Computer game and labor in the information society | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2015. № 392.

Computer game and labor in the information society

First, the article regards the variety of points of view encountered in the scientific literature on the relationship between labor and game in today's information society. It shows that along with the "positive" estimates of the changes in labor and gaming aspects of human existence which focus on the potential of games to bring new opportunities to the development of labor, there is also "negative" evaluation which highlights the danger of expansion of the game to other areas of human existence. Next, a brief analysis of the foundations of the ordinary opposition of labor and games is given. To make a contrast, the ideas of E. Fink are given. The authors give an idea of what caused the actualization of the question of the relationship between labor and game. The first reason lies in the current crisis of labor. The second reason lies in the potential of the game to solve a number of significant contradictions of labor, motivation, and social adaptation. The third reason is the importance of research of the connection of game and labor in the context of such a characteristic of activity as creativity, when labor and game almost "merge", and their opposition loses meaning. Further, the authors explore the changes in labor due to the transition to the information society. They stress that the revolution in information technology has led to the emergence of new forms of labor, new skills, new ways of making a profit. Labor becomes more intelligent, highly qualified. Labor motivation and incentives are changing. The authors conclude that in the context of the analyzed crisis of labor, a cyber game can be seen as a way to motivate and transform labor process that promotes the acquisition of a new quality of labor. The authors emphasize that in the context of contemporary problems labor creative potential of the game is understood as a means of changing the nature of the labor process. This is possible when comparing labor and computer game creativity. By comparing the creativity on representative empirical data, a conclusion is drawn that there are both similarities and differences between creative labor and game, and modern society is undergoing the fundamental process of synthesis of game and labor creativity. This conclusion is specified by allocating four main lines of combining game and labor. At the end the article the authors conclude that today there is a peculiar germination of game mechanisms in the labor process, which leads to the development of a complex and contradictory process of synthesis of game and labor, which results in new labor-gaming and gaming-labor practices. These practices, on the one hand, have a productive sense, which is characteristic for labor, and, on the other hand, they are characterized by lightness, mobility and freedom peculiar to the game. The game "mutation" labor is undergoing, like any mutation, bears the risk of degeneration and frailty, but at the same time can be a breakthrough in the evolution of human labor.

Download file
Counter downloads: 314

Keywords

человек, игра, труд, информационное общество, креативность, креативный потенциал, досуг, смерть труда

Authors

NameOrganizationE-mail
Pomelov Vladimir A.Chelyabinsk State Academy of Culture and Artschelwolf@mail.ru
Bredikhin Sergei S.Chelyabinsk State Academy of Culture and Artssergei189@mail.ru
Всего: 2

References

Восканян М.В. HomoInformaticus и HomoLudens: игра в культуре информационного общества // Вопросы культурологии. 2008. № 11. С. 17-20.
Куликовская Н.Э. Компьютерные логопедические игры: историко-философский обзор // Теория и практика общественного развития. 2011. № 7. С. 190-194.
Аристова М.А., Фокина В.Н. Гендерный аспект дистанционного обучения // Социология образования. 2008. № 1. С. 50-55.
Светлова Н.В., Бокарева И.А. Исследование эмоционального состояния подростков, увлеченных компьютерными играми // Актуальные проблемы психологического знания. 2009. № 1. С. 128-134.
Фанталов А.Н. Психолого-педагогические аспекты компьютерных игр // Герценовские чтения. Начальное образование. 2012. Т. 3, № 1. С. 162-166.
Финк Э. Основные феномены человеческого бытия // Проблема человека в западной философии. М. : Прогресс, 1988. С. 357-402.
Могилевская Г.И. Смерть труда: постмодернистская рефлексия и реалии // Исторические, философские, политические и юридические науки, культурология и искусствоведение. Вопросы теории и практики. 2012. № 3. С. 127-130.
Тоффлер О. Футурошок : пер. с англ. М. : ACT, 2002. 557 с.
Григорова Я.В. Новые формы отчуждения творческого труда в постиндустриальном обществе // Парадигма: Философскокультурологический альманах. 2012. Вып. 19. С. 92-100.
Флорида Р. Креативный класс: люди, которые меняют будущее : пер. с англ. М. : Классика XXI, 2005. 421 с.
Лаззарато М. Нематериальный труд : пер. с англ. // Художественный журнал. 2008. № 69. URL: http://xz.gif.ru/numbers/69/nmtrln-trd/ (дата обращения: 23.08.2014).
Бахтин М.М. Эстетика словесного творчества. М. : Искусство, 1986. 445 с.
Бодрийяр Ж. Символический обмен и смерть / пер. с фр. С.Н. Зенкина. М. : Добросвет, 2000. 387 с.
Чурин В.В., Остроух А.В., Подберезкин А.А. Использование компьютерных тренажеров для подготовки рабочих дорожно-строительных профессий // Молодой ученый. 2011. Т. 3, № 4. С. 28-29.
Югай И.И. Компьютерная игра как жанр художественного творчества на рубеже XX-XXI веков : дис.. канд. искусствоведения. СПб. : СПбГУП, 2008. 226 с.
Максимов А.П., Иванов И.П. Создание и применение обучающих компьютерных игр в вузе МВД России // Вестник Барнаульского юри дического института МВД России. 2011. Т. 1, № 20. С. 102-106.
Перевозчикова М.С. Создание компьютерной игры - эффективный инструмент самообразования // Информатика и образование. 2009. № 11. С. 115-116.
Китайских заключенных заставляли зарабатывать виртуальные деньги в World of Warcraft // Лента.Ру. URL: http://lenta.ru/news/2011/05/26/chinesefarm (дата обращения: 23.08.2014).
Лиетар Б. Будущее денег: новый путь к богатству, полноценному труду и более мудрому миру : пер. с англ. М. : АСТ, 2007. 493 с.
 Computer game and labor in the information society | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2015. № 392.

Computer game and labor in the information society | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2015. № 392.

Download full-text version
Counter downloads: 5051