Functions of highlighted words in different narrative songs in the narrative The House on the Embankment by Yu. Trifonov
The article deals with an analysis of highlighted words as a characteristic feature of Yu.V. Trifonov's idiostyle. Such words are identified by some typical functions (expressive, intoning, keyword functions in the lexical organisation of texts, etc.) as well as distinct author's functions (lie marking function; organisation of a dialogue or polylogue between the reader, the character and the narrator; etc.). Highlighted words in Trifonov's texts are presented in speech lines of narrators and/or characters. We proposed a thesis that some highlighted word functions are typical of certain narrative songs. Special attention was given to cases of overlapping of narrative layers, particularly, to the analysis of the changing functions of highlighted words that belong to several narrative lines. With the mentioned above narrative instances, the narrative base consists in some research carried out by R. Barthes, L. Dolezel, G. Genette, M. Bal, W. Schmid, G. Prince, S. Chatman, J. Lintvelt and others. This article makes an emphasis on the functional aspect of the graphically marked words research. According to the types of registers of communication, Yu.V. Trifonov's narrative The House on the Embankment represents Glebov's recollections in a prologue written in the third person (where the narrator's and author's speech merges) with some inserts in the first person (when Glebov is represented as a main character). Highlighted words can be seen in the discourse of the following narrative songs: in direct and indirect speech, in inner monologue; in dialogues of major and minor characters; in the discourse of the first-person narration (represented by Glebov's classmate and Glebov himself) where highlighted words become a link connecting the voices of several narrative songs. Thus, highlighted words can function in the discourse in the following two ways: the narrator's recollections through a character's speech in the third person, and overlapping of the author's and narrator's speech in the third person. The characters' speech is defined by the following functions of highlighted words: accentual/semantic actualisation and characterisation. A word is enriched when the narrator's third-person discourse involves highlighted words that have two narrative categories. As a narrative category, a fictitious narrator is characterised by the following functions of highlighted words: keywords highlighting, textbuilding, motive and lie marking. The functions can be meaningfully interwoven in texts.
Keywords
графически выделенный фрагмент,
идиостиль,
ключевое слово,
прагматика,
функциональный аспект,
Ю.В. Трифонов,
functional aspect,
graphically marked word,
idiostyle,
Yu.V. Trifonov,
interspace,
pragmatic functionAuthors
Vasilenko Anatasiya G. | Novosibirsk State Pedagogical University | devyatkina.anastasiya@yandex.ru |
Всего: 1
References
Трипольская Т.А. Комментарий как элемент художественного текста: типы и функции // Комментарий и интерпретация текста. Новосибирск : Издание НГПУ, 2008. С. 34-35.
Девяткина А.Г. Полифункциональность выделенного слова в произведениях Ю.В. Трифонова // Актуальные проблемы литературоведе ния и лингвистики : материалы конф. молодых ученых / под ред. А.А. Казакова. Вып. 12. Т. 1 : Лингвистика. Томск : Том. гос. ун-т, 2011. С. 96-99.
Девяткина А.Г. Графически выделенное слово как маркер обмана (на материале произведений Ю.В. Трифонова) // Дискурс лжи и ложь как дискурс : межвуз. сб. науч. тр. / под ред. Т. А. Трипольской. Новосибирск : Изд-во НГПУ, 2012. С. 129-137.
Современное зарубежное литературоведение (страны Западной Европы и США): концепции, школы, термины. Энциклопедический спра вочник. М. : Интрада - ИНИОН, 1999. 319 с.
BarthesR. Introduction a l'analyse structural des recits // Communications. 1966. № 8. P. 1-27.
DolezelL. The Typology of the narrator: Point of View in Function // To Honor Roman Jakobson. Vol. 1 : The Hague. Paris, 1967. P. 541-552.
DolezelLubomir. Narrative Modes in Czech literature. Toronto : Univ. of Toronto press, 1973. 152 p.
Gennette G. Figures. Paris, 1966-1972. Vol. 1-3.
Bal M. Narratologie: Les Instances du recit: Essais sur la signification narrative dans quatre romans modernes. Paris, 1977. 199 p.
Шмид В. Нарратология. М. : Языки славянской культуры, 2003. 312 с. (Studia philologica)
Prince G. Introduction a l'etude du narrataire // Poetique. P., 1973. № 14. P. 178-196.
Prince G. Narratology: The form and Functioning of Narrative. The Hague, 1982. 184 p.
Chatman S. Story and discourse: Narrative structure in Fiction and Film. Ithaca; L., 1978. 277 p.
Lintvelt J. Essai de typologie narrative: Le «point de vue»: Theorie et analyse. P., 1981. 315 p.
Бахтин М.М. Проблемы поэтики Достоевского. М. : Сов. писатель, 1963. 363 с.
Бахтин М.М. Эстетика словесного творчества / сост. С.Г. Бочаров ; прим. С. С. Аверинцева, С.Г. Бочарова. М. : Искусство, 1979. 423 с.
Успенский Б.А. Поэтика композиции. СПб. : Азбука, 2000. 348 с. (Academia).
Fuger W. Zur Tiefenstruktur des Narrativen: Prolegomena zu einer generativen «Grammatik» des Erzahlens // Poetica. Zeitschrift fur Sprach- und Literaturwissenschaft. 1972. Bd. 5. S. 268-292.
Stanzel F. Die Typishen Erzahlsituationen in Roman: Dargestellt an «Tom Jones», «Moby Dick», «The Ambassadors», «Ulysses» u.a. Wien; Stuttgart, 1955. Bd. 63. 76 s.
Stanzel F. Theorie des Erzahlens, Gottingen, 1979. 333 s.
Kayser W. Wer erzahlt den Roman? // Zur Poetik des Romans / ed. V. Klotz. Darmstald, 1958. S. 197-217.
Атарова К.Н., Лесскис Г.А. Семантика и структура повествования от первого лица в художественной прозе // Известия АН СССР. Сер. Литературы и языка. 1976. Т. 35, № 4. С. 343-356.
Атарова К.Н., Лесскис Г.А. Семантика и структура повествования от третьего лица в художественной прозе // Известия АН СССР. Сер. Литературы и языка. 1980. Т. 39, № 1. С. 33-46.
Падучева Е.В. Семантические исследования (Семантика времени и вида в русском языке; Семантика нарратива). М. : Школа «Языки русской культуры», 1996. 464 с.
Шпильман М.В. Коммуникативная стратегия «речевая маска» (на материале произведений А. и Б. Стругацких) : автореф. дис.. канд. филол. наук. Новосибирск, 2006. 23 с.
Виноградов В.В. О теории художественной речи. М. : Высш. шк., 1971. 240 с.
Виноградов В.В. О языке художественной прозы: избр. тр. / В.В. Виноградов. М. : Наука, 1980. 360 с.
Трифонов Ю.В. Собрание сочинений : в 4 т. М. : Худож. лит., 1986. Т. 2. 495 с.
Трифонов Ю.В. В кратком - бесконечное. Беседу вел А. Бочаров // Вопросы литературы. 1974. № 8. С. 171-194.