Genre specificity of the communicative event "photo viewing" | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2015. № 393.

Genre specificity of the communicative event "photo viewing"

A wide spread of the theory of speech genres in modern linguistics has led to a necessity for comparison of the term "genre" with such communicative units as situation, event, act. The communicative event is defined as "restricted in time and space, motivated, holistic, socially determined process of verbal interaction of communicants"; in this case, textual realization of the communicative event is a hypergenre as a holistic complex of monological and dialogical genres. Presenting "photo viewing" as a specific communicative event of friends or family communication, we consider the hypergenre "conversation during the photo viewing" as its textual realization. The informative dialogue is the primary speech genre in its structure. This genre is constructed from the question-answer phrases; by means of these phrases the main information about photos is reported (who is depicted in the photo, time and place when it was taken). The basis of the informative dialogue is formed by the elementary speech genre "message". Its main variations are message as naming what is shown in the photo, message as a description of the situation reflected in the photo and message as a comment on the action which is performed in the photo. Another important component of the complex speech genre "informative dialogue" is the genre "assessment" and its special type, the genre of self-assessment. It is important that negative self-assessment is most typical for the communicative event "photo viewing". Generally, the informative dialogue functions as the beginning of the conversation during photo viewing. Then it can be replaced by other genres such as a conversation on general topics, to a greater or lesser extent related to the image in the photo, and recollection. The speech genre "recollection" plays a special role in the analyzed hypergenre: it realizes the main function of the photos: "accumulation of memory". Depending on the communicative intentions of the speakers, the genre "recollection" can be realized in the various forms of text: 1) as a "compressed message" with a much larger content which is not expressed verbally; 2) as a holistic, thematically coherent story, whose formal boundaries in the dialogue structure are the phrases of other communication participants. As a rule, the subject of recollections is directly associated with the image in the photo; however, by the law of associative connection this relation can be broken.

Download file
Counter downloads: 224

Keywords

recollection, compressed recollection, informative dialogue, hypergenre, speech genre, communicative event, воспоминание, компрессированное воспоминание, информативный диалог, гипержанр, речевой жанр, коммуникативное событие

Authors

NameOrganizationE-mail
Kormazina Olga P.Far Eastern Federal University (Vladivostok)olga.kormazina@mail.ru
Всего: 1

References

Демешкина Т.А. Теория диалектного высказывания. Аспекты семантики. Томск : Изд-во Том. ун-та, 2000. 190 с.
Борисова И.Н. Нарратив как диалогический жанр // Жанры речи. Саратов : Колледж, 2002. Вып. 3. С. 245-262.
Рытникова Я.Т. Семейная беседа как жанр повседневного речевого общения // Жанры речи. Саратов : Колледж, 1997. Вып. 1. С. 177-188.
Земская Е.А. Городская устная речь и задачи ее изучения // Разновидности городской устной речи. М., 1988. С. 5-44.
Китайгородская М.В., Розанова Н.Н. «Вещный мир» человека: коммуникативно-жанровый аспект // Русский язык сегодня : сб. статей. Вып. 1 / РАН. Ин-т рус. яз. им. В.В. Виноградова ; отв. ред. Л.П. Крысин. М. : Азбуковник, 2000. С. 170-181.
Седов К. Ф. Речежанровая идентичность как компонент коммуникативной компетенции личности // Жанры речи. Саратов : Наука, 2011. Вып. 7. С. 25-46.
Седов К.Ф. Речежанровая идентичность и социализация личности // Известия Саратовского университета. Новая серия. Сер. Философия. Психология. Педагогика. 2009. Т. 9, вып. 8. С. 85-89.
Седов К. Ф. О жанровой природе дискурсивного мышления языковой личности // Жанры речи. Саратов : Колледж, 1999. Вып. 2. С. 13-25.
Казакова О.А. Диалектная языковая личность в жанровом аспекте. Томск : Изд-во ТПУ, 2007. 200 с. объему содержание, не выраженное вербально; 2) в форме целостного, тематически связного рассказа, формальными границами которого в структуре диалога оказываются реплики других участников коммуникации. Более подробное описание речевого жанра воспоминания и его структурных разновидностей является задачей для дальнейшего исследования.
Гольдин В.Е., Дубровская О.Н. Жанровая организация речи в аспекте социальных взаимодействий // Жанры речи. Саратов : Колледж, 2002. Вып. 3. С. 5-17.
Борисова И.Н. Русский разговорный диалог: Структура и динамика. 2-е изд. М. : Изд-во ЛКИ, 2009. 320 с.
Гольдин В.Е. Имена речевых событий, поступков и жанры русской речи // Жанры речи. Саратов : Колледж, 1997. Вып. 1. С. 23-34.
 Genre specificity of the communicative event

Genre specificity of the communicative event "photo viewing" | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2015. № 393.

Download full-text version
Counter downloads: 4110