Gustav Shpet: the theory of sense as the ontology of sociality | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2014. № 379. DOI: 10.17223/15617793/379/10

Gustav Shpet: the theory of sense as the ontology of sociality

For Russian philosopher Gustav Shpet (1879-1937) the conception of sense is inseparable from the question of ''community''. In his Appearance and Sense (1914) he argues with Edmund Husserl for whom the sense comes out as the telos of intentionality, but at the same time is reduced to the intuitive fulfilment. For Shpet the sense proves to be an attribute of sociality, which is being given neither in the eidetic nor in the empiric intuitions as such. This sense requires its own special ''social'' intuition, which would also express the concrete integrity of experience, and would clarify the mode of connection between the sensual and the ideal intuitions as well. This sense that is being immediately ''perceived'' by the intelligible or understanding intuition is designated by Shpet with Aristotle's term ''entele-chy'' (svxsXs%sia). Entelechy reveals the rational motivation of things as their being in the ''teleological state''. It is notable that entelechy is being treated by Shpet as a clearly ''inner, intimate'' sense of the thing, for which the noematic content serves only as an outward ''sign''. This sense which is pointed by the things as ''signs'' is finally the whole of their reasonable connection - the ''world'' itself or even the ''being-in-the-world''. But this sense is not something completed, and is not subject to synoptic comprehension from the outside - it is disclosed only through the involvement in it, ''from the inside'' (which also expresses its ''intimacy''). The affirmation of ''entelechy'' as the ''intrinsic'' sense of the thing also means that this sense would no longer be unilaterally attributed to the thing by the subject. The sense can not be reduced to the mere effect of ''sense-giving'' (Sinngebung): ''I'', an isolated subject is by no means its terminal source. According to Shpet's formula, ''I'' is a ''social thing'', and its being is historic, linguistic, and hermeneutic (understanding). From Shpet's side it is not only the criticism of the ''neutrality'' of the subject, but also the recognition of the ontological priority of transpersonal structures - such as language, history, and so on: the subjectivity is rather a derivative than a ground of the activity of the ''linguistic consciousness''. However, the social intuition as the ability to understand sense roots in communication, and can be brought into correlation with what is traditionally designated as consensus. ''Logos'' or rationality itself proves that ''I'' has a communicative essence, being nothing but an ''echo of the other'' itself.

Download file
Counter downloads: 173

Keywords

hermeneutics, phenomenology, ontology of sociality, entelechy, sense, Gustav Shpet, theory of sense, герменевтика, феноменология, онтология социальности, энтелехия, смысл, теория смысла, Густав Шпет

Authors

NameOrganizationE-mail
Yevstropov Maxim N.Tomsk State Universitystropov@gmail.com
Всего: 1

References

Шпет в Сибири: ссылка и гибель / сост. М.К. Поливанов, Н.В. Серебренников, М.Г. Шторх ; под ред. Н.В. Серебренникова. Томск : Водолей, 1995. 336 с.
Евстропов М.Н. Проблема смысла в творчестве Густава Шпета и Эмманюэля Левинаса: энтелехия и керигма // Творческое наследие Г.Г. Шпета в контексте современного гуманитарного знания: Г.Г. Шпет / Comprehensio. Пятые Шпетовские чтения : сб. ст. и материалов Междунар. науч. конф. 1-5 декабря 2008 г. Томск : Изд-во Том. гос. ун-та, 2009. С. 90-101.
Левинас Э. От существования к существующему / пер. Н.Б. Маньковской // Левинас Э. Избранное. Тотальность и Бесконечное. М. ; СПб. : Университетская книга, 2000. С. 7-65.
Кожев А. Идея смерти в философии Гегеля / пер. А.Г. Погоняйло // Кожев А. Введение в чтение Гегеля. СПб. : Наука, 2003. С. 657-716.
Сартр Ж.П. Бытие и ничто. Опыт феноменологической онтологии / пер., предисл. и коммент. В.И. Колядко. М. : Республика, 2000. 639 с.
Хайдеггер М. Что такое метафизика? / пер. В.В. Бибихина // Хайдеггер М. Время и бытие. М. : Республика, 1993. С. 16-27.
Хайдеггер М. Бытие и время / пер. В.В. Бибихина. М. : Ad Marginem, 1997. 451 с.
Гуссерль Э. Кризис европейских наук и трансцендентальная феноменология: Введение в феноменологическую философию / пер. Д.В. Скляднева. СПб. : Владимир Даль, 2004. 400 с.
Гегель Г.В. Ф. Феноменология духа / пер. Г.Г. Шпета. СПб. : Наука, 1999. 440 с.
Мотрошилова Н.В. Идеи I Эдмунда Гуссерля как введение в феноменологию. М. : Феноменология - Герменевтика, 2003. 720 с.
Гуссерль Э. Идеи к чистой феноменологии и феноменологической философии. Т. 1 : Общее введение в чистую феноменологию / пер. А.В. Михайлова ; вступ. ст. В. Куренного. М. : Дом интеллектуальной книги, 1999. 336 с.
Гуссерль Э. Философия как строгая наука // Логос. 1911. № 1. С. 1-56.
Шпет Г.Г. Язык и смысл / публ. и ком. Т.А. Дмитриева, И.М. Чубарова // Логос. 1996. № 7. С. 81-122.
Шпет Г.Г. Искусство как вид знания. Избранные труды по философии культуры / ред. и сост. Т.Г. Щедрина. М. : РОССПЭН, 2007. 712 с.
Шпет Г.Г. Сочинения / предисл. Е.В. Пастернак. М. : Правда, 1989. 608 с.
Шпет Г.Г. История как проблема логики. Критические и методологические исследования. Материалы : в 2 ч. / под ред. В.С. Мясникова. М. : Памятники исторической мысли, 2002. 1168 с.
Шпет Г.Г. Philosophia Natalis. Избранные психолого-педагогические труды / ред. и сост. Т.Г. Щедрина. М. : РОССПЭН, 2006. 624 с.
Шпет Г.Г. Мысль и слово. Избранные труды / вступ. ст., ред. и сост. Т.Г. Щедрина. М. : РОССПЭН, 2005. 688 с.
Шпет Г.Г. Явление и смысл. Феноменология как основная наука и её проблемы / послесл. Е.В. Борисова. Томск : Водолей, 1996. 192 с.
 Gustav Shpet: the theory of sense as the ontology of sociality | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2014. № 379. DOI: 10.17223/15617793/379/10

Gustav Shpet: the theory of sense as the ontology of sociality | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2014. № 379. DOI: 10.17223/15617793/379/10

Download full-text version
Counter downloads: 3587