Dynamics of religious tradition in the Soviet and post-Soviet periods: exaltation of the cross in the Komi villages
The study of the Orthodox tradition of the raising of the cross is carried out within the frameworks of staurography (history of the Orthodox cross) developing in historical and art facets, folklore and ethnographic studies of the holy rural places. In Orthodoxy the exaltation of the cross was one of the most common variants of "acquiring" the holy status by a place. In this paper we consider the dynamics of the tradition of the raising of monumental crosses among the Komi-Zyrians in the 20th century: separate cases of exaltation of crosses and ritual practices associated with them. In the late 19th - early 20th centuries the exaltation of monumental crosses was wide spread in all areas inhabited by the Komi people. The situation changed radically in the 1920-1930s: churches were closed, most of the religious monuments were destroyed. As in other rural Russia's regions, veneration of holy places and church services without a priest were widespread among the Komi. Considering the various types of monuments (votive, protective, sanctifying, commemorative crosses and so-called "substitutive" crosses), the author concludes that despite the decades of displace of religion from public life, the exaltation of the cross was perceived by the rural community as one of the most effective ways to protect and defend themselves from various afflictions. During the Soviet period the faithful were able to maintain some crosses; moreover, some new monuments appeared, associated with individual vows and the commemoration of the dead. In the Soviet period, religious practices acquired mainly private character; they were pushed to the periphery of public life and the cultural landscape of the village. Significant changes occurred in the religious life of the village in the late 1980s. As a rule, local people initiated the restoration of monuments (churches, chapels, crosses). Currently, the initiators of the raising of the Holy Cross are not only believers and the Church, but also non-governmental organizations and local authorities, which illustrates drift of the Orthodox identity from religious to the cultural one in modern Russian society.
Keywords
Komi-Zyrian,
religious practice,
Russian Orthodox,
monumental cross,
коми-зыряне,
религиозные практики,
православие,
монументальный крестAuthors
| Vlasova Victoria V. | Komi Science Center of the Ural Branch of RAS (Syktyvkar) | vv505@hotmail.com |
Всего: 1
References
Шарапов В.Э., Власова В.В. Символическое структурирование пространства у современных православных коми // Вестник Поморского университета. Сер. Гуманитарные и социальные науки. 2009. № 4. С. 45-49.
Цынгина А. Стефан Великий - создатель коми алфавита // Выль туйод. Июнь. 1995.
Суворов Е. Несбывшееся пророчество // Вера (Эском). 1999. № 344. URL: http://www.rusvera.mrezha.ru/344/main.htm
Chuvyurov А., Smirnova О. Confessional Factor in the Ethno-Cultural Processes of the Upper-Vychegda Komi // Pro Ethnologia. 15. Multiethnic Communities in the Past and Present. Tartu, 2003. С. 169-196.
Чувьюров А.А. Внехрамовые службы коми православного сельского населения: молебны, почитаемые сельские святыни, паломничества (традиции и новации) // «Старое» и «новое» в славянской и еврейской культурной традиции / отв. ред. О.В. Белова. М. : Сэфер, Институт славяноведения РАН, 2012. С. 282-313.
Бернштам Т.А. Приходская жизнь русской деревни: Очерки по церковной этнографии. СПб. : Петербургское Востоковедение, 2005. 311 с.
Гунн Г.П. По нижней Печоре. М. : Искусство, 1979. 160 с.
Сивкова А. Ижемские бурки из старинного села Сизябск пользуются спросом по всей России // Республика. 2011. № 48 (4445). URL: http://www.gazeta-respublika.ru/artiele.php/36160
Наумова И. Престольные и заветные праздники у коми (по материалам фольклорно-этнографических школьных экспедиций на Удору, Сысолу, верхнюю Вычегду в 1999 году) // Ученическое историко-краеведческое общество «Надежда науки». URL: http://uikno.narod.ru/DOC/DOKL/DOKL_N.HTM
Власова В.В., Шарапов В.Э. Региональное / локальное в традиции почитания Св. Параскевы у коми-зырян // Европейский Север: локальные группы и этнические границы. Сыктывкар, 2012. (Труды Института языка, литературы и истории. Вып. 71). С. 162-182.
Рогачев М.Б. Время против религии. Сыктывкар : Коми книж. изд-во, 1986. 135 с.
