Space and time: organisation of the sacred space in the burying-memorial practice of the early nomads of Gorny Altai | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2014. № 378. DOI: 10.17223/15617793/378/19

Space and time: organisation of the sacred space in the burying-memorial practice of the early nomads of Gorny Altai

Ancient man, in contrast to the modern one, conceived space through myths, in which it has its limits and a variety of characteristics. Mythological space is associated with a specific action, event. We can get the oldest representations of space out of the myths about the creation of the world. Gradually, with the development of the concepts of human space there is the emergence of spatial associations, such as ''own - alien'', ''far away - close'', ''day - night'', ''East - West''. The latter in combination with solar symbolism illustrates a surprisingly persistent cross-cultural association of perception of the world in the horizontal projection; the West direction is to the land of the dead, the East symbolizes revival. Mythological and real times are of different intensity, which is illustrated, for example, in the Altai heroic epos, when the hero overcomes considerable distances in an impossibly short time. The death of a member of the group launched the program of behaviour of the individual and the group as a whole. The main task of the ceremony was to show the border between the spaces of the living and the deceased, realising the opposition ''living - dead'' in this case. The funeral ritual, thus, can be described as moving from ''mine'' to ''alien'', the participants of the funeral moved along with the deceased, that is why the rituals were followed by actions restoring the border. In the course of funeral action there forms a chain of reservoirs, the final stage of which is the tomb's space. Sacralization of the whole process from death to the burial was subordinated to the idea of increasing sacredness, the absolute of which was the buried, whose body is decorated with tattoos of complex semantics, clothing specially prepared after the death, the coffin-log or the stone box, the tomb's space, the inventory complex, the border of the grave-mound to the floor, then the border of the necropolis. The funeral complex, having incorporated several space shells, is divided by them into some ''subspaces'', the centres of which coincide in one point. Accordingly, their interaction is carried out through the centre. All the shells of the ''subspaces'' are сoncentrated around it. The cycle of memorial events could be substantially distant in time and space from the burial action. In our opinion, the memorial ceremony was held in several stages, the first funeral feast took place immediately after the burial ceremony. Summing up the consideration of the space and time parameters of the burying-memorial practice of the early nomads of Altai mountains the author notes, that the basis of the space and time code was the person, who explored the space through mythological and linear perception of the world. Gradually, the system of space and time models develops, and the basis of their order is the combination of the vertical and horizontal principles of the universe.

Download file
Counter downloads: 186

Keywords

ceremony, time, space, mythology, cosmos, время, обряд, Космос, мифология, пространство

Authors

NameOrganizationE-mail
Dvornikov Bduard P.Gorno-Altaisk State Universitydvornikovep@yandex.ru
Всего: 1

