The specific of teachers' social apathy | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2015. № 394.

The specific of teachers' social apathy

The article discusses the features of modern teachers' social well-being manifested in the form of social apathy. This conclusion is based on the prevalence in the pedagogical environment of inertia, indifference, lack of self-criticism and personal commitment to high educational results, the trend of alienation from traditional values of the school environment, deprivation of work interest. In spite of the fact that the government proclaimed the priority importance of education, its quality in modern schools continues to reduce, which inevitably leads to a further decline in the prestige of the teachers' profession, increasing dissatisfaction from parents and society as a whole. The article suggests that one of the major factors contributing to the decline in the education quality, the teachers' turnover, the lack of highly qualified young teachers in modern Russian schools is associated with the spread in modern social environment of a state which can be indicated by the concept of social apathy. The article defines the main features that characterize teachers' apathy and identify the conditions and reasons for its occurrence. Analysis of teachers' apathy is based on the presence of some direct and indirect signs reflecting low motivation, lack of active social position, emotional tiredness, indifferent teachers' attitude towards students and their profession. The causes of teachers' social apathy are considered from the perspective of the social background impact associated with the global characteristics of modern society, and from the perspective of the presence of more specific conditions relating to the actual teachers' work. The latter may include institutional factors, stressful working conditions, and the perception features of students by teachers, inattention to teachers' psychosocial well-being problems and some professional psychological barriers, connected with the lack of teachers' preparedness to the function of an educator and designer of educational space, that increase the state of social apathy in the pedagogical environment. Basing on the analysis of the main features and causes of social apathy in the pedagogical environment, it is concluded that this phenomenon is an ontological characteristic of modern society, but for teachers this state is also a result of some institutional and socio-psychological characteristics of a profession, in which social apathy, passivity and indifference become a form of teachers' adaptation to the complex psychosocial work context.

Download file
Counter downloads: 332

Keywords

социальная апатия, учителя, профессиональные особенности, школьное образование, социальная пассивность, social apathy, teachers, professional characteristics, schooling, social passivity

Authors

NameOrganizationE-mail
Bykova Elena Yu.Tomsk State Universitynimai@sibmail.com
Всего: 1

