Academic feudalism, University Revolution, and the figure of the philosopher
The article examines the role and importance of the figure of the philosopher and the Faculty of Philosophy in the period of "University Revolution" (first half of the 19th century). Special attention is paid to the influence of some ideas of the members of transcendentalism (I. Kant, J.G. Fichte, F.W.J. Schelling) on the observed institutional changes in the German Universities during this period. Active propaganda of the principles ''Reason'' and ''Critics'' by the German transcendentalists formed the basis of the ideology of the new research University, it contributed to the emancipation of the academic practices and stimulated the process of sciences demarcation. Under the influence of the ideology of German transcendentalism a new institutional form of science and research practices was founded where philosophy held control over legitimation means of scientific activity. Wilhelm von Humboldt oriented on the philosophical means of legitimizing when he was founding the University of Berlin. Therefore, it is not surprising that the value of the Faculty of Philosophy in the new research University is growing from the beginning of the 19th century. Thanks to this, the Faculty of Philosophy served as a common platform for a set of differentiating disciplines until the second half of the 19th century. However, the emancipation of the Faculty of Philosophy and the cult of academic freedom in the new research University become the source feeding the radical anti-philosophic rhetoric of the new academic disciplines which seek independence and autonomy from the figure of the philosopher. The dichotomy of the natural sciences and the human studies by Neo-Kantianism, the struggle with psychologism and logicism, the dynamics of the popularity of the ideas pf radical materialism, as well as many other events in the history of science of the 19th century are connected with the changing role of the figure of the philosopher and the Faculty of Philosophy in the University structure and in the scientific community. It all requires to take into account the ambivalent role of the figure of the philosopher in initiation and control over the debates on the scope of science, and demarcation disputes about the autonomy of particular disciplines when we study the history of science in the 19th century. The social function of knowledge (first discovered by the German transcendentalists) allows to consider philosophy as a frame of institutional analysis of scientific knowledge. The philosophical reflection and the growth of scientific knowledge are closely related to each other in the 19th century. The best evidence for this is the fact that lengthy disciplinary wars instead of emptying the content of philosophy become a source for new philosophical concepts - Neo-Kantianism, phenomenology, logical positivism.
Keywords
academic practice,
disciplinary disputes,
sciences demarcation,
Faculty of Philosophy,
university,
академические практики,
дисциплинарные споры,
демаркация наук,
философский факультет,
университетAuthors
| Nekhaev Andrey V. | Omsk State Technical University | A_V_Nehaev@rambler.ru |
Всего: 1
References
Кант И. Критика способности суждения. СПб. : Наука, 2001. 512 с.
Дюркгейм Э., МоссМ. О некоторых первобытных формах классификации. К исследованию коллективных представлений // Мосс М. Обще ства. Обмен. Личность. Труды по социальной антропологии. М. : КДУ, 2011. С. 55-124.
Дуда Г. Идеи В. фон Гумбольдта и высшее образование в конце XX века // Современные стратегии культурологических исследований: Труды Института европейских культур. М. : РГГУ, 2000. Вып. 1. С. 59-67.
Дуда Г. Введение к меморандуму Вильгельма фон Гумбольдта «О внутренней и внешней организации высших учебных заведений в Берлине» // Университетское управление. 1998. № 3 (6). С. 24-27.
Фурман М. Вильгельм фон Гумбольдт и Берлинский университет // Вопросы образования. 2010. № 3. С. 32-47.
Фокин И.Л. Система университетского образования Канта, Фихте и Шеллинга // Вестник Русской христианской гуманитарной академии. 2010. Т. 11, вып. 3. С. 88-96.
Фихте И.Г. О сущности ученого и ее явлениях в области свободы // Наставления к блаженной жизни. М. : Канон+, 1997. С. 167-258.
Fichte J. G. Deducirter Plan einer zu Berlin zu errichtenden neueren Universitat, 1807 // Fichte, Schleiermacher, Steffens Uber das Wesen der Univer sitat. Leipzig : Verlag der DUrr'schen Buchhandlung, 1910. S. 1-104.
Шнайдер У.И. Преподавание философии в немецких университетах в XIX веке // Логос. 2004. № 3-4 (43). С. 61-90.
Гельмгольц Г. Об академической свободе в немецких университетах // Отечественные записки. 2003. № 6 (15). С. 233-248.
Гаман И.Г. Рецензия на трактат И. Канта «Критика чистого разума» // Кантовский сборник. 2012. № 2. С. 50-55.
Дильтей В. Дополнения к построению исторического мира // Собрание сочинений : в 6 т. Т. 3 : Построение исторического мира в науках о духе. М. : Три квадрата, 2004. С. 380-405.
Гильманов В.Х. Гаман и Кант: Битва за «Чистый Разум» // Кантовский сборник. 2012. № 2. С. 56-64.
Дильтей В. Описательная психология. СПб. : Алетейя, 1996. 160 с.
Калинников Л.А. О «Споре факультетов» как итоге: профессорско-педагогическом, философско-мировоззренческом, валеолого-диететическом // Кант И. Спор факультетов. Калининград : КГУ, 2002. С. 3-24.
Кант И. Спор факультетов. Калининград : КГУ, 2002. 286 с.
Кант И. Религия в пределах только разума. М. : ЛИБРОКОМ, 2012. 304 с.
Derrida J. Mochlos; or, The Conflict ofthe Faculties // Logomachia: The Conflict of Faculties. Lincoln : University of Nebraska Press, 1992. P. 1-34.
Кант И. Критика чистого разума. М. : Мысль, 1994. 591 с.
Шеллинг Ф.В.Й. Лекции о методе университетского образования. СПб. : Мiрь, 2009. LXXXVIII + 352 с.
Щетинина Г.И. Университеты в России и устав 1884 г. М. : Наука, 1976. 232 с.
Дмитриев А. По ту сторону «университетского вопроса»: правительственная политика и социальная жизнь российской высшей школы (1900-1917 годы) // Университет и город в России (начало XX века). М. : Новое литературное обозрение, 2009. С. 109-204.
Veysey L.R. The Emergence of the American University. Chicago : University of Chicago Press, 1965. 520 p.
Rothblatt S. The Revolution of the Dons. Cambridge and Society in Victorian England. Cambridge : Cambridge University Press, 1968. 326 p.
Weisz G. The Emergence of Modern Universities in France, 1863-1914. Princeton : Princeton University Press, 1983. 416 p.
Clark T.N. Prophets and Patrons: The French University and the Emergence of the Social Science. Cambridge : Harvard University Press, 1973. 320 p.
Ringer F. Fields of Knowledge. French Academic Culture in Comparative Perspective, 1890-1920. Cambridge : Cambridge University Press, 1992. 393 p.
McClelland C.E. State, Society and University in Germany, 1700-1914. Cambridge : Cambridge University Press, 1980. 392 p.
Копосов Н.Е. Хватит убивать кошек! Критика социальных наук. М. : Новое литературное обозрение, 2005. 248 с.
Ридингс Б. Университет в руинах. М. : ИД НИУ ВШЭ, 2010. 304 с.
Рингер Ф. Закат немецких мандаринов: Академическое сообщество в Германии, 1890-1933. М. : Новое литературное обозрение, 2008. 648 с.
Шнедельбах Г. Университет Гумбольдта // Логос. 2002. № 5-6 (35). С. 65-78.
Гумбольдт В. О внутренней и внешней организации высших научных заведений в Берлине // Неприкосновенный запас. 2002. № 2 (22). С. 5-10.
Коллинз Р. Социология философий. Глобальная теория интеллектуального изменения. Новосибирск : Сибирский хронограф, 2002. 1282 с.