A shaman in the literary image of the Soviet national periphery. Oirotia, 1920s-1930s
The article studies works published from the 1920s to the 1930s and dedicated to Oirotia Autonomous Oblast. The material of the research defines and describes the shaman motifs as the most stable representation of a national periphery region. In the period under research, Oirotia attracted writers, journalists, cinematographers, painters, who were eager to picture "the vanishing nature", i.e. the "prehistoric" and "savage" Altai, for they wanted to use it as a background to depict the quickly growing infants of the mountains and the aborigines who were getting civilized. When literature specialists from the Russian capitals came to Oirotia, they felt as characters of Herbert Wells, being thrown centuries back in the past, behind the borders of civilization. They viewed an Altai shaman as a personified symbol of an ancient era and interwove it into discourses to make aborigines of the national autonomy exotic and to discredit the ideological rivals of the Soviet power. Early Soviet literature researchers sent all "small-numbered peoples" of Siberia into "the great nomadic travel" (a long trip, migration passage and other kinds of symbolic change of a place that looked like travelling from wild life to civilization). A "demoniac shaman" in this chronotope was especially organic, which is seen from an issue of SSSR na stroyke (USSR in a construction site), an Oirot propaganda journal (1932, No. 9), from essays by M. Egart, M. Shkapskaya, Z. Richter, D. Stonov. These works convey the idea of Oirotia population that is exhausted from good and evil spirits, and the shamans were seen as "epileptic mystics", "psychopathological types", "terrible pagans". The authors relished murderous details of rituals of animal sacrifice. Writers from Siberia, who started to apply their theorized interpretation of the specific features of local texts (V. Zazubrin, V. Pravdukhin), used their means to compete the neutralizing tasks of the national policy, understanding that the identity of small-numbered peoples was being intentionally ruined, that the cultural unity of aboriginal nations, based on the harmony of man and nature, was ripped apart. New social roles for shamans were found by V. Itin (Kaan-Kerede) and A. Sorokin (Altai i goroda, 'Altai and cities'), who showed a shaman as an aviator and fighter against the platitude and depravity of the civilized world. Pavel Nizovsky, a writer from the Russian capital, joined them with the same ideas (Yazychniki, 'Pagans'). Our review of the outer and inner standpoints on Oirotia allows concluding that the shaman-related motifs were connected with artistic tasks, but, in a greater extent, with pragmatic objectives: getting administrative, territorial and material preferences (autonomy, exaggeration of savagery and primitivism of "dark indigenous outlanders"); confirming ideological correctness of the course line of regional authorities in the building of Soviet culture in Siberia that should be "national in its shape and socialistic in its content"; fighting with religious narrow-mindedness and nationalism; supporting equality of the periphery and the central part in questions of theory and practice of the Soviet arts.
Keywords
Ойротия,
шаманы (камы),
экзотика,
идеология,
мотив,
повесть,
очерк,
Oirotia,
shamans (kams),
exotica,
ideology,
motif,
short novel,
essayAuthors
Shastina Tatiana P. | Gorno-Altai State University | tshliteratura@mail.ru |
Всего: 1
References
Слезкин Ю. СССР как коммунальная квартира, или каким образом Социалистическое государство поощряло этническую обособленность // Американская русистика: Вехи историографии последних лет. Антология. Советский период. Самара : Изд-во Самар. ун-та, 2001. С. 329-374.
От уезда к республике: Сборник архивных документов. Горно-Алтайск, 2001. 275 с.
Анохин А.В. Бурханизм в Западном Алтае // Сибирские огни. 1927. № 5. С. 162-167.
Сибирская советская энциклопедия : в 4 т. Т. 4. URL: http://vital.lib.tsu.rU/vital/access/manager/Repository/vtls:000373156
Попов Н.Н. Национальная политика советской власти : курс лекций. 5-е изд. Харьков : Пролетар, 1931. 139 с.
Вейсберг Г.П., Пушкарев Г.М. Сибирь в художественной литературе : хрестоматия. М. : Гос. изд-во, 1927. 306 с.
