The museum icon collection as a basis for modern iconography development (from Yaroslavl Art Museum experience) | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2016. № 71.

The museum icon collection as a basis for modern iconography development (from Yaroslavl Art Museum experience)

The icon collection of the Yaroslavl Art Museum includes about 2000 icons of the 13th - early 20th centuries. This collection consists of valuable masterpieces which makes modern icon-painting development successful. On the contrary, the absence of museum centers with original icons, as in Novosibirsk, for instance, complicates the development of modern icon-painting in this region considerably. The Yaroslavl Art Museum icon collection is a basis for copying and, in fact, making replicas from ancient paintings. Students of the Icon Painting School of Moscow Theological Academy replicate the monuments of the 15th - 17th centuries in the museum. All monuments are deeply examined by museum professionals; they are well-restored and have a well-preserved original paint layer. Replicating is not only a means of education, but an independent fact. In 2008, the Yaroslavl Art Museum initiated a project to create the copies of five icons of the 17th - 19th centuries from the unpreserved Assumption Cathedral in Yaroslavl. The replicas were intended for a new cathedral built in 2010 to the 1000 anniversary of Yaroslavl. The artists made copies of the most significant icons. Now they are placed in the most honorable place in the iconostasis of the cathedral. In 2013, the museum again organized making a copy of an icon with the image of Our Lady of Kazan in Yaroslavl of the end of the 17th century for the Kazan monastery of Yaroslavl. Replicating was financed by the Museum's award of 300,000 rubles it had won in the international festival "Intermuzey". Copying the Museum's collection of icons allows keeping the originals in the State Museum Fund and, at the same time, giving them a new life in the form of replicas, which corresponds to the tradition. The museum collection allows painting icons of new iconography. The whole range of knowledge the staff gained during the studying of museum collections is required. In 2001, a hagiographical icon of St. Tikhon (Bellavina) was written for St. Tikhon's Cathedral in Arkhangelsk on the model of the "Reverend Dimitri Prilutsky" icon of late 17th century. In 2004, by the order of the Tolga Female Monastery in Yaroslavl, the author of the article created an iconographic program for the new icon of "Our Lady of Tolga". Unlike other icons on the subject of the 17th - 19th centuries, five new stories developing the iconography of "Our Lady of Tolga" were included. In conclusion, the author claims that the icon collection of the Yaroslavl Art Museum is a fundamental basis for the development of modern icon-painting and creating of new iconography.

Download file
Counter downloads: 182

Keywords

музейная коллекция, копирование, современная иконопись, создание икон новой иконографии, museum collection, making copies, modern icon-painting, creation of new iconography

Authors

NameOrganizationE-mail
Gorshkova Viktoria V.Yaroslavl Art Museumvika-gorshkova@mail.ru
Всего: 1

References

Современная икона. Ярославль. Каталог выставки / авт.-сост. Ю.С. Белова, Н.Н. Мухина, Л.Л. Полушкина. Ярославль, 2002.
Творчество новосибирских иконописцев XX-XXI веков в контексте современной культуры. URL: http://sociosphera.ucoz.ru/publ/konferencii_2011/religija_nauka_obshhestvo_problemy_i_perspektivy_vzaimodejstvija/tvorchestvo_novosibirski kh_ikonopiscev_xx_xxi_vekov_v_kontekste_sovremennoj_kultury/53-1-0-1117
Проблема образцов в современной практике иконописания // Проблемы современной церковной живописи, ее изучения и преподавания в Русской Православной Церкви: Материалы конференции 6-8 июня 1996 г. М. : Изд-во Православного Свято-Тихоновского Богословского института, 1997. С. 113.
Соколова М.Н. Руководство для начинающих иконописцев // Труд иконописца. Свято-Троицкая Сергиева Лавра, 1995. С. 37.
Кутейникова Н.С. Искусство России второй половины XX века. СПб., 2001.
Московская иконопись конца XX века: Основные проблемы современного церковного искусства. Светлана Ржаницына. URL: http://nesusvet.narod.ru/ico/books/rzhan/diplom4.htm
Ярославский художественный музей. Каталог собрания икон. Т. III, ч. 1 : Иконы XVIII века. Ярославль, 2013.
Ярославский художественный музей. Каталог собрания икон. Т. II, ч. 2 : Иконы XVII - начала XVIII веков. Ярославль, 2012.
Ярославский художественный музей. Каталог собрания икон. Т. I : Иконы XIII-XVI веков. Ярославль, 2002.
Ярославский художественный музей. Каталог собрания икон. Т. III, ч. 2 : Иконы XVIII века. Ярославль, 2013.
Шемякин А.И. Словарь мастеров художественных ремесел Ярославля XVIII-XIX веков. Ярославль, 2012.
Костромская икона XIII-XIX веков / авт.-сост. Н.И. Комашко, С.С. Каткова. М., 2004.
«Богоматерь Ярославская». Копия для Успенского собора. Мастерская А.В. и. Ю.С. Беловых // Русское возрождение. Современное храмовое искусство. Ярославль, 2010. С. 23.
Иконописная мастерская «Ковчег». Ярославль, 2007.
Ярославский художественный музей. Каталог собрания икон. Т. II, ч. 1 : Иконы XVII - начала XVIII веков. Ярославль, 2012.
Чернышев И., Жолондзь А.Г. Некоторые вопросы нынешнего иконопочитания и иконописания // Проблемы современной церковной живописи, ее изучения и преподавания в Русской Православной Церкви : материалы конф. 6-8 июня 1996 г. М. : Изд-во Православного Свято-Тихоновского Богословского института, 1997.
Добрякова О.И. Сказание об иконе Толгской Богородицы: редакции и списки // Источник по истории реставрации и изучения памятни ков русской художественной культуры. XX век. М., 2005.
Горшкова В.В. Иконы Толгской Богоматери со «Сказанием» в музейных коллекциях Ярославля // Сообщения Ростовского музея. Ростов, 1993. Вып. V.
Словарь книжников и книжности Древней Руси. Вып. 3 (XVII в.). Ч. 3. СПб., 1998.
Словарь книжников и книжности Древней Руси. Вып. 3 (XVII в.). Ч. 4. СПб., 2004.
Иконописная мастерская «Ковчег». Ярославль, 2006.
 The museum icon collection as a basis for modern iconography development (from Yaroslavl Art Museum experience) | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2016. № 71.

The museum icon collection as a basis for modern iconography development (from Yaroslavl Art Museum experience) | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2016. № 71.

Download full-text version
Counter downloads: 3497