The image of chariot and charioteer in the ritual practice of the population of the Eurasian steppes in the Bronze Age: the experience of reconstructing the ritual and beliefs | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2014. № 380. DOI: 10.17223/15617793/380/15

The image of chariot and charioteer in the ritual practice of the population of the Eurasian steppes in the Bronze Age: the experience of reconstructing the ritual and beliefs

In the Bronze Age in the Eurasian steppes there were several cultural and historical communities (Yamna, Catacomb, Srubna, and Andronovo) at different times, in the burials of which the remains of the carts, chariots and their parts were recorded. Many researchers connect these cultural formations with the Indo-Iranians. The burials of Sintashta culture are of greatest interest where the remains of two-wheeled carts with two horses were found, which the researchers of the burial ground define as battle chariots. The location of the chariot remains and horse skeletons in the Sintashta complexes has its own peculiarities. There are two clearly visible levels of disposition of the finds in the burial pit - at the bottom of the grave and on the covering. The chariot complex in its most complete form is represented at the bottom of the 30th Sintashta big burial ground. In one half at the bottom of the grave there were two fixed parallel grooves for the wheels, probably from the disassembled chariot, in the other half - two sets of skulls and leg bones of horses were placed in a specific order, in one of which cheek-pieces were found. Close to it there were human bones buried separated from tissues and laid in a compact cluster. Besides, a bronze dagger, a spear-head, the remains of a quiver with flint arrow-heads as well as a vessel with two big stones next to it were placed in the grave. Such complexes consisting of separated parts and composed in a certain order of chariots, charioteers and horses were probably the evidence of death as a sacrifice, similar to the Vedic rituals of ashvamedha and purushamedha. These rituals were aimed at the renewal of the world, revival or creation of a new life. There was another ritual, the traces of which can be seen on the covering of the grave. The sacrificial complexes consisting of 1-3 pairs of the whole horse skeletons are presented here. Based on the texts of Rigveda and the 23rd song of The Iliad, one can assume that these complexes were associated with the chariot competitions at the funerals. Such competitions were probably one of the characteristics of the Indo-Iranian burial rite. The finds of items in the graves of warriors-charioteers associated with the cult of Soma (vessel, spinning stones) let us suppose that the use of such a ritual drink as Soma by the participants of the events played an important role in the victory. The victory in competitions was dedicated to the gods, so the winning horses could be a sacrifice. In return, as a gift of the gods they expected the restoration of the cosmic order violated by the invasion of chaos and death.

Download file
Counter downloads: 184

Keywords

chariot, sacrifice, ritual, Sintashta-type sites, Bronze Age, жертвоприношение, памятники синташтинского типа, ритуал, колесницы, эпоха бронзы

Authors

NameOrganizationE-mail
Sotnikova Svetlana V.Tobolsk State Social and Pedagogical Academysvetlanasotnik@mail.ru
Всего: 1

References

Васильков Я. Ваджапея // Индуизм. Джайнизм. Сикхизм : словарь. М., 1996. С. 105.
Елизаренкова Т.Я. О Соме в Ригведе // Ригведа. Мандалы IX-X. М., 1999. С. 323-353.
Альбедиль М.Ф. Игровое начало в индуизме // Игра и игровое начало в культуре народов мира. СПб., 2005. С. 155-170.
Топоров В.Н. Индра // Мифы народов мира. М., 1997. Т. 1. С. 533-535.
Сотникова С.В. О символике перевернутого сосуда и его роли в андроновском ритуале // Теория и практика археологических исследований. Барнаул, 2006. Вып. 2. С. 25-31.
Топоров В.Н. Конные состязания на похоронах // Исследования в области балто-славянской духовной культуры. Погребальный обряд. М., 1990. С. 12-47.
Гамкрелидзе В., Иванов В.В. Индоевропейский язык и индоевропейцы. Реконструкция и историко-типологический анализ праязыка и про-токультуры. Тбилиси, 1984. 1329 с.
Топоров В.Н. О двух типах древнеиндийских текстов, трактующих отношение целостности-расчлененности и спасения // Переднеазиатский сборник. М., 1979. Вып. III. С. 215-228.
Бороффка Н. Некоторые культурные и социальные взаимосвязи в бронзовом веке Евразии // Комплексные общества Центральной Евразии в III-II тыс. до н.э. Челябинск-Аркаим, 1999. С. 80-81.
Васильев И.Б., Кузнецов П.Ф., Семенова А.П. Погребения знати эпохи бронзы в Среднем Поволжье // Археологические вести. 1992. № 1. С. 52-63.
Костюков В.П., Епимахов А.В., Нелин Д.В. Новый памятник средней бронзы в Южном Зауралье // Древние индоиранские культуры Волго-Уралья (II тыс. до н.э.). Самара, 1995. С. 156-207.
Виноградов Н.Б. Могильник бронзового века Кривое озеро в Южном Зауралье. Челябинск, 2003. 362 с.
Генинг В.Ф., Зданович Г.Б., Генинг В.В. Синташта: Археологические памятники арийских племен Урало-Казахстанских степей. Челябинск, 1992. 408 с.
Чередниченко Н.Н., Пустовалов С.Ж. Боевые колесницы и колесничие в обществе катакомбной культуры (по материалам раскопок в Нижнем Поднепровье) // Советская археология. 1991. № 4. С. 206-216.
Чередниченко Н.Н., Пустовалов С.Ж. К вопросу о боевых колесницах и колесничих в обществе катакомбной культуры // Проблемы охраны и исследования памятников археологии в Донбассе : тез. докл. науч.-практ. семинара. Донецк, 1989. С. 104-106.
Алексеева И.Л. Трансформация идеологических представлений древнейших земледельцев и скотоводов Северо-Западного Причерноморья как результат контактов в IV-III тыс. до н.э. // Северо-Западное Причерноморье - контактная зона древних культур. Киев, 1991.
Кузьмина Е.Е. О некоторых археологических аспектах проблемы происхождения индоиранцев // Переднеазиатский сборник. М., 1986. Вып. IV. С. 169-228.
Кузин-Лосев В.И. К проблеме происхождения повозок в Приуралье в начале поздней бронзы // Древности Волго-Донских степей в системе восточноевропейского бронзового века. Волгоград, 1996. С. 82-87.
Иванова С.В., Цимиданов В.В. О социологической интерпретации погребений с повозками ямной культурно-исторической общности // Архе ологический альманах. Донецк, 1993. № 2. С. 23-34.
Ляшко С.Н. Колесный транспорт Северного Причерноморья в III - первой половине II тыс. до н.э. // Проблемы изучения катакомбной куль турно-исторической общности : тез. докл. Всесоюз. семинара. Запорожье, 1990. С. 43-44.
Елизаренкова Т.А., Топоров В.Н. Мир вещей по данным Ригведы // Ригведа. Мандалы V-VIII. М., 1999. С. 487-525.
 The image of chariot and charioteer in the ritual practice of the population of the Eurasian steppes in the Bronze Age: the experience of reconstructing the ritual and beliefs | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2014. № 380. DOI: 10.17223/15617793/380/15

The image of chariot and charioteer in the ritual practice of the population of the Eurasian steppes in the Bronze Age: the experience of reconstructing the ritual and beliefs | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2014. № 380. DOI: 10.17223/15617793/380/15

Download full-text version
Counter downloads: 3151