Потапов Л.П. Краткий очерк культуры и быта алтайцев. Горно-Алтайск : Облнациздат, 1948. 64 с.
Ойноткинова Н.Р. Поэтика шаманских призываний алтайцев // Сибирский филологический журнал. 2014. № 1. С. 10-16.
Сузи К. Франк. Освоение шаманизма в русской литературе конца XVIII века: А.Н. Радищев vs Екатерина II // Русская литература и меди цина: Тело, предписания, социальная практика : сб. ст. М. : Новое издательство, 2006. С. 41-54.
Потапов Л.П. Очерк истории Ойротии. Алтайцы в период русской колонизации. Новосибирск : ОГИЗ, 1933. 204 с.
Гордиенко П.Я. Ойротия. Новосибирск : ОГИЗ, 1931. 144 с.
Павел Кучияк. Воспоминания. Дневники. Письма / сост., ред. и прим. З.С. Казагачевой. Горно-Алтайск : Горно-Алт. отд. Алт. книж. издва, 1979. 214 с.
Потапов Л.П. Поездка в колхозы Чемальского аймака Ойротской Автономной Области. Л. : Изд-во АН СССР, 1932. 48 с.
Потанин Г.Н. В Чемальском тупике // Сибирская жизнь. 1910. № 142.
Эдоков Л. Ойротская автономная область М. : Власть Советов, 1931. 72 с.
Сборник программ отделов Первой Сельско-Хозяйственной и Кустарно-Промышленной выставки СССР. М. : Ред.-изд. отдел гл. комитета Всесоюз. с-хоз. выставки, 1923. 100 с.
БулгаковМ.А. Золотистый город // Собр. соч. : в 5 т. М. : Худож. лит., 1989. Т. 2. С. 339-354.
Первый сибирский съезд писателей // Сибирские огни. 1926. № 3. С. 202-232.
Гребенщиков Г.Д. Письма в Сибирь и Петербург (1907-1917) / сост. Т.Г. Черняева. Бийск : Бия, 2008. Кн. 1. 172 с.
Якимова Л.П. Многонациональная Сибирь в русской советской литературе. Новосибирск : Наука, 1982. 228 с.
Андрей Белый. Культура краеведческого очерка // Новый мир. 1933. № 3. С. 257-273.
Эгарт М. Переправа. Алтайские очерки. М. ; Л. : ГИХЛ, 1931. 200 с.
Советская Ойротия // СССР на стройке. 1932. № 9. Б/с.
Стонов Д. Повести об Алтае. М. : Федерация, 1930. 297 с.
Роболи Т.А. Литература путешествий // Русская проза. Л. : Academia, 1926. С. 42-73.
Макарова-Мирская А.И. Алтайские рассказы. Харьков : Мирный труд, 1912. 211 с.
Шкапская М.М. В плетеном коробке // Сама по себе: очерки. Л. : Изд-во писателей в Лгр., 1930. С. 267-288.
Пушкарев Г.М. В хребтах Алтая. Новосибирск : Сибкрайиздат, 1930. 72 с.
Рихтер З.В. В стране голубых озер (Очерки Алтая). М. ; Л. : Молодая гвардия, 1930. 157 с.
Спутник туриста по Сибирскому краю. Новосибирск : Сибкрайиздат, 1929. 157 с.
Куляпин А.И. Алтай в эпоху войн и революций // Образ Алтая в русской литературе XIX-XX вв.: антология. Т. 3 : 1917-1950 гг. Барнаул : Издательский Дом «Барнаул», 2012. С. 5-14.
Низовой П. Автобиография // Рассказы. М. : Кооп. изд-во писателей «Никитинские субботники», 1927. С. 22-26.
Айхенвальд Ю. Предисловие // Низовой П. Язычники. Чита : Утес, 1922. С. 5-13.
Низовой П. Язычники // Собр. соч. М. ; Л. : ЗиФ, 1928. Т. 2. С. 9-89.
Низовой П. В горных ущельях: рассказы. М. : Московское товарищество писателей, 1925. 124 с.
