Rural municipal libraries of Tomsk Oblast as an information resource of a public school
Modern school education is to solve a lot of problems. The most important is forming students' readiness to engage in life-long learning as well as forming various competencies: research, informational and project. Modern libraries actively help in solving these problems; their activities are aimed at both collection, storage, interpretation and reproduction of socially relevant knowledge, and timely provision of data in response to training, educational, professional, educational and recreational needs of readers. Resource-based approach that involves strategic analysis of the organization, its specific learning resources in the context of improving the competitiveness and social relevance allows rating the diverse activities of a modern library designed to promote the goals of schooling. Researchers of various aspects of educational activities pay a lot of attention to the formation and use of information resources in the secondary school. These resources are a set of electronic documents or other information on readable media, numerous collections and arrays of traditional paper documents stored in information systems and resource centers. A modern rural library is an effective resource that promotes education in such areas as local studies, legal education, introduction to reading, formation of information culture, aesthetic and patriotic education. Rural libraries realize their resource potential in the following way: assisting in the selection of books for preparation to classes; searching remote network information for writing reports, papers, self-education; organization of thematic exhibitions and educational shows of popular and art books; having media classes on topics studied at school; compiling bibliographic literature reviews, appropriate work programs; conducting quizzes and contests covering certain aspects of school material; holding library lessons to effectively process and interpret information, to successfully learn the material. The subject of the research in this article is municipal rural libraries of Tomsk Oblast viewed as an information resource that facilitates the process of learning in secondary schools. The use of the resource approach to the analysis of libraries is geographically limited to Verhneketsky, Teguldetsky and Chainsky districts of Tomsk Oblast. The source basis of the study is the materials of analytical reports on the activities of the municipal rural libraries in 2013-2014 that characterize the current state and actual trends of the library activities. The study found that modern rural libraries are current and future educational resources used effectively in the learning process of students.
Keywords
introduction to reading,
legal education,
local studies,
Tomsk Oblast,
public schools,
rural libraries,
educational resource,
information resource,
resource-based approach,
приобщение к чтению,
правовое образование,
краеведческое образование,
Томская область,
общеобразовательные школы,
сельские библиотеки,
информационный ресурс,
образовательный ресурс,
ресурсный подходAuthors
| Masyaykina Eugenia A. | Tomsk State University | eamasyaikina@rambler.ru |
Всего: 1
References
Идерова И.В. О правовом образовании школьников. URL: http://www.ruzh.org/rlj/2008/2008_4/DJVU/1856.pdf (дата обращения: 09.07.2015).
Национальная программа поддержки и развития чтения // Межрегиональный центр библиотечного сотрудничества : официальный сайт. URL: http://www.mcbs.ru/chtenie/chtenietext/ (дата обращения: 09.07.2015).
Масяйкина Е.А. Деятельность библиотек Томской области по формированию экологической культуры читателей (на примере Верхнекетского и Чаинского районов) // Вестник Томского государственного университета. Культурология и искусствоведение. 2012. № 3 (7). С. 88-102.
Аналитический обзор деятельности МКУ «Тегульдетская районная ЦБС» за 2014 год / сост. О.А. Лехтина. Тегульдет, 2015. 39 с.
Библиотечный фонд // Стародубова Н.З. Библиотечный фонд в терминах и определениях / Н.З. Стародубова, Е.И. Ратникова. URL: http://www.rsl.ru/datadocs (дата обращения: 09.07.2015).
Годовой отчет о деятельности МАУ «Культура». Централизованная библиотечная система Верхнекетского района Томской области. 2014 год / сост. А.Ф. Плегуца. Белый Яр, 2015. 28 с.
Информационно-аналитический обзор состояния и деятельности библиотек Чаинской ЦБС за 2014 год / сост. Н.А. Стукалова. Подгорное, 2015. 66 с.