References

Войтов В.Е. Древнетюркский пантеон и модель мироздания в культово-поминальных памятниках Монголии VI-VII вв. М., 1996.
Тишкин А.А, Шелепова Е.В. Околокурганные объекты на памятниках скифского времени Яломанского археологического микрорайона // Изучение историко-культурного наследия народов Южной Сибири. Вып. 3-4.
Руденко С.И. Культура населения Центрального Алтая в скифское время. М. ; Л., 1960.
Шелепова Е.В. Основные подходы к изучению поминальных памятников пазырыкской культуры // Студент и научно-технический прогресс : Междунар. науч. конф. Новосибирск, 2005.
Кубарев В.Д. Курганы Юстыда. Новосибирск, 1991.
Худяков Ю.С. Поминальные памятники пазырыкской культуры Горного Алтая // Жречество и шаманизм в скифскую эпоху. СПб., 1996.
Мосс М. Социальные функции священного // Избранные произведения. СПб. : Евразия, 2000.
Шелепова Е.В. Ритуальные памятники кочевников Алтая поздней древности и раннего средневековья : автореф. дис.. канд. ист. наук. Барнаул, 2010.
Подосинов А.В. Ех oriente lux! Ориентация по сторонам света в архаических культурах Евразии. М. : Языки русской культуры, 1999.
Дворников Э.П. К вопросу об эволюции поминальной обрядности древних и средневековых кочевников Горного Алтая // Горный Алтай. Исторический сборник. Горно-Алтайск ; Бийск : РИО ГАГУ, 2005. Вып. 9.
Дворников Э.П. Эволюция поминальных сооружений с VI в до н. э. - X в н. э. // История и культура коренных народов Южной Сибири с древнейших времен до 1917 г. : материалы Междунар. науч. конф. Горно-Алтайск, 2003.
Дворников Э.П. Эволюция поминальных сооружений кочевников с VI в до н.э. - X в н.э. // История и культура коренных народов Южной Сибири с древнейших времён до 1917 г. : материалы Междунар. науч. конф. Горно-Алтайск, 2002.
Ольховский В.С. Погребальная обрядность (содержание и структура) // Российская археология. 1993. № 1.
Шелепова Е.В. Новые сведения о захоронениях конских черепов (по результатам исследования памятника Тыткескень VI) // Алтае-Саянская горная страна и история освоения её кочевниками. Барнаул, 2007.
Элиаде М. Космос и история. М. : Прогресс, 1987.
Топоров В.Н. Об иранском влиянии в мифологии народов Сибири и Центральной Азии // Кавказ и Средняя Азия в древности и средневековье. М. : Наука, 1981.
Тишкин А.А., Дашковский П.К. Ориентация и положение погребенных людей в курганах скифской эпохи Горного Алтая // Древности Алтая: Известия лаборатории археологии. Горно-Алтайск, 1998.
Тишкин А.А., Дашковский П.К. Захоронения человека с конем как отражение некоторых сторон социально-экономической структуры населения Горного Алтая скифской эпохи // Социально-экономические структуры древних обществ Западной Сибири. Барнаул, 1997.
Шилов Ю.А. Прародина ариев. История, обряды и мифы. Киев, 1995.
Тишкин А.А., Дашковский П.К. Социальная структура и система мировоззрений населения Алтая скифской эпохи. Барнаул : Изд-во Алт. унта, 2003.
Тишкин А.А. Проблема происхождения бийкенской культуры Алтая раннескифского времени и выделение основных этапов её развития // Социогенез в Северной Азии. Иркутск : Изд-во Иркутск. гос. ун-та, 2005. Ч. 1.
Попова С.А. Обряды перехода в традиционной культуре манси. Томск : Изд-во Том. ун-та, 2003.
Кляшторный С.Г. История Центральной Азии и памятники рунического письма. СПб., 2003.
Львова Э.Л., Октябрьская И.В., Сагалаев А.М. и др. Традиционное мировоззрение тюрков южной Сибири. Пространство и время. Вещный мир. Новосибирск, 1988.
Жуковская Н.Л. Пространство и время в мировоззрении монголов // Мифы, культы, обряды народов зарубежной Азии. М., 1986.
Элиаде М. Миф о вечном возвращении. Архетипы и повторяемость. СПб. : Алетейя, 1998.
Елизаренкова Т.Я., Топоров В.Н. Мир вещей по данным Ригведы // Ригведа: Мандалы V-VIII. М. : Наука, 1999.
Грачева Г.И. Традиционное мировоззрение охотников Таймыра. Л. : Наука, 1983.
Марсадолов Л.С. Археологические памятники IX-III вв. до н.э. горных районов Алтая как культурно-исторический источник (феномен пазырыкской культуры) : автореф. дис. д-ра культурологии. СПб., 2000.
Сподина В.И. Представление о пространстве в традиционном мировоззрении лесных ненцев Нижневартовского района. Новосибирск : Изд. Центр «Агро» ; Изд. группа «Солярис» ; «ЦЭРИС», 2001.
Шейнина Е.Я. Энциклопедия символов. 2001.
Семёнова В.И. Мировоззренческие истоки погребальной обрядности в культуре народов Западной Сибири в эпоху средневековья : автореф. дис. д-ра культ. наук. Томск, 2006.
Дмитриев В.А. Пространственно-временное поведение в традиционной культуре народов Северного Кавказа : автореф. дис.. д-ра ист. наук. СПб., 2010.
Алексеенко Е.А. Представления кетов о мире // Природа и человек в религиозных представлениях народов Сибири и Севера (вторая полови на XIX - нач. XX в.). Л. : Наука, 1976.
Флоренский П. Иконостас. М. : ACT, 2001.
Подосинов А.В. Ex oriente lux! Ориентация по странам света в архаических. М. : Языки русской культуры, 1999.
Моос М. Общества. Обмен. Личность: Труды по социальной антропологии. М. : Восточная литература РАН, 1996.
 Space and time: organisation of the sacred space in the burying-memorial practice of the early nomads of Gorny Altai | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2014. № 378. DOI: 10.17223/15617793/378/19

Space and time: organisation of the sacred space in the burying-memorial practice of the early nomads of Gorny Altai | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2014. № 378. DOI: 10.17223/15617793/378/19

Download full-text version
Counter downloads: 3138