Спасский Г.И. Путешествие к Алтайским калмыкам (продолжение) // Сибирский вестник. 1823. Ч. 4. С. 15-40.
Гельмерсен Г.П. Телецкое озеро и теленгуты // Горный журнал. 1840. № 1. С. 41-61.
Ядринцев Н.М. Странник на Золотом озере // Восточное обозрение. 1882. № 1.
Левашова О.Г. «Да, правда. Эта страна - спящая красавица.» // Образ Алтая в русской литературе XIX-XX вв.: антология. Т. 1 : 1917 1950 гг. Барнаул : Издательский Дом «Барнаул», 2012. С. 8-20.
Конзычаков Сары-Сеп Л. Культурно-исторический очерк об алтайцах (к вопросу о выделении автономной области «Ойрот» // Сибирские огни. 1922. № 1. С. 109-115.
Пушкарев Г.М. Младенцы гор // Сибирские огни. 1922. № 5. С. 75-80.
Правдухин В. В борьбе за новое искусство // Сибирские огни. 1922. № 5. С. 166-181.
Краткая энциклопедия Республики Алтай. Новосибирск : АРТА, 2010. 365 с.
Казагачева З.С. Алтайские героические сказания «Очи-Бала», «Кан-Алтын» (Аспекты текстологии и перевода). Горно-Алтайск, 2002. 352 с.
Итин В. Каан-Кэрэдэ // Сибирские огни. 1926. № 1-2. С. 39-98.
Второй Съезд Сибирского союза писателей // Сибирские огни. 1930. № 1. С. 108-113.
Мароши В.В. Полет авиатора как сюжет русской литературы Серебряного века // Материалы к словарю сюжетов и мотивов русской литературы. Вып. 6 : сб. науч. тр. Новосибирск : Изд-во СО РАН, 2004. С. 167-178.
Кларк Катерина. Советский роман: история как ритуал :/ пер. с англ. Екатеринбург : Изд-во Урал. ун-та, 2002. 262 с.
Сорокин А. Почему улетела птица // Сибирские огни. 1926. № 5-6. С. 40-43.
Сорокин А.С. Алтай и города // Сочинения. Воспоминания. Письма. Тобольск: Общественный благотворительный фонд возрождения Тобольска, 2012. С. 276-329.
Радлов В.В. Из Сибири. Страницы дневника. М. : Наука, 1989. 749 с.
Пятилетие «Сибирских огней»: стенограмма // СО. 1927. № 2. С. 174-226.
Хмелевский В. Легенды племени туба // СО. 1927. № 2. С. 53-63.
Творчество народов СССР. М. : Ред. «Правды», 1938. 545 с.
Зажглась золотая заря: сказки и легенды. М. ; Л. : Детиздат, 1939. 88 с.
Непомнящих В. Веселый дол. Новосибирск : ОГИЗ, 1939. 56 с.
Титов Н. Поэтические ямбы // Сибирские огни. 1934. № 1. С. 226-227.
Письмо ойротского народа великому Сталину // Сибирские огни. 1936. № 6. С. 26-33.
Алтайский эпос Когутэй / сказитель М. Ютканаков ; пер. Г. Токмашева ; ред. В. Зазубрина ; ком. Н. Дмитриева. М. ; Л. : Academia, 1935. 202 с.
Анохин А.В. Лекции по алтаеведению. Бийск : Издательский дом «Бия», 2011. 150 с.
Мартин Т. Империя «положительной деятельности» // Нации и национализм в СССР. 1923-1939 : пер. с англ. М. : РОССПЭН, 2011. 855 с.
Вербицкий В.И. Алтайские инородцы : сб. этнографических статей и исследований. М., 1893. 268 с.
Коптелов А.Л. Золотые горы // Сибирские огни. 1927. № 3. С. 136-153.
Коптелов А.Л. Горными тропами // Сибирские огни. 1928. № 4. С. 125-149.
Коптелов А.Л. Первая весна // Сибирские огни. 1932. № 2-3. С. 3-19.