The human dimension in the Russian historical thought in the early 20th century (by G.P. Fedotov's works) | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2014. № 386. DOI: 10.17223/15617793/386/17

The human dimension in the Russian historical thought in the early 20th century (by G.P. Fedotov's works)

The article is devoted to Fedotov's anthropological approach, to the learning of the Russian religious mind. The article shows the process of forming his views on the issue, the theoretical and methodological principles. His views are presented as affecting the topical study problems of the early 20th century. G.P. Fedotov was a Russian historian, a religious thinker, who made a contribution to the understanding of the Russian culture destiny, to the learning of the Russian mind. The research interest to the human can be traced in his early works. It was the result of Professor I.M. Graves's influence. G.P. Fedotov studied the individual in history. He pointed out how the whole epoch or a short period of time was reflected in the consciousness of the person, and at the same time how the person could reflect the era. The defining feature of the historical process study was focused in the field of spiritual culture. Fedotov's research intentions reflected the general trends of the historical science of the late 19th - early 20th centuries. The problem of the human in culture in G.P. Fedotov's works took the form of the Russian religious mind study. This study direction was determined by the Christian foundation of his historiosofic concept. G.P. Fedotov studied spiritual values which determined the person's behavior. He saw that the specificity of the religious mind in Russia was characterized by ethical dualism (monastic and laity ethics). So he considered the Russian religious mind in two planes - the consciousness of the spiritual elite and clergy and the consciousness of the other people. Fedotov's study of the religious mind shows not only his views, ideological and theoretical orientations, but also the content of his methodological principles. He used the history observation principle of the plurality of social time speeds developed by F. Braudel. Fedotov used the term "average Christian", which could be compared with L.P. Karsavin's "average religious person". Both thinkers suggested the existence of different groups in society and noted the possibility of allocating the "average person" in each group. However, Fedotov, unlike Karsavin, stopped on duality in the reduction process. The dualistic nation formula is a conscious setting in its cultural and historical concept. Fedotov analyzed the subject in statics and in dynamics. He identified the historical formations of the Russian soul. Research of the country's past in the historical perspective helped to "grasp" individual characteristics of the Russian mind and the holistic spiritual image. The anthropology of religion is developing in modern Russian studies in the key set in the early 20th century. In this context the study of G.P. Fedotov's anthropological approach becomes relevant.

Download file
Counter downloads: 170

Keywords

Russian piety, Russian religious mind, spiritual culture, средний религиозный человек, русская религиозность, русское религиозное сознание, духовная культура

Authors

NameOrganizationE-mail
Gumerova Zhanna A.Tomsk State Universityjanet80@inbox.ru
Всего: 1

References

Гуревич А.Я. История в человеческом измерении (Размышления медиевиста). URL: http://magazines.russ.ru/nlo/2005/75/gu4.html
Ильин И.А. О России. М., 1991.
Франк С.Л. Русское мировоззрение. СПб., 1996.
Бердяев Н.А. Судьба России. М., 1990.
Бицилли П.М. Салимбене. Очерки итальянской жизни XII века // Бицилли П.М. Избранные труды по средневековой истории: Россия и Запад. М., 2006.
Федотов Г.П. Письма о русской культуре // Федотов Г.П. Судьба и грехи России : в 2 т. Т. 2.
Никитина С.Е. «Стихи Духовные» Г. Федотова и русские духовные стихи // Федотов Г.П. Стихи духовные. М., 1991.
Гуревич А.Я. Проблема ментальностей в современной историографии // Всеобщая история: Дискуссии, новые подходы. М., 1989. Вып. 1.
Федотов Г.П. Стихи духовные. М., 1991.
Бродель Ф. История и общественные науки. Историческая длительность // Философия и методология истории. М., 1977.
Бердяев Н.А. Русская идея. Основные проблемы русской мысли XIX века и начала XX века // О России и русской философской культуре. Философы русского послеоктябрьского зарубежья. М., 1990.
Карсавин Л.П. Основы средневековой религиозности в XII-XIII веках. Петроград, 1915.
Федотов Г.П. Русский человек // Федотов Г.П. Россия и свобода. Нью-Йорк, 1981.
Кром М.М. История России в антропологической перспективе: история ментальностей, историческая антропология, микроистория, история повседневности. URL: http://achronicle.narod.ru/krom.html
Раев М. Россия за рубежом: история культуры русской эмиграции. 1919-1939. М., 1994.
Федотов Г.П. Как бороться с фашизмом? // Федотов Г.П. Собр. соч.: в 12 т. Т. 9.
Федотов Г.П. Изучение России // Федотов Г.П. Судьба и грехи России : в 2 т. Т. 1.
Зернов Н.М. Русское религиозное возрождение XX века. 2-е изд. YMSA-PRESS, 1991.
Федотов Г.П. Лицо России // Федотов Г.П. Судьба и грехи России : в 2 т. СПб., 1991. Т. 1.
Федотов Г.П. Абеляр // Федотов Г.П. Собр. соч. : в 12 т. Т. 1.
ГревсИ.М. Очерки из истории римского землевладения (преимущественно во времена Империи). СПб., 1899.
Федотов Г.П. Письма Блаженного Августина // Федотов Г.П. Собр. соч. : в 12 т. Т. 1.
Ястребицкая А.Л. Повседневность и материальная культура Средневековья в отечественной медиевистике // Одиссей. Человек в исто рии. М., 1991.
Карпович М. George P. Fedotov. The Russian Religious Mind. Kievan Christianity. Harvard Univ. Press. 1946 // Новый журнал. 1947. № 16.
Карсавин Л.П. Восток, Запад и русская идея // Историк-медиевист - Лев Платонович Карсавин (1882-1952). М., 1991.
Федотов Г.П. Русская религиозность. Часть I // Федотов Г.П. Собр. соч. : в 12 т. М., 2001. Т. 10.
Гуревич А.Я. Историческая наука и историческая антропология // Вопросы философии. 1988. № 1.
Гревс И.М. «Исповедь» бл. Августина как источник для его биографии и для истории культуры эпохи» (Рецензия) // Федотов Г.П. Собр. соч. : в 12 т. М., 1996. Т. 1.
Бицилли П.М. Рецензия: Г.П. Федотов «Св. Филипп, митрополит Московский» // Русская литература. 1990. № 2.
Бицилли П.М. Проблемы современной истории // Бицилли П.М. Избранное. София. 1993. Т. 1.
Свешников А.В. Петербургская школа медиевистов начала XX века. Попытка антропологического анализа научного сообщества. Омск, 2010.
Федотов Г.П. С.И. Штейн // Федотов Г.П. Собр. соч. : в 12 т. М., 2004. Т. 9.
Вышеславцев Б.П. Г.П. Федотов // Грани. 1978. № 110.
Каганович Б. С. И.М. Гревс - историк средневековой городской культуры // Городская культура. Средневековье и начало Нового времени. Л., 1986.
Добиаш-Рождественская О. Образы человечества // Анналы. 1924. № 4.
 The human dimension in the Russian historical thought in the early 20th century (by G.P. Fedotov's works) | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2014. № 386. DOI: 10.17223/15617793/386/17

The human dimension in the Russian historical thought in the early 20th century (by G.P. Fedotov's works) | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2014. № 386. DOI: 10.17223/15617793/386/17

Download full-text version
Counter downloads: 719