Distinctive features of the speech art form of small prose by T. Tolstaya: the speech art device of lexical-semantic syncretism | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2014. № 384. DOI: 10.17223/15617793/384/3

Distinctive features of the speech art form of small prose by T. Tolstaya: the speech art device of lexical-semantic syncretism

The article is devoted to the linguistic poetics of Tolstayas small prose. These texts were created in the end of the 20th century. Tolstaya is considered to be a neo-Baroque author. Neo-Baroque is one of the Russian postmodern direction (M. Lipovetskiy). Tolstayas small prose is characterized by expressive and complex speech art forms. These prosaic texts have such properties in their art structure as leitmotivity, associativity and syntheticity. Rules of art structure, level of the speech art form are realized due to a frequent use of artistic foregrounding elements (words), first of all, of metaphors and metonymies. The art speech device of lexical-semantic syncretism is in the focus of the current study. This device represents a simultaneous actualization in the artistic text of several lexical meanings of an ambiguous word. This art speech device is not specific to traditional European poetics. Genetically, it goes back to the east poetics. Researchers observe the use of this device starting from the texts of Modernism and Postmodernism. The art speech device of lexical-semantic syncretism reflects the idea of multidimensionality, ambivalence, ambiguity of the world inherent to the literature of neo-Baroque. This method generates artema-polysemant - a micromodel of rhizome - a nonequilibrium integrity of speech in the art form. Artema-polysemant, which has an ambiguous word as a language basis, allows the author to enter several meanings in the text simultaneously. The texts have complex semantic relations. These meanings may add one another, creating several levels of meanings in the text, or exclude one another, creating conflict or ambiguity in the text. Tolstaya increases the word semantic potential in the cultural and language area. It is done to activate knowledge about language, culture, mythopoeia, social history in the process of interpretation of the text. Due to this fact Tolstaya s prose becomes difficult for perception and deep in sense, opening the possibility of a huge area of interpretations. The structural and functional features of art speech device of lexical-semantic syncretism are discussed by example of linguistic poetic analysis of parts of the stories ''Plamen nebesnyi'' (Blaze of heaven, 1987), ''Somnambula v tumane'' (Sleepwalker in a fog, 1988), ''Peters'' (Peters, 1986), "Yorick" (Yorick, 1999). An attempt was made to determine the meaning of the art speech device of lexical-semantic syncretism in Tolstayas poetic system, and enter this art device in the wider fictional and scientific context.

Download file
Counter downloads: 204

Keywords

artema, neo-syncretism, neo-Baroque, cognitive poetics, linguistic poetics, Tatyana Tolstaya, артема, неосинкретизм, необарокко, когнитивная поэтика, лингвистическая поэтика, лингвопоэтика, Татьяна Толстая

Authors

NameOrganizationE-mail
Novikova Eleonora G.Tomsk State Universitylinx@rambler.ru
Всего: 1

