Value of self-realization in university student's formation | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2015. № 396.

Value of self-realization in university student's formation

Students' mastering of independent work skills, their readiness for self-educational activity are topical now. The personality of students, their individuality, implementation of the possibilities of self-expression and self-development are in the center of attention. It is difficult to overestimate the knowledge and understanding of laws of creative self-development of the person for improvement. Modern pedagogy has essentially formulated the basic laws of creative self-development (of pupils, students, teachers) in terms of subject-oriented education. From the point of view of psychologists and teachers, the internal reason of disappointments, failures is often a lack of opportunity for self-realization of students in their study. When analyzing the literature on pedagogy,it can be noted that the concept of individual work corresponds to the notion of self-activity, they are treated as synonymous, and, accordingly, they are the basic stages in the formation of creative independence of students. Self-education promotes the development of intellect, strong will, emotions and other qualities of the personality, that is it acts as a means of self-improvement of a young person. One of the diverse tools that allow stimulating the interest of students to educate themselves is the integration of classroom and extracurricular activities. The reflection of the subject-oriented education helps not only to fix the carried-out actions and to really understand the mechanisms and problems of the completed work, but also to design the future activity. New educational technologies based on ICT use allow intensifying the educational process, increasing the speed of perception, understanding and depth of assimilation of new knowledge by students. Today, by means of the computer within the educational process, it is possible to create a complete educational environment. Intellectual training systems adapt to the knowledge and features of the student, help to choose the optimal educational influence, to create a suitable process of training, to find the student's mistakes. Informatization of education changed the role of the teacher who becomes an assistant in the educational process. Teachers are not the only source of knowledge. They have to develop individual educational strategies. Thus, one of the most important problems is the training of teachers, willing to work with an effective use of multimedia learning tools. The professional growth of the teacher depends not only on psychological and pedagogical knowledge of the creative process, on assimilation of certain standards as bases of the reproducing activity, but also on the mobility and flexibility of thinking in creative decision-making in the conditions of the multifaceted pedagogical process. A creatively self-developing personality is, undoubtedly, one of the priorities of the guaranteed quality of education in the 21st century.

Download file
Counter downloads: 274

Keywords

самореализация, самообразование, самостоятельная деятельность, самостоятельная работа, мотивация, творческое развитие личности, информационно-коммуникативные технологии, образовательное пространство, интерактивная образовательная среда, self-realization, self-education, independent activity, independent work, motivation, creative development of personality, information and communicative technologies, educational space, interactive educational environment

Authors

NameOrganizationE-mail
Kurzyakova Anastasiya A.Kazan National Research Technological Universitynaffoo@mail.ru
Vyatkina Irina V.Kazan National Research Technological UniversityWjatkina@mail.ru
Khayrullina Elmira R.Kazan National Research Technological Universityelm.khair@list.ru
Всего: 3

