A didactic model of virtual educational environment organization for student-athletes in the institutes of higher physical education (by example of teaching Physics and Computer Science) | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2014. № 382. DOI: 10.17223/15617793/382/30

A didactic model of virtual educational environment organization for student-athletes in the institutes of higher physical education (by example of teaching Physics and Computer Science)

Institutes of higher physical education do not always cope with the task of training highly qualified athletes who possess not only practical professional skills, but also a sufficient store of theoretical knowledge, creative abilities, and skills in handling up-to-date techniques for continuing their professional activity as trainers, for example. Team practice sessions and competitions of different levels force student-athletes to spend most part of the learning process far from the educational institution. This problem can be solved by creating and implementing (in the conditions of virtual educational environment (VEE) in the institutes of higher physical education) a model of educational process which would combine both traditional and distance training technologies. This would make it possible for students of different modes of study (full-time, full-time according to individual plans, and part-time) to combine sports with education. The developed model of VEE is based on the ecological and learner-centered (V.A. Yasvin) and the ecological and psychological (V.I. Panov) models of educational environment. The teaching of Physics and Computer Science is taken as an example. According to the above models, the structure of VEE, its components, and the dynamic connections and relations between them are in correspondence with the interests of student athletes and with the features of their socio-cultural environment, educational and training processes, etc. This model consists of a number of interconnected blocks: motivational-and-objective, content-related, organizational-and-technological, and evaluative-and-resultative. Together these blocks reveal the objective, tasks, didactic conditions, organization principles and technologies, efficiency evaluation criteria and levels of the VEE model. The constructed VEE model aims to form motivation and need for educational and communicative activities in student athletes; to give basic knowledge, skills and competence in Physics and Computer Science, to develop abilities to apply information technologies in educational and communicative activities. It is assumed the adoption of this model will make it possible to improve the process of education of student athletes in the institutes of higher physical education.

Download file
Counter downloads: 208

Keywords

student athletes, virtual educational environment, distance learning, model, студенты-спортсмены, дистанционное обучение, виртуальная образовательная среда, модель

Authors

NameOrganizationE-mail
Mukhametzyanova Farida Sh.Russian Academy of Educationh_rezeda@bk.ru
Khrapal Larisa R.Russian Academy of Educationus-ipppo-rao@mail.ru
Kamaleyeva Alsu R.Russian Academy of Educationkamaleyeva_kazan@mail.ru
Khadiullina Rezeda R.Volga Region State Academy of Physical Culture Sport and Tourismh_rezeda@bk.ru
Всего: 4

References

Камалеева А.Р., Маряшина И.В. Балльно-рейтинговая система оценивания результатов обучения в преподавании курса физики. Часть 1 // Вестник Казанского технологического университета. 2012. Т. 15, № 9. С. 340-343.
Беспалько В.П. Педагогика и прогрессивные технологии обучения. М. : Изд-во Института проф. обр. Мин. обр. России, 1995. 336 с.
Безрукова В.С. Педагогика. Проективная педагогика : учеб. для индустр.-педагог. техникумов и студентов инженер.-педагог. специальностей. Екатеринбург : Деловая книга, 1999. С. 38.
Камалеева А.Р. Научно-методическая система формирования основных естественнонаучных компетенций учащейся молодежи : дис.. д-ра пед. наук. М., 2012. 452 с.
Камалеева А. Р. Самообразование как необходимое условие непрерывного образования современного человека // Наука Красноярья. 2012. № 2. С. 203-219.
Панов В.И. Психодидактика образовательных систем: теория и практика. СПб. : Питер, 2007. 352 с.
Лебедева В.П., Орлов В.А., Ясвин В.А. Индивидуальные траектории образования учащихся профильной школы // Ученик в обновляющейся школе : сб. науч. тр. / под ред. Ю.И. Дика, А.В. Хуторского. М., 2002. С. 307-312.
Организация виртуальной образовательной среды системы открытого образования // Отчет о научно-исследовательской работе. Код проекта: 1.2.1.1.(122).250. Рук. Титарев Л.Г. М., 2001. 84 с.
Федеральный закон РФ от 28 февраля 2012 г N 11-ФЗ «О внесении изменений в Закон Российской Федерации "Об образовании" в части применения электронного обучения, дистанционных образовательных технологий» // Российская газета от 2 марта 2012 г. № 5719 (с изм. и доп., вступающими в силу с 11.03.2012 г.).
Камалеева А.Р., Нургазизова Э.Ф. Теоретические основы моделирования педагогических систем // Вестник Челябинского государственного педагогического университета. 2010. № 1. С. 114-127.
Большой энциклопедический словарь. URL: http://www.vedu.ru/bigencdic/39465 (дата обращения: 16.10.2013).
Полонский В.М. Понятийно-терминологический словарь по народному образованию и педагогике. М. : Рос. акад. образования ; Ин-т теории образования и педагогики ; Центр общ. и нормат. методологии, 2001. С. 67.
Бургин М.С., Кузнецов В.И. Введение в современную точную методологию науки: Структуры систем знания. М. : Аспект-Пресс, 1994. С. 90.
Дахин А.Н. Педагогическое моделирование: сущность, эффективность и неопределенность // Теория и практика образовательной технологии. М. : НИИ школьных технологий, 2004. С. 65-93.
Новик И.Б. О моделировании сложных систем. М.: Мысль, 1965. С. 42.
Давыдов В.В. Виды обобщения в обучении: Логико-психологические проблемы построения учебных предметов. М. : Педагогическое общество России, 2000. С. 322.
Философский словарь / под ред. И.Т. Фролова. 6-е изд., перераб. и доп. М. : Политиздат, 1991. 560 с.
 A didactic model of virtual educational environment organization for student-athletes in the institutes of higher physical education (by example of teaching Physics and Computer Science) | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2014. № 382. DOI: 10.17223/15617793/382/30

A didactic model of virtual educational environment organization for student-athletes in the institutes of higher physical education (by example of teaching Physics and Computer Science) | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2014. № 382. DOI: 10.17223/15617793/382/30

Download full-text version
Counter downloads: 2871