Archaeological place of social memory
The article characterizes the determinants of the mobilizing potential of archaeological sources and considers the role of archeology in the formation of social memory. The determinants of mobilizing potential archaeological sources; characterized the role of archeology in the formation of social memory. From the point of view of social reality construction, the identification of archaeological sources of a social organism and the establishment of their direct link with a modern community are of great importance. An indicative tool inherent to pseudoscientific works was monism, expressed in the identification of linguistic, cultural, racial, genetic phenomena with archaeological sources, and allowing to construct arbitrary sociological reconstructions. Conventionality of archaeological places of social memory is due to the fact that historical events, for which there is no national consensus, are always closely related to the current political context, and their conflicts will fade away with time. Archaeological sources may only be a thing, which facilitates their perception. Their historical and social significance seems obvious and compelling. Materiality determines the possibility of routinization of archaeological sites of social memory. Another feature of archaeological sites simplifies their routiniza-tion as places of social memory: they tend to be geographically referenced and clearly inscribed in the historical and cultural landscape. Thus, archaeological sites of social memory due to their ability to objectify social phenomena, regularity, prestige, conventionality and triviality allow to keep the subject in a political community gravity field with particular ideological force. This means that the historical interpretation of archeology can not be considered outside the socio-political context. As the current methodology does not make rigid boundaries between historical consciousness and social memory, problems of pseudoscience are inevitably relevant. Inability to obtain refined historical knowledge makes archaeologists address the issues of professional ethics in recent years.
Keywords
археология,
социальная память,
псевдоархеология,
национализм,
archeology,
social memory,
pseudoscience,
nationalismAuthors
Mikhailov Dmitriy A. | Siberian Branch of Russian Presidential Academy (Novosibirsk) | damihan@yandex.ru |
Всего: 1
References
Silbermab N.A. Between Past and Present: Archaeology, Ideology, and Nationalism in the Modern Middle East. New York : Henry Holt, 1989.
Diaz-Andreu M.A. World history of Nineteenth-Century Archaeology, Nationalism, Colonialism, and the Past. Oxford ; New York, 2007.
Silberman N.A. Promised lands and chosen peoples: the politics and poetics of archaeological narrative // Kohl Ph.L., Fawcett C. (eds). National ism, Politics, and the Practice of Archaeology. Cambridge, 1995. P. 249-262.
Kohl Ph.L., Kozelsky M., Ben-Yehuda N. Introduction // Selective Remembrances: Archaeology in the Construction, Commemoration, and Conse cration of National Pasts. Chicago, 2007. P. 1-31.
Hassan F.A. Memorabilia Archaeological materiality and national identity in Egypt // Archaeology Under Fire. Nationalism, Politics and Heritage in the Eastern Mediterranean and Middle East. London, 1998. P. 200-216.
Wilk R.R. The Ancient Maya and the Political Present // Journal of Anthropological Research. 1998. Vol. 41. 3. P. 307-326.
Van Dyke R.M., Alcock S.E. Archaeologies of Memory: An Introduction // Archaeologies of Memory. Oxford, 2003. P. 1-15.
Шнирельман В.А. Российская школа и национальная идея // Неприкосновенный запас. 2006. № 6. С. 232-249.
Boric D. Introduction: Memory, archaeology and the historical condition // Archaeology and Memory. Oxford, 2010. P. 1-35.
Тош Дж. Стремление к истине. М. : Весь мир, 2000.
Репина Л.П. Память и историописание // История и память: Историческая культура Европы до начала Нового времени. М. : Кругь, 2006.
Мегилл А. Историческая эпистемология. М. : Канон, 2007.
Лотман Ю.М. Внутри мыслящих миров. Человек-текст-семиосфера-история. М. : Языки русской культуры, 1996.
Ассман Я. Культурная память. М. : Языки славянской культуры, 2004.
Лоуэнталь Д. Прошлое - чужая страна. СПб. : Владимир Даль, Русский остров, 2004.
Nora P. Between Memory and History: Les Lieux de Memoire // Representations. 1989. № 26. P. 7-24.
Репина Л.П. Концепции социальной и культурной памяти в современной историографии // Феномен прошлого. М. : ГУ-ВШЭ, 2005. С. 122-170.
Биллиг М. Повседневное напоминание о Родине // Логос. 2007. № 1 (58). С. 34-71.
Берегер П., Лукман Т. Социальное конструирование реальности. М. : Медиум, 1995.
Шнирельман В. А. Президенты и археология, или что ищут политики в древности: далекое прошлое и его политическая роль в СССР и в постсоветское время // Ab imperio. 2009. № 1. С. 279-325.
Клёсов А.А., Тюняев А.А. Происхождение человека (по данным археологии, антропологии и ДНК-генеалогии). М. : Белые альвы, 2010.
Goulden M., Balmer A.S. Almost Human: Scientific and Popular Strategies for Making Sense of "Missing Links" // Contested Categories: Studies of the Life Sciences in Society / Bauer S., Jessen H., Wahlberg A. (eds.). Hampshire, 2009. P. 181-203.
Эткинд А.М. Внутренняя колонизация. Имперский опыт России. М. : Новое литературное обозрение, 2013.
Зорин А.Г. Кормя двуглавого орла.. М. : Новое литературное обозрение, 2001.
Клейн Л.С. Спор о варягах. СПб. : Евразия, 2009.
Рыбаков Б.А. Киевская Русь и киевские княжества XII-XIII вв. М. : Наука, 1982.
Монгайт А.Л. Археология и современность. М. : Академия наук, 1963.
Андерсон Б. Воображаемые сообщества. Размышление об истоках и распространении национализма. М. : Канон-пресс-Ц, Кучково поле, 2001.
Шнирельман В. А. Музей и конструирование социальной памяти: культурологический подход // Этнографическое обозрение. 2010. № 4. С. 8-26.
Hamilakis Y. The Nation and its Ruins: Antiquity, Archaeology, and National Imagination in Greece. New York, 2007.
Окладников А.П. Олень золотые рога. Хабаровск : Хабаровское книжное издательство, 1989.
Ферро М. Как рассказывают историю детям в разных странах мира. М. : Высшая школа, 1992.
Шнирельман В.А. Очарование седой древности: Мифы о происхождении в современных школьных учебниках // Неприкосновенный запас. 2004. № 5. С. 79-87.
Arnold B. Pseudoarchaeology and Nationalism: Essentializing difference // Archaeological Fantasies: How pseudoarchaeology misrepresents the Past and Misleads the Public. New York, 2006. P. 154-179.
Мескелл Л. Места насилия: терроризм и наследие в археологическом настоящем // Этнографическое обозрение. 2013. № 1. С. 69-88.
Кимеев В.М., Ширин Ю.В. Этоархеологический комплекс бассейна реки Мрассу // Археология Южной Сибири. К 80-летию Я. А. Шера. 2011. № 25. С. 192-198.
Михайлов Д.А. Алтайский национализм и археология // Этнографическое обозрение. 2013. № 1. С. 37-51.