References

Чернов А. Шапка-невидимка Натальи Крандиевской. 2008. URL: http://www.krandievskaya.narod.ru/krandSTATIYA.htm, свободный.
Толстая Т. Не кысь. М. : Эксмо, 2007. 608 с.
Толстая Т. Река Оккервиль. М. : Подкова, 2004. 462 с.
Мокиенко В.М., Никитина Т.Г. Большой словарь русских поговорок. М. : ОЛМА Медиа Групп, 2003. 784 с.
Фасмер М. Этимологический словарь русского языка : в 4 т. Т. 3 : Муза - Сят: Ок. 5500 слов / пер. с нем. и доп. О.Н. Трубачева. 4-е изд., стер. М. : Астрель ; АСТ, 2004. 830 с.
Выготский Л.С. Психология искусства. М. : Лабиринт, 2008. 352 с.
Словарь современного русского языка : в 4 т. / под ред. А.П. Евгеньевой. 4-е изд., стереотип. М. : Рус. яз. ; Полиграфресурсы, 1999.
Щерба Л.В. О трояком аспекте языковых явлений и об эксперименте в языкознании // История языкознания XIX и XX веков в очерках и извлечениях : в 2 ч. / под ред. В. А. Звегинцева. М. : Учпедгиз, 1960. Ч. 2. С. 301-312.
Дилогия // Литературный энциклопедический словарь. М., 1987. С. 98.
Пешковский А.М. Принципы и приемы стилистического анализа и оценки художественной прозы // Лингвистика. Поэтика. Стилистика : избранные труды. М. : Высш. шк., 2007. С. 480-516.
Москвин В.П. Дилогия // Выразительные средства современной русской речи. Тропы и фигуры. Терминологический словарь. Ростов н/Д, 2007. С. 240-243.
Пименова М.В. Лексико-семантический синкретизм в диахронии и синхронии // Русский язык для всех : Информационный портал / Мини стерство образования и науки Российской Федерации, 2007-2011. URL: http://www.russianforall.ru/upload/iblock/cfe/PimenovaMV.doc, свободный.
Благов В.В. Регулятивные средства и структуры имплицитного типа в поэтических текстах М.И. Цветаевой разных лет // Русская речевая культура и текст : материалы VIII Международной научной конференции (17-18 апреля 2014 г.) / под общ. ред. проф. Н.С. Болотновой. Томск : Изд-во Томского ЦНТИ, 2014. С. 126-131.
Называть вещи своими именами: программные выступления мастеров западно-европейской литературы ХХ в. / под ред. Л.Г. Андреева. М. : Прогресс, 1986. 640 с.
Эпштейн М.Н. Постмодерн в русской литературе. М. : Высш. шк., 2005. 495 с.
Жаккар Ж.-Ф. Даниил Хармс и конец русского авангарда / пер. с фр. Ф.А. Перовской. СПб. : Академический проект, 1995. 471 с.
Санников В.З. Русский язык в зеркале языковой игры. 2-е изд., испр. и доп. М. : Языки славянской культуры, 2002. 552 с.
Бройтман Н.С. Из лекций по исторической поэтике. Слово и образ. Тверь : Твер. гос. ун-т, 2001. 66 с.
Задорнова В.Я. Восприятие и интерпретация художественного текста : учеб. пособие. М. : Высшая школа, 1984. 152 с.
Лукьянова Ю.К. Особенности восприятия времени в рассказах Т. Толстой // Русская и сопоставительная филология'2005 / Казан. гос. ун-т, филол. фак. Казань : Казан. гос. ун-т, 2005. Электрон. версия печат. публикации // Электронная библ. филологического факультета Казанского (Приволжского) федерального университета. URL: http://old.kpfu.ru/f10/bibl/resource/articles.php?id=9&num=16000000, свободный.
Генис А. Рисунки на полях. Татьяна Толстая // Иван Петрович умер. Статьи и расследования. М. : Новое лит. обозрение, 1999. С. 66-71.
Шмид В. Орнаментализм // Нарратология. М., 2003. С. 263-267.
Кожевникова Н.А. Из наблюдений над неклассической («орнаментальной») прозой // Известия АН СССР. Сер. литературы и языка. 1976. Т. 35, № 1. С. 55-66.
Medaric M. Владимир Набоков в русле орнаментальной прозы : к вопросу о терминологических разногласиях. URL: http://www.persee.fr/web/revues/home/prescript/article/slave_0080-2557_2000_num_72_3_6665, свободный.
Липовецкий М.Н., Лейдерман Н.Л. Татьяна Толстая // Современная русская литература: 1950-1990-е годы : учеб. пособие : в 2 т. М. : Академия, 2003. Т. 2 : 1968-1990. С. 467-478.
