efficient subsidiary information source, is implemented by means of using colour, image, etc. It is highlighted that positive assessment evolution has a high actuation potential.

Download file
Counter downloads: 169

Keywords

positive assessment, assessment evolution model, thesis, paragraph, communicative structure of text, модель развёртывания оценки, information and advertising magazine text, положительная оценка, оценочный тезис, коммуникативная структура текста, информационно-рекламный журнальный текст

Authors

NameOrganizationE-mail
Yang FangTomsk State University; Shenyang Ligong Universityyangfang2010@yandex.ru
Всего: 1

References

Коньков В.И. Вербальный текст и фотография в аспекте визуализации информационного потока // Стилистика сегодня и завтра: медиатекст в прагматическом, риторическом и лингвокультурологическом аспектах. Пленарные доклады второй Международной научной конференции. М. : МедиаМир, 2012. С. 187-193.
Чепкина Э.В., Корда О.А. Креолизованный текст в прессе в контексте тенденций визуальной журналистики // Стилистика сегодня и завтра: медиатекст в прагматическом, риторическом и лингвокультурологическом аспектах. Пленарные доклады второй Международной научной конференции. М. : МедиаМир, 2012. 469 с.
Гынгазова Л.Г., Иванцова Е.В. «Что такое хорошо..» в представлении носителя традиционной народно-речевой культуры // Вестник Том ского государственного университета. Филология. 2012. № 4(20). С. 12-23.
Черкун Е.Ю. Особенности тема-рематического развёртывания с гипертемой в текстах сообщений немецкой газеты «Die Zeit» (гендерный аспект) // Вестник Томского государственного университета. 2007. № 4. С. 57-62.
Danes F. Zur linguistischer Analyse der Textstruktur // Folia linguistica. 1970. № 4.
Баженова Е.А. Категория оценки // Стилистический энциклопедический словарь русского языка / под ред. М.Н. Кожиной. М. : Флинта ; Наука, 2003. 696 с.
Волкова А.А. Языковая репрезентация тактик, реализующих коммуникативную стратегию обеспечения понимания текста с иноязычными вкраплениями // Вестник Воронежского государственного университета. Лингвистика и межкультурная коммуникация. 2010. С. 155-158.
Нестерова Н.Г. Коммуникативно-прагматический потенциал оценки в речи радиоведущего // Вестник Томского государственного универ ситете. 2011. 353. С. 30-33.
Марьянчик В.А. Неявная оценка в публицистическом тексте // Русский язык и литература во времени и пространстве : сборник XII Конгресса Международной ассоциации преподавателей русского языка и литературы (8-12 мая 2011 года, Шанхай). Шанхай : Изд-во иностранных языков и образования, 2011. С. 374-379.
Синепупова О.С. Реализация оценочной прагматики в журналистике XXI века // Вестник МичГАУ. 2013. № 1. С. 171-174.
Зятькова Л.Я. Субъективная модальность политического дискурса (На материале российских, британских и американских печатных СМИ): автореф.. дис. канд. филол. наук. Тюмень, 2003.
 Positive assessment evolution models in information and advertising magazine articles | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2014. № 378. DOI: 10.17223/15617793/378/10

Positive assessment evolution models in information and advertising magazine articles | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2014. № 378. DOI: 10.17223/15617793/378/10

Download full-text version
Counter downloads: 3138