References

Дьюи Дж. Демократия и образование / пер. с англ. М., 2000. 384 с.
Teacher attrition: a costly loss to the nation and to the states // The National Commission on Teaching and America's Future (NCTAF). URL: http://nctaf.org/wp-content/uploads/teacherattrition.pdf (дата обращения: 20.01.2015).
Сидоркин А.М. Профессиональная подготовка учителей в США: уроки для России // Вопросы образования. 2013. № 1. С. 136-157.
Головин С.Ю. Апатия // Словарь практического психолога. URL: http://slovar.world-psychology.ru/ apatiya.html (дата обращения: 12.01.2015).
Зинченко В.П., Мещеряков Б.Г. Апатия // Большой психологический словарь. URL: http://slovar.world-psychology.ru/apatiya.html (дата обращения: 12.01.2015).
Карманов А. Апатия // Психологический словарь. URL: http://azps.ru/handbook7a/apat896.html (дата обращения: 12.01.2015).
Бодрийяр Ж. Общество потребления. URL: http://development.placeforpeople.com/site_media/wizard/docs/Bodriyar_ Obschestvo_potrebleniya_7.pdf (дата обращения: 15.12.2014).
Липовецки Ж. Эра пустоты / пер. с фр. В.В. Кузнецова. СПб., 2001. 336 с.
Мэй Р. Любовь и воля. URL: http://www.gumer.info/bibliotek_Buks/Psihol/Mei/index.php (дата обращения: 15.12.2014).
Ясперс К. Смысл и назначение истории / пер. М.И. Левина. М., 1991. URL: http://e-libra.ru/read/355748-smisl-i-naznachenie-istoriisbornik.html (дата обращения: 16.12.2014).
Маркузе Г. Одномерный человек. URL: http://modernlib.ru/books/markuze_gerbert/odnomerniy_chelovek.html (дата обращения: 16.12.2014).
Швейцер А. Культура и этика. URL: http://www.gumer.info/bogoslov_Buks/Philos/Schweitzer/_Index.php (дата обращения: 16.12.2014).
Бурдье П. Негарантированность повсюду. URL: http://www.redflora.org/2013/07/blog-post_23.html (дата обращения: 16.12.2014).
Яременко С.Н., Пазина Л.О., Бабахова Л.Г. Социокультурный габитус апатии в транзитивном обществе. Ростов н/Д, 2010. 166 с.
Федотова В.Г. Апатия на Западе и в России // Вопросы философии. 2005. № 3. С. 3-19.
Восканян М. В стране социальных мертвецов. URL: http://www.globoscope.ru/content/articles/1404.html (дата обращения: 08.12.2014).
Кутковец Т., Клямкин И. Нормальные люди в ненормальной стране // Московские новости. 2002. № 25. 3 июля. URL: http://www.liberal.ru/articles/cat/885 (дата обращения: 10.12.2014).
Акунин Б. Золотой Век России // Liberation. Франция. URL: http://inosmi.ru/inrussia/20070322/233566.html (дата обращения: 08.12.2014).
Осницкий А.В. Проблемы психического здоровья и адаптации личности. СПб., 2004. 379 с.
Величковская С.Б. Дифференциация негативных последствий стресса и развитие синдрома выгорания в деятельности педагогов // Со временные проблемы исследования синдрома выгорания у специалистов коммуникативных профессий / под ред. В. В. Лукьянова и др. Курск, 2008. С. 138-153.
Шмерлина И. Заметки о российском учительстве в контексте национального проекта «Образование» // Социальная реальность. 2007. № 1. С. 5-19; № 2. С. 49-76.
Собчик Л.Н. Психология индивидуальности. Теория и практика психодиагностики. СПб., 2005. 624 с.
Бацын В. Социологический портрет современного учителя. URL: http://socialaisdarbs.lv/index.php?id=324&Itemid=30&option= com_content&task=view (дата обращения: 08.12.2014).
Guglielmi R.S., Tatrow K. Occupational stress, burnout, and health in teachers: a methodological and theoretical analysis // Review of educational research. 1998. Vol. 68, № 1. P. 61-99.
Ясвин В. Педагогический блеф и другие психологические барьеры профессиональной эффективности школьных учителей // Директор школы. 2010. № 6 (149). С. 27-33.
Алексеенок А.А., Никитина Н.В. Социальное самочувствие учителей в современном российском обществе // Образование и общество. 2009. № 5. С. 76-80.
Беляева О.С. Субъект и объект образования: способы взаимодействия в решении образовательных задач // Вестник Пермского универ ситета: Философия. Психология. Социология. 2011. № 3 (7). С. 49-59.
Осьмук Л.А., Сафронова М.В., Захир Ю.С. Психосоциальное благополучие и профессиональная деятельность российских учителей // Идеи и идеалы. 2013. Т. 1, № 3(17). С. 91-104.
Munson C.A.R. Teacher motivation deprivation: individual and institutional response. A dissertation.. for the degree of Doctor of education in educational leadership. Northern Arizona, 2002. 292 p.
Современные проблемы исследования синдрома выгорания у специалистов коммуникативных профессий / под ред. В.В. Лукьянова и др. Курск, 2008. 336 с.
Абрамова Г.С. Некоторые особенности педагогического общения с подростками // Вопросы психологии. 1988. № 2. С. 96-99.
Корчак Я. Как любить ребенка. URL: http://modernlib.ru/books/korchak_yanush/kak_lyubit_rebenka /read.html (дата обращения: 15.02.2015).
 The specific of teachers' social apathy | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2015. № 394.

The specific of teachers' social apathy | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2015. № 394.

Download full-text version
Counter downloads: 1061