Positive evaluation in advertising informational journal text | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2014. № 386. DOI: 10.17223/15617793/386/5

Positive evaluation in advertising informational journal text

Language means with positive evaluation dominate in the advertising informational journal text, because its purpose is to advertise goods and services. In the article the primary objective is to investigate the specifics of language representation of different types of positive evaluation in advertising informational journal texts and compare positive evaluation with the theme of the texts and objects of evaluation. Language representation peculiarities of evaluation means are revealed in this research. Evaluation is often expressed by adjectives. Adjectives are used with nouns in accordance with the laws of Russian grammar and characterize the subject of extra-linguistic reality. The phrase that contains evaluation is a minimal context for evaluation representation. This context is quite sufficient for the evaluation meaning. Positive evaluation is represented by means of vocabulary and grammar in the advertising informational journal text. A psycholinguistic experiment confirms that the recipient sees evaluation meanings only in the context. Different evaluation types cannot be separated from each other in the text. In this case aesthetic evaluation takes the leading position: evaluative vocabulary models ideas of beauty and these images are included in the consumer's mind through advertising goods and services. Aesthetic evaluation is in close cooperation with other types of evaluations. This image should correspond to the interests of advertisers and be attractive for the consumer because advertising serves the purpose of promoting goods. These two basic requirements determine the choice of the language means which form the aesthetic evaluation combined with the utilitarian one. The utilitarian evaluation implies availability, usefulness of the advertised products for specific purposes. Aesthetic and emotional evaluations influence each other. The utilitarian evaluation, as a rule, is combined with teleological. Morphological analysis of evaluative vocabulary shows that adjectives are a large part of evaluative vocabulary. But nouns, adverbs and verbs also implement the evaluation function. The analysis showed that the study of the language representation of different types of positive evaluation allows not only to identify the evaluation meanings of lexical means, but also to discover the regularities of forming evaluation caused by the context (when positive evaluation is expressed in the text by neutral words). Observations made in our investigation allow speaking about the specific role of evaluation in the advertising informational journal text. The novelty of the approach to the study of the evaluation phenomenon involves identifying the specifics of its implementation in the sphere of advertising and information journal communication.

Download file
Counter downloads: 200

Keywords

perception of evaluation meanings, context, object of evaluation, evaluation type, positive evaluation, advertising informational journal text, восприятие оценочных смыслов, контекст, объект оценки, тип оценки, положительная оценка, рекламно-информационный журнальный текст

Authors

NameOrganizationE-mail
Yang FangShenyang Ligong University (Shenyang, China), Tomsk State University (Tomsk)yangfang2010@yandex.ru
Всего: 1