References

Хайруллина Э.Р. Системная ориентация проектно-творческой деятельности на саморазвитие конкурентоспособности студентов инжене ров-технологов : дис.. д-ра пед. наук Казань, 2007. 420 с.
Андреев В.И. Законы творческого саморазвития как основания концепции субъектно-ориентированного образования // Вестник Казанско го технологического университета. 2013. Т. 16, № 16. С. 13-16.
Ларченко Н.В., Тарановская Е.А. Самообразовательная деятельность студента как средство развития познавательной самостоятельно сти // V Международная научно-техническая конференция «Информационные технологии в науке, образовании и производстве». Орел, 2012. С. 1660-1663.
Вяткина И.В. Основные направления формирования творческой компетентности студентов в современном техническом вузе // Вестник Казанского технологического университета. 2008. № 1. С. 170-174.
Ребро И.В. Мотивирование самостоятельной деятельности студентов как один из важнейших приоритетов при организации самостоя тельной работы // Известия Волгоградского государственного технического университета. 2009. № 6. С. 133-135.
Хайруллина Э.Р. Интеграция личностно-ориентированного и акмеологического подходов с ориентацией студентов на саморазвитие кон курентоспособности // Педагогическое образование и наука. 2007. № 6. С. 18-23.
Вяткина И.В. Роль интеграции учебной и внеаудиторной деятельности в профессиональном воспитании студентов в техническом вузе // Вестник Казанского технологического университета. 2011. № 3. С. 261-268.
Хайруллина Э.Р., Низамутдинова Г.Ф., Вяткина И.В. Дополнительная профессиональная подготовка бакалавров по направлению «Ту ризм» в области информационных технологий. Казань : ООО «Центр инновационных технологий», 2014. 188 с.
Sakhieva R.S., Khairullina E.R., Khisamiyeva L.G., Valeyeva N.S., Masalimova A.R., Zakirova V.G. Designing a structure of the modular compe tence based curriculum and technologies for its implementation into higher vocational institutions // Asian Social Science. 2014. Vol. 11, № 2. Р. 246-251.
Психолого-педагогический словарь для учителей и руководителей общеобразовательных учреждений. Ростов н/Д : Феникс, 1998.
Третьяков Д.В. Информационные технологии как инструмент развития самообразовательной деятельности студентов // Известия Российского государственного педагогического университета им. А.И. Герцена. 2007. Т. 15, № 39. С. 365-368.
Большая Советская энциклопедия. М., 1973. Т. 3.
Хуторский А.В. Современная дидактика. СПб. : Питер, 2001.
Тарбокова Т.В. Технология активизации самостоятельной познавательной деятельности студентов в процессе их математической подготовки // Известия Российского государственного педагогического университета им. А.И. Герцена. 2010. № 136. С. 117-124.
Вяткина И.В., Курзякова А.А. Влияние интерактивной образовательной среды на интенсивность учебного процесса на уроках «Техноло гия» // Педагогика, психология и обществознание - 2014 : сб. стат. междунар. науч.-техн. конф. Брянск, 2014. С. 15-19.
Курзякова А.А. Преимущества применения информационно-коммуникативных технологий в современной методике обучения // Актуальные вопросы образования и науки : сб. стат. междунар. науч.-практ. конф. Тамбов, 2014. Ч. 10. С. 115-116.
Корвяков В.А. Информационные технологии в развитии умений самообразовательной деятельности студентов // Научные исследования в образовании. 2008. № 4.
Курзякова А.А. К вопросу о проблеме использования мультимедиа в образовательном процессе // Современное состояние и перспективы развития психологии и педагогики : сб. стат. междунар. науч.-практ. конф. Уфа, 2014. С. 80-82.
Колобаева Н.А., Вяткина И.В., Гарифуллина Н.К., Хайруллина Э.Р. Информационно-коммуникативные технологии как способ интенсификации образовательного процесса бакалавров в технологическом университете // Вестник Казанского технологического университета. 2014. Т. 17, № 11. С. 224-228.
Khairullina E.R., Valeyev A.S., Valeyeva G.K., Valeyeva N.S., Leifa A.V., Burdukovskaya E.A., Shaidullina A.R. Features of the programs applied bachelor degree in secondary and higher vocational education // Asian Social Science. 2015. Vol. 11, № 4. Р. 213-217.
Андреев В.И. Ретроспективный и прогностический подходы к разработке концепций субъектно-ориентированного педагогического образования для творческого саморазвития студентов - будущих педагогов // Образование и саморазвитие. Т. 5, № 33. 2012. С. 10-15.
Залуцкая С.Ю., Панина С.В. Профессиональное становление преподавателя вуза в контексте творческого саморазвития личности // Сибирский педагогический журнал. 2010. № 8. С. 213-219.
Масалимова А.Р. Корпоративное образование и внутрифирменная подготовка: особенности формальной, неформальной и информаль-ной моделей // Современные проблемы науки и образования. 2012. № 3. С. 210.
 Value of self-realization in university student's formation | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2015. № 396.

Value of self-realization in university student's formation | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2015. № 396.

Download full-text version
Counter downloads: 5215