Premises of the theoretical understanding of the concept of kinesiology in physical education of students
In the study of the genesis of the concept "kinesiology", the author relied on the fundamental works of philosophers of the ancient world and modern scientists, physiologists, biologists, specialists in the field of medicine, psychologists, teachers of physical education and sports and their theoretical views. The kinesiological theory is based on the fundamental works of I.M. Sechenov (1866), N.A. Bernstein and Erich von Holsta (1966), P.K. Anokhin (1975) on the relationship of physiological processes, psychic phenomena and motor functions of the body. The use of the theory was considered for the conservation and correction of students' health. Kinesiology is considered as a science of psychological, pedagogical, biomechanical aspects of motor activity and there are three areas: applied, sports and pedagogical. Sports kinesiology is the study of sport, physical activity of the person in sports. The basis of pedagogical kinesiology is the optimal technique of motor actions. Applied kinesiology is a multidisciplinary approach to health. Its main essence is to restore the function of the nervous system by mechanical impact: massage, manual and energetic (physical therapy, acupuncture) therapies, in addition to drugs, biological additives, psychocorrection. The basis of the effect of massage and manual therapy focuses on improving the function of the nervous system that affects muscle irritability, regardless of the source of the stimulus in the nervous system: muscles, joints or internal organs. From the complaints of a person about pain, the doctor finds out the degree of tension of the muscles deforming their statics. Most often to relieve tension an anesthetic is injected. However, after another overload of a different muscle, a person is in pain again, but in a different place. In order to eliminate pain, the doctor must seek the cause of the tense and painful muscle, which is the basis of applied kinesiology which unites various branches of medicine. The specific method for directional control of the gravitational interactions of the human body and environment, the purpose of which is the prevention and treatment of diseases, is one of the areas of applied kinesiology - kinesiotherapy. Kinesiological means are divided into passive kinesiotherapy (involuntary movements) and active: physical exercise to increase muscle strength and create the muscular system that in the process of learning and training will help to restore the temporarily lost properties of the motor function by means of physical education. Thus, the leading position belongs to the problem of implementing the kinesiological approach in health preservation of different population groups, including in the process of physical education of students.
Keywords
кинезиология,
двигательная функция,
здоровье,
физическое воспитание,
студенты,
kinesiology,
motor function,
health,
physical education,
studentsAuthors
Koltorshova Tatiana V. | Omsk State Technical University | koltoshova@rambler.ru |
Всего: 1
References
Ленин В.И. Философские тетради // Полное собрание сочинений. М. : Политиздат, 1977. Т. 29. С. 13.
La Tourelle M., Courtenay A. Thorsons Introductory Guide to Kinesiology. London : Thorsons An Imprint of Harper Collins Publishers, 1992. 176 p.
Васильева Л.Ф. Новые подходы к патогенезу формирования дисфункции мышечно-скелетной системы с позиции прикладной кинезиоло гии // Прикладная кинезиология. 2006. № 1. С. 15-19.
Никитин С.Н. Управление двигательными действиями в спорте с учетом функционирования анализаторных систем (на примере спор тивной борьбы) : дис.. д-ра пед. наук. СПб., 2006. 431 с.
Сеченов И.М. Избранные произведения. Т. 1. АН СССР, 1952. С. 60.
Анохин П.К. Очерки о физиологии функциональных систем. М. : Медицина, 1975. 448 с.
Бернштейн Н.А. О построении движений. М. : Медгиз, 1947. 254 с.
Гросс Х.Х. Педагогическая кинезиология - новое направление в спортивной подготовке и биомеханике // Теория и практика физической культуры. 1977. № 9. С. 7-10.
Коренберг В.Б. Основы спортивной кинезиологии : учеб. пособие. М. : Советский спорт, 2005. 323 с.
Мерло-Понти М. Око и дух. М. : Искусство, 1992. 62 с.
Визитей Н.Н. О концептуальных основах спортивной кинезиологии // Спортивный психолог. 2010. № 1 (19). С. 18-24.
Плеснер Х. Ступени органического и человек: введение в философскую антропологию // Проблема человека в западной философии. М. : Прогресс, 1988. 96 с.
Энока Р.М. Основы кинезиологии. Киев : Олимпийская литература, 2000. 199 с.
Бальсевич В.К. Очерки по возрастной кинезиологии человека. М. : Советский спорт, 2009. 220 с.
Донской Д.Д. Место теории строения действий в обосновании физического упражнения как средства физического воспитания // Прин ципиальные вопросы кинезиологии спорта : сб. науч. тр. Малаховка, 1991. С. 14-22.
Дмитриев С.В. Основы теории решения двигательных задач. Л. : Изд-во ЛГШ, 1988. 85 с.
Майнберг Э. Основные проблемы педагогики спорта: вводный курс / под ред. М.Я. Виленского, О.С. Метлушко. М. : Аспект Пресс, 1995. 318 с.
Ковылин А.А., Передельский А.А. Философские и педагогические аспекты онтокинезиологии человека // Теория и практика физической культуры. 2012. № 12. С. 21-25.
Передельский А.А. Кадровая политика в спорте // Кадровик. Трудовое право для кадровика. 2008. № 5. С. 44-47.
Юнусов Ф.А. Реабилитационная помощь населению Российской Федерации: медико-правовые аспекты // Медицинское право. 2003. № 4. С. 18-20.
Могендович М. Р. О взаимоотношениях моторно-висцеральных и висцеромоторных рефлексов // Моторно-висцеральные и висцеромоторные рефлексы. Пермь, 1963. С. 7-9.
Бурмистров Д.А., Степанов В.С. Программа устранения болевого синдрома в спине // Теория и практика физической культуры. 2005. № 1. С. 20-24.
Колтошова Т.В. Резистивная гимнастика - одно из средств физической культуры для самостоятельного снижения болевых ощущений в позвоночнике // Омский научный вестник. 2009. № 1 (75). С. 165-167.
Колтошова Т.В. Спортивно-оздоровительная культура субъектов образовательного пространства вуза. Омск : Изд-во ОмГТУ, 2012. 128 с.
Сазонов В.Ф. Особенности использования коррекционной кинезиологии для оздоровления путем психокоррекции психоэмоционального состояния // Научно-образовательный бюллетень «Здоровье и образования тысячелетия». 2012. № 6 (14T). С. 1-8.
Лапутин А.Н. Кинезиология - учение о двигательной функции организма человека // Педагогика, психология и медико-биологические проблемы физического воспитания и спорта. 2007. № 10. С. 4-6.
Павлов И.П. Лекции о работе больших полушарий головного мозга // Полное собрание сочинений. М. ; Л., 1952. Т. 4. 327 с.
Могендович М.Р., Темкин И.Б. Анализаторы и внутренние органы. М. : Высшая школа, 1971. 224 с.