Antagonism models of parenting children in the pedagogical space of post-Soviet Russia (1990s) | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2014. № 383. DOI: 10.17223/15617793/383/28

Antagonism models of parenting children in the pedagogical space of post-Soviet Russia (1990s)

We study parenting as a philosophical-historical phenomenon in a pivotal era for Russia of the 1990s. Three models of parenting are considered that found their embodiment in pedagogical editions of those years: liberal, orthodox and globalist. The essence of the first of them (represented in the works of J.P. Azarov, Sh. Amonashvili, V.G. Krotov, E.M. Rutman, N.V. Iskolskiy, E.M. Cherepanov) based on the principle of freedom of the child as the main value of the process of family education. This model is based on the thesis of the hidden potential of self-development that is embedded in the children, the need for parents to respect the feelings, thoughts and desires of their children. These authors refer to the values of individualism and the rights of children. These authors are influenced by Western pedagogy. The essence of the second model (works of Archimandrite John (Krestyankin), priests G. Kaleda, A. Shatov, V. Sveshnikov, A. Vladimirov, B. Krechetov, K. Ostrowski, D. Smirnov) correlates with the typical Orthodox tradition, understanding the importance of education as a saving feat of father and mother, a kind of worship of God in the world. All authors talk about parenting as about the parents' and children's finding of salvation, correlate parenting values with the most important Christian values, write about the deepest spiritual responsibility of the father and mother for their work to God, offering a hierarchy of family relationships as a mandatory code of conduct for adults children. Authors deny the educational force of liberal approaches to child. The article also summarizes the state of the globalist model of parenting, manifested in two aspects of the Russian Association "Family Planning" and attempts to introduce the so-called juvenile technologies in Russia. This model is focused on the world of western educational values that consider the idea of the primacy of the rights of children (younger family members) over the rights of seniors (their parents). The author concludes that the collapse of the Soviet Union and Soviet ideology caused a powerful wave of search for ways out of the current political, spiritual and moral and pedagogical crisis in the 1990s in Russia. In the parental pedagogy it resulted in two, in fact, opposite directions, liberal and global, oriented at the world of Western culture, and Orthodox-axiological, focused on preservation of national-religious educational values and wider - the preservation of the national identity of the Russian people.

Download file
Counter downloads: 183

Keywords

parenting, сare of chastity, sex education, sexual question, ценностное отношение к родительству, модели родительского воспитания, родительское воспитание

Authors

NameOrganizationE-mail
Gritsay Lyudmila A.Correspondence Ryazan Institute (Branch) of Moscow State University of Culture and the Arts (Ryazan)usan82@gmail.com
Всего: 1

References

Тимошина Е. Ювенальные технологии как угроза этнической идентичности народа России. URL: http://ruskline.ru/analitika/2011/04/08/ yu-venalnye_tehnologii_kak_ugroza_etnicheskoj_identichnosti_naroda_rossii/&?print=y
Ювенальная юстиция. URL: http://ru.wikipedia.org/wiki/Ювенальная_юстиция
Ювенальная юстиция - мы против! URL: http://juvenaljustice.ru/index.php/component/poll/14-vvedenieyuvenalnoiyusticii
Котов О. Ювенальная юстиция: исторический опыт и современные проблемы. URL: http://www.pravoslavie.ru/jurnal/46983.htm
Медведева И., Шишова Т. Демографическая война против России // Демография, планирование семьи и геноцид : аналитический доклад 31/12/1999. URL: www.pravoslavie.ru/analit/global/demograf.htm
Островский К., прот. Чудо воспитания // Подвиг семейного воспитания: сб. бесед, выступлений / сост., предисл. Е. Рогачевская. М. : Храм Трех Святителей на Кулишках, 2000. 253 с.
Смирнов Д., прот. Диалоги о воспитании // Подвиг семейного воспитания: сб. бесед, выступлений / сост., предисл. Е. Рогачевская. М. : Храм Трех Святителей на Кулишках, 2000. 253 с.
Владимиров А. О воспитании девочек // Подвиг семейного воспитания: сб. бесед, выступлений / сост., предисл. Е. Рогачевская. М. : Храм Трех Святителей на Кулишках, 2000. 253 с.
Кречетов В., прот. Подвиг семейного воспитания // Подвиг семейного воспитания: сб. бесед, выступлений / сост., предисл. Е. Рогачевская. М. : Храм Трех Святителей на Кулишках, 2000. 253 с.
Шатов А. Отцы, матери, дети // Альфа и Омега. 1998. № 16. URL: http://pravbeseda.ru/library/ index.php?page=book&id=695
Свешников В. Аскетизм воспитания // Подвиг семейного воспитания: сб. бесед, выступлений / сост., предисл. Е. Рогачевская. М. : Храм Трех Святителей на Кулишках, 2000. 253 с.
Иоанн (Крестьянкин), архимандрит. О воспитании детей. М. : Изд. Сретенского мон., 1996. 16 с.
Каледа Г. Домашняя церковь. Очерки духовно-нравственных основ созидания и построения семьи в современных условиях. М. : Изд. Зачатьевского мон., 1998. 279 с.
Амонашвили Ш.А. Спешите, дети, будем учиться летать. URL: http://pedagogy.org.ua/?m=docs&id=11
Амонашвили Ш.А. Баллада о воспитании. URL: http://pedagogy.org.ua/?m=docs&id=11
Младенец, детка, отрок: добродушные наставления родителям. Ростов-на-Дону : Феникс, 1995. 576 с.
Азаров Ю. П. Семейная педагогика (Педагогика Любви и Свободы). М. : Топикал, 1994. 608 с.
Кротов В.Г. Компас для младенца. М. : КСП, 1995. 192 с.
Рутман Э.М., Искольский Н.В. Слагаемые любви. М. : Знание, 1996. 192 с.
Черепанова Э.М. Воспитание без слез. М. : Знание, 1998. 192 с.
Амонашвили Ш.А. В Чаше Ребёнка сияет зародыш зерна Культуры. URL: http://pedagogy.org.ua/?m=docs&id=11
Балабанов С.С., Наук Б., Саралиева З.Х.-М. Типология мотивов иметь или не иметь детей // Социологические исследования. 2009. № 3. С. 129-136.
Азаров Ю.П. Семейная педагогика (Педагогика Любви и Свободы). М. : Топикал, 1994. 608 с.
Мошкова И.Н. Укрепление семьи - общецерковная задача // В начале пути : сб. материалов «Школы православной семьи». М. : Храм Трех Святителей на Кулишках, 2002. С. 49-106.
Рогозянский А.Б. Церковь, дети и современный мир : сб. 2-е изд. СПб. : Новый город, 1997. 158 с.
Акутина С.П. Формирование у старшеклассников семейных духовно-нравственных ценностей в условиях взаимодействия семьи и школы : автореф.. д-ра пед. наук. Нижний Новгород, 2010. 20 с.
Медведева И. Карта опасности: Современная демографическая ситуация: образование, здравоохранение, наука // Москва. 1998. № 4. С. 97-107.
 Antagonism models of parenting children in the pedagogical space of post-Soviet Russia (1990s) | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2014. № 383. DOI: 10.17223/15617793/383/28

Antagonism models of parenting children in the pedagogical space of post-Soviet Russia (1990s) | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2014. № 383. DOI: 10.17223/15617793/383/28

Download full-text version
Counter downloads: 611