References

Третьякова Д.В. Формирование оценки в газетном креолизованном тексте // Вестник Нижегородского университета им. Н.И. Лобачевского. 2010. № 4 (2). С. 962-964.
Иванова Г. Ф. Ментальные сферы языка: оценка. Уфа : Изд-во БГПУ, 2007. 124 с.
Thomas V.L., Fowler K., Grimm P. Conceptualization and exploration of attitude toward advertising disclosures and its impact on perceptions of manipulative intent // Journal of Consumer Affairs. September 2013. Vol. 47, is. 3. P. 564-587.
Синепупова О.С. Оценочная «картина мира» в публицистическом тексте: на материале печатных СМИ : автореф. дис.. канд. филол. наук. М., 2006. 22 с.
Соколова Г. В. Онтологический аспект значимости оценочной лексики в СМИ // Вестник Адыгейского государственного университета. Сер. 2: Филология и искусствоведение. 2012. № 4. С. 36-41.
Серкина В. Н. Прецедентные тексты как средство выражения эмоциональной оценки: функциональный аспект (на материале региональных СМИ) // Вестник Московского государственного гуманитарного университета им. М.А. Шолохова. Филологические науки. 2011. № 4. С. 82-88.
Сальникова Ю.А., Пысларь Д.Р. К вопросу о функциональных особенностях оценки в языке массмедиа // Вестник Приамурского государственного университета им. Шолом-Алейхема. 2012. № 1 (10). С. 73-78.
Полодянц К.М. Информационно-прагматический потенциал оценки в профессиональном винодельческом дискурсе // Вестник Адыгей ского государственного университета. Сер. 2 : Филология и искусствоведение. 2010. № 1. С. 113-115.
Савельева Е.А. Утилитарные оценки в рекламном дискурсе // Речевая коммуникация в современной России : материалы Междунар. конф. : в 2 т. / под ред. О.С. Иссерс. Омск : Вариант-Омск, 2011. Т. 2. С. 80-85.
Нестерова Н.Г. Коммуникативно-прагматический потенциал оценки в речи радиоведущего // Вестник Томского государственного уни верситета. 2011. № 353. С. 30-33.
Ляпун С.В. Метафорическая оценочность в аналитическом газетном тексте // Вестник Тамбовского университета. 2008. № 7. С. 141-147.
Выгузова Е.Ю., Гливенкова О.А. Функциональные средства выражения оценки экономической ситуации в СМИ // Вестник Ленинград ского государственного университета им. А.С. Пушкина. 2010. Т 1, № 2. С. 159-166.
Качалова И.Н. Феномен языковой игры как средства выражения оценочной семантики в текстах СМИ // Вестник Московского государ ственного областного университета. Сер. Русская филология. 2010. № 2. С. 83-87.
Беседа Е.Н. Оценочность как основной стилеобразующий фактор речевого жанра «читательский отклик» (на материале женских бри танских и американских журналов) // Ученые записки. Электронный научный журнал Курского государственного университета. 2008. № 2. С. 76-85. URL: http://scientific-notes.ru
Андрамонова Н.А., Балабанова И.Я. Оценочность как неотъемлемый компонент семантической структуры рекламного текста (на мате риале французского и русского языков) // Филология и культура. 2011. № 26. С. 148-154.
Ян Лифан. Семантическая категория общей оценки в современном русском языке // Вестник Военного института иностранных языков. 2011. № 2. С. 32-36.
Чжу Джижун. Теория китайской эстетики. Пекин : Пекинский университет, 2005. 241 с.
Юй Веньцзин, Лю Инь. Причина разницы в выражении оценочности в русском и китайском языках с этнической точки зрения // Сибир ские исследования. 2008. № 4. С. 48-50.
Чжань Жуй. Оценочное высказывание в русском языке в аспекте прагматики // Вестник Хэйлунцзянского педагогического института. 2007. № 2. С. 129-131.
Чжу Гуанцянь. Психология литературоведения. Хэфэй : Анхойское образование, 1996. 357 с.
Ли Цзэхоу. Три книги об эстетике. Тяньцзинь : Общественные науки, 2003. 548 с.
Лань Цяолин. Оценка и оценочное высказывание в современном русском языке : дис.. канд. филол. наук. Харбин, 2003. 73 с.
Тань Аошуан. Коннотация ключевого эстетического слова mei в китайском языке // Логический анализ языка. Языки эстетики: Концептуальные поля прекрасного и безобразного / отв. ред. Н.Д. Арутюнова. М. : Индрик, 2004. С. 290-293.
Скаженик Е.К. Категория оценки в лингвокультурологическом и лингвокогнитивном аспектах (на материале речи студентов) : автореф. дис.. канд. филол. наук. Таганрог, 2002. 24 с.
Шкиль О.О. Целенаправленная деятельность и её оценка: лингвокогнитивный аспект: на материале русского языка : дис.. канд. фи-лол. наук. Омск, 2010. 206 с.
Приходько А.И. Когнитивно-дискурсивный потенциал оценки и способы его выражения в современном английском языке : автореф. дис.. д-ра филол. наук. Запорожье, 2004. 42 с.
Руденко А.В. Модификация оценки в дискурсе СМИ: когнитивно-прагматический аспект : дис.. канд. филол. наук. М., 2012. 178 с.
Писанова Т.В. Национально-культурные аспекты оценочной семантики (эстетические и этические оценки) : дис.. канд. филол. наук. М., 1997. 393 с.
Мякишева Е.В. Эстетическая оценка человека в современном русском языке: лингвистический и лингвокультурологический аспекты : автореф. дис. канд. филол. наук. Омск, 2009. 22 с.
Мещерякова Ю.В. Эстетические ценности в языковой картине мира // Проблемы лингвокультурологии и теории дискурса : сб. науч. тр. / под ред. В.И. Карасика, Н. А. Красавского. Волгоград : Перемена, 2003. С. 29-34.
Луганская Е.В. Аксиологическая оценка в гендерном аспекте: на материале англоязычных открытых писем : автореф. дис.. канд. филол. наук. Иркутск, 2005. 18 с.
Заморева А.В. Репрезентация концепта «общая оценка» в современном русском языке: системно-структурный, когнитивный и функцио нально-прагматический аспекты анализа : автореф. дис.. канд. филол. наук. Уфа, 2007. 26 с.
Вольф Е.М. Функциональная семантика оценки. М. : Наука, 1985. 228 с.
Арутюнова Н.Д. Типы языковых значений: Оценка. Событие. Факт. М. : Наука, 1988. С. 183-224.
Волкова А.А. Стратегия обеспечения понимания текста с иноязычными вкраплениями: (на материале региональных рекламно информационных журналов) : дис.. канд. филол. наук. Томск, 2008. 184 с.
Голованова А.В. Ценности и оценки в языковом отражении (на материале русского и польского языков) : дис.. канд. филол. наук. Пермь, 2002. 236 с.
 Positive evaluation in advertising informational journal text | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2014. № 386. DOI: 10.17223/15617793/386/5

Positive evaluation in advertising informational journal text | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2014. № 386. DOI: 10.17223/15617793/386/5

Download full-text version
Counter downloads: 719