Formation of a new educational paradigm in the transition from the information society to the knowledge society | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2014. № 389. DOI: 10.17223/15617793/389/13

Formation of a new educational paradigm in the transition from the information society to the knowledge society

The article is devoted to one of the key problems of modern education: search and study of ways to create a new educational paradigm in connection with the transition from the information society to the knowledge society. The authors proved the possibility and efficiency of social constructivism methodology application in the emerging personality-oriented educational paradigm. To achieve these goals, the authors used the following methods: social constructionism and epistemological constructivism. The role of knowledge in modern society is changing. It can be the basis both for the development of new forms of inequality, social conflict and for social solidarity. Due to the ongoing development of powerful information, people have managed to accumulate a strong knowledge base and technological strength, so today they should bear a greater responsibility for the improper use of it. The paper highlights the main differences between the information society and the knowledge society. It is shown that in the information society, knowledge was the prerogative of scientific activity, and in the knowledge society it has become a source of innovation. Changing the educational paradigm is associated with the transformation of the educational process of the transfer of information to the ability to think well. Achievements of cognitive technology are related to the recognition of the key role of self-organization in learning, decision-making, pattern recognition. Also, the change of the educational paradigm changes science requirements: it must now provide the public not only with general knowledge of the nature of things, but also with the knowledge that helps address specific social, economic, environmental and other issues. The differences between social constructivism and constructionism are described. It is proved that the sociology of knowledge is concerned with the analysis of the social construction of reality. It is proved that the constructivist didactics influenced the formation of a new personality-oriented educational paradigm.

Download file
Counter downloads: 186

Keywords

reality, knowledge society, personality oriented education, information society, educational paradigm, social constructivism, реальность, личностно-ориентированное образование, общество знаний, информационное общество, социальный конструктивизм, образовательная парадигма

Authors

NameOrganizationE-mail
Chernikova Irina V.Tomsk Polytechnic Universitychernic@mail.tsu.ru
Kartashova Anna A.Tomsk Polytechnic Universityanianaumova@mail.ru
Всего: 2

References

Якиманская И.С. Личностно-ориентированное обучение в современной школе. М. : Октябрь, 1996. 96 с.
Dubs R. Lehrerverhalten. Ein Beitrag zur Interaktion zwischen Lehrenden und Lernenden im Unter-richt. Schriftenreihe fur Wirtschaftspadagogik. Zurich : SKV, 1995. 400 р.
Чошанов М.А. Процесс непрерывного конструирования и реорганизации // Директор школы. 2000. № 4. С. 56-62.
Большой Энциклопедический словарь. URL: http://www.slovopedia.com/2Z202/234073.html
Дятлов С.А. Информационная парадигма социально-экономического развития // Известия Санкт-Петербургского университета эконо мики и финансов. 1995. № 3-4. С. 17-30.
Бергер П., Лукман Т. Социальное конструирование реальности. Трактат по социологии знания. М. : Медиум, 1995. 323 с.
Педагогические технологии дистанционного обучения. М. : Академия, 2006. С. 131-135.
Черникова И.В., Черникова Д.В. Концепция знания в обществе знаний и в технонауке // Вестник Томского государственного университе та. Философия. Социология. Политология. 2014. № 2. С. 114-121.
Пиаже Ж. Генетический аспект языка и мышления // Психолингвистика. М. : Прогресс, 1984. С. 325-334.
Педагогический энциклопедический. М. : Большая Российская энциклопедия, 2003. 528 с.
Касавин И.Т. Социальная теория познания. М. : УРАО, 2001. 174 с.
Джерджен К.Дж. Социальный конструкционизм: знание и практика. Минск : БГУ, 2003. 232 с.
Бехманн Г. Концепции информационного общества и социальная роль информации // Политическая наука. М. : ИНИОН, 2008. № 2. С. 10-28.
Киященко Л. Конвергенция биологических, информационных, нано- и когнитивных технологий: вызов философии. Материалы круглого стола // Вопросы философии. 2012. № 12. С. 3-24.
Черникова Д.В., Черникова И.В. Расширение человеческих возможностей: когнитивные технологии и их риски // Известия Томского политехнического университета. 2012. Т. 321, № 6. С. 114-119.
Горохов В.Г. Научно-техническая политика в обществе знания // Концепция «общества знания» в современной социальной теории. М. : ИНИОН, 2010. С. 109-133.
Bittlingmeyer U.H. Wissensgesellschaft als Wille und Vorstellung. Konstanz : UVK, 2005.
Юдин Б.Г. Знание как социальный ресурс // Вестник РАН. 2006. Т. 46, вып. 7. С. 587-595.
Крингс Б. Социологическая перспектива общества, основанного на знании: предложения, факты и точки зрения // Концепция «общества знания» в современной социальной теории. М. : ИНИОН, 2010. С. 164-169.
Krings B. The sociological perspective on the knowledge-based society: Assumptions, facts and visions // Enterprise & work innovation studies. Monte de Caparica. 2006. № 2. P. 9-20.
 Formation of a new educational paradigm in the transition from the information society to the knowledge society | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2014. № 389. DOI: 10.17223/15617793/389/13

Formation of a new educational paradigm in the transition from the information society to the knowledge society | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2014. № 389. DOI: 10.17223/15617793/389/13

Download full-text version
Counter downloads: 3166