Засодимский П.В. Лесное царство. М. : Типография Т-ва И.Д. Сытина, 1908. 143 с.
Безсонов Б. Поездка по Вологодской губернии в Печорский край к будущим водным путям на Сибирь. СПб. : Т-во Р. Голике и А. Вильборг, 1909. 232 с.
Гагарин Ю.В. История религии и атеизма народа коми. М. : Наука, 1978.
Жеребцов И.Л., Рогачев М.Б. Религиозная ситуация в Коми крае // История Коми с древнейших времен до конца XX в. Сыктывкар : Коми книж. изд-во, 2004. Т. 2.
Власова В.В., Шарапов В.Э. Местночтимые сельские святыни в религиозной традиции современных православных коми // Поморские чтения по семиотике культуры. Вып. 3. Сакральная география и традиционные этнокультурные ландшафты народов Европейского Севера. Архангельск : Изд-во Помор. ун-та, 2008. С. 231-241.
Чувьюров А.А., Смирнова О.Н. К типологии деревянных крестов у коми-зырян // Этническое единство и специфика культур. Материалы Первых Санкт-Петербургских этнографических чтений. СПб. : РЭМ, 2002. С. 78-83.
Панюков А.В., Савельева Г.С. Храмовые и заветные праздники в Коми крае (по полевым архивным материалам) // Paleoslavica. 2006. Vol. XIV. С. 262-286.
Шарапов В.Э. Живая традиция: заветные и храмовые праздники у современных сельских коми // Христианство и язычество народа коми. Сыктывкар : Коми книж. изд-во, 2001. С. 148-168.
Чувьюров А.А., Шарапов В.Э. Местночтимые святыни у современных верхнее-вычегодских коми // Живая старина. 2006. № 2. С. 23-26.
Голубкова О.В. Этнокультурное взаимодействие северных коми-зырян и русских в сфере сакрального символизма // Археология, этнография и антропология Евразии. 2006. № 3. С. 101-111.
Голубкова О.В. Священные кресты ижемских коми (по материалам экспедиции 2003 г. в Ижемском районе республики Коми) // Полевые финно-угорские исследования. Архив. Полевые отчеты и дневники. URL: http://www.komi.eom/pole/archive/pole/7.asp
Ермакова Е.Е., Лискевич Н.А. Сакральная география ижемцев нижнего Приобья // Вестник археологии, антропологии и этнографии. 2011. № 1 (14). С. 168-176.
Черных А.В. Символы православия в топографии русской деревни (по материалам южных районов Пермской губернии) // Ставрографический сборник. Кн. I : сб. статей / науч. ред. С.В. Гнутова. М. : Древлехранилище, 2001. С. 293-296.
Пермиловская А.Б. Крест в культурном ландшафте Русского Севера // Вестник Поморского университета. Сер.: Гуманитарные и социальные науки. 2010.№ 6. С. 86-91.
Кормина Ж.В. Религиозность русской провинции: к вопросу о функции сельских святынь // Сны Богородицы. Исследования по антропологии религии / под ред. Ж.В. Корминой и др. СПб. : Изд-во Европ. ун-та в С.-Петербурге, 2006. С. 134-149.
Щепанская Т.Б. Кризисная сеть (традиции духовного освоения пространства) // Русский Север: к проблеме локальных групп. СПб. : МАЭ РАН, 1995. С. 110-175.
Панченко А.А. Исследования в области народного православия. Деревенские святыни Северо-Запада России. СПб. : Алетейя, 1998. 305 с.
Иванова А.А., Калуцков В.Н., Фадеева Л.В. Святые места в культурном ландшафте Пиннежья (материалы и комментарии). М. : ОГИ, 2009. 512 с.
Виноградов В.В. Почитаемое место // Мифология и религия в системе культуры этноса. Материалы II Санкт-Петербургских этнографических чтений. СПб. : РЭМ, 2003. С. 61-63.
Теребихин Н.М. Метафизика Севера. Архангельск : Поморский университет, 2004. 272 с.
Святославский А.А., Трошин А.А. Крест в русской культуре. Очерк русской монументальной ставрографии. М. : Древлехранилище, 2000. 175 с.
Гнутова С.В. От редактора // Ставрографический сборник. Кн. II. Крест в православии / сост., науч. ред. С.В. Гнутова. М. : Изд-во Московской Патриархии ; Древлехранилище, 2000. С. 5-11.