Романовская О. Е. Традиции ритмизованной прозы в рассказах Т. Толстой // Вестник Челябинского государственного педагогического университета. 2009. № 10-2. С. 253-262.
Гощило Е. Взрывоопасный мир Татьяны Толстой / пер. с англ. Д. Ганцевой, А. Ильенкова. Екатеринбург : Изд-во Урал. ун-та, 2000. 202 с.
Цзиюн Л. Поэтико-философское своеобразие рассказов Т. Толстой (на материале сборника «Ночь») : дис.. канд. филол. наук. Тамбов, 2005. 162 с.
Рыжова О. Дачница из литературного шоу // Литературная газета. 2004. № 19.
Иванова Н.Б. Толстая // Русские писатели 20 века : биографический словарь. М. : Большая Российская энциклопедия ; Рандеву-А.М., 2000. С. 687, 688.
Курицын В. Четверо из поколения дворников и сторожей // Урал. 1990. № 5. С. 170-182.
Грекова И. Расточительность таланта // Новый мир. 1988. № 1. С. 252-256.
Бабенко Н.Г. Лингвопоэтика русской литературы эпохи постмодерна. СПб. : Изд-во СПб. ун-та, 2007. 410 с.
Искандер Ф. Поэзия грусти // Литературная газета. 1987. № 35 (26 августа).
Чупринин С. Другая проза // Литературная газета. 1989. № 6 (8 февраля). С. 4-5.
Золотоносов М. Мечты и фантомы // Литературное обозрение. 1987. № 4. С. 58-61.
Шахбаз С.А. Образ и его языковое воплощение (на материале английской и американской поэзии) : дис.. канд. филол. наук. М., 2010. С. 18.
Фролова Т.Г. Понятие метафорического стиля в современной прозе // Вестник Санкт-Петербургского университета. Сер. 9. Филология. Востоковедение. Журналистика. 2011. № 2. С. 69-78.
Лотман Ю.М. Риторика // Избранные статьи в трех томах. Таллинн, 1992. Т. 1. С. 167-183.
Смирнов И.П. Очерки по исторической типологии культуры // Мегаистория. К исторической типологии культуры. М. : Автограф, 2000. С. 11-196.
Виноградов В.В. О теории художественной речи : учеб. пособие. 2-е изд., испр. М., 2005. 287 с.
Эйхенбаум Б.М. Теория «формального метода» // О литературе. М. : Советский писатель, 1987. С. 375-408.
Выготский Л.С. Психология искусства. М. : Лабиринт, 2008. 352 с.
Мукаржовский Я. Литературный язык и поэтический язык // Пражский лингвистический кружок / под ред. Н.А. Кондрашева. М., 1967. С. 406-431.
Аверинцев С.С., Франк-Каменецкий И.Г., Фрейденберг О.М. Классическая греческая философия как явление историко-литературного ряда // От слова к смыслу: Проблема тропогенеза. М. : Эдиториал УРСС, 2001. С. 81-121.
Эпштейн М.Н. Новелла // Литературный энциклопедический словарь. М., 1987. С. 248.
Виноградов В.В. О языке художественной литературы. М. : Гослитиздат, 1959. 654 с.
Климовская Г.И. Тонкий мир смыслов художественного (прозаического) текста. Методологический и теоретический очерк лингвопоэтики. Томск : НТЛ, 2009. 168 с.
Крученых А. Декларации 1922-1923 годов / под ред. С. Нестерова // Некоммерческая электронная библиотека «ImWerden». URL: http://www.imwerden.de/cat/modules.php?name=books&pa=showbook&pid=975, свободный.
Климовская Г.И. Об одном из фундаментальных эстетических принципов (феномен выделения) // Вестник Томского государственного уни верситета. 2004. № 282. С. 215-219.
Потебня А.А. Полное собрание трудов: Мысль и язык. М., 1999. С. 155-198.
 Distinctive features of the speech art form of small prose by T. Tolstaya: the speech art device of lexical-semantic syncretism | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2014. № 384. DOI: 10.17223/15617793/384/3

Distinctive features of the speech art form of small prose by T. Tolstaya: the speech art device of lexical-semantic syncretism | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2014. № 384. DOI: 10.17223/15617793/384/3

Download full-text version
Counter downloads: 2590