Аналитическая справка о деятельности муниципального бюджетного учреждения культуры «Межпоселенческая централизованная библиотечная система Чаинского района» за 2013 год / сост. Н.А. Стукалова. Подгорное, 2014. 44 с. URL: http://prof.lib.tomsk.ru/files2/3570_AS_Chaino_2013.pdf (дата обращения: 09.07.2015).
Аналитический отчет муниципального казенного учреждения «Тегульдетская районная ЦБС» за 2013 год / сост. О. А. Лехтина. Тегуль-дет, 2014. 33 с. URL: http://prof.lib.tomsk.ru/files2/3572_AS_Teg_2013.pdf (дата обращения: 09.07.2015).
Аналитическая справка о деятельности Верхнекетской ЦБС МУ «Культура» за 2013 год / сост. А.Ф. Плегуца. Белый Яр, 2014. 28 с. URL: http://prof.lib.tomsk.ru/files2/3492_0tchet_CBS_za_2013_goda_.pdf (дата обращения: 09.07.2015).
Положение об организации библиотечного обслуживания в Чаинском районе Томской области. URL: http://libpg.tomsk.ru/files/ pologe-nie_ob_organisacii_bibl _obslugivanija.pdf (дата обращения: 29.07.2015).
О библиотечном деле и обязательном экземпляре документов в Томской области : закон : принят 9 окт. 1997 г. : № 573 // Томская областная универсальная библиотека им. А.С. Пушкина : официальный сайт. URL: http://www.library.ru/1/doc/docs/zbibtomobl.rtf/ (дата обращения: 29.07.2015).
Устав Муниципального бюджетного учреждения культуры «Межпоселенческая централизованная библиотечная система Чаинского района Томской области». URL: http://libpg.tomsk.ru/documentation.html (дата обращения: 29.07.2015).
Руководство ИФЛА / ЮНЕСКО по развитию службы публичных библиотек. СПб. : Изд-во Рос. науч. б-ки, 2002. 112 с.
Модельный стандарт деятельности публичной библиотеки : принят РБА 22 мая 2008 г. // Российская библиотечная ассоциация : официальный сайт. URL: http://www.rba.ru/content/about/doc/mod_publ.php (дата обращения: 29.07.2015).
Сурнина В.В. Миссия и функции современной сельской библиотеки : взгляд со стороны. URL: http://www.publiclibrary.ru/librarians/vstrechi/lager-Shepsi-4-Surnina.htm (дата обращения: 29.07.2015).
ГОСТ 7.0 - 99. СИБИД. Информационно-библиотечная деятельность, библиография. Термины и определения // Научная библиотека Томского государственного университета : официальный сайт. Томск, 2014. URL: http://www.lib.tsu.ru./index_main.php?id=11 (дата обращения: 12.07.2015).
Информационные ресурсы // Библиотечное дело : терминологический словарь / Рос. гос. б-ка. 3-е изд. М., 1997. 168 с.
Павлов А.И. Информационные ресурсы в образовании // Международный журнал экспериментального образования. 2014. № 5. С. 74-82. URL : http://rae.ru/meo/?section=content&op=show_article&article_id=5630&lng=ru (дата обращения: 15.07.2015).
Нечаев М.П. Теоретические основания развития воспитывающего потенциала образовательной среды школы : автореф. дис.. д-ра пед. наук. М., 2012. 14 с.
Клочкова Л.И. Реализация идей ресурсного подхода в развитии воспитания школьников : к вопросу о системе понятий // Современные проблемы науки и образования. 2014. № 3. URL. : http://www.science-education.ru/117-12821 (дата обращения: 15.07.2015).
Федеральный закон РФ от 29.12.1994 № 78-ФЗ «О библиотечном деле». URL. : http://www.gpntb.ru/win/ruszak/ip/pravo9.html (дата обра щения: 27.07.2015).
Ресурсы // Большая психологическая энциклопедия. URL: http://dic.academic.ru/dic.nsf/enc3p/254714 (дата обращения: 27.07.2015).
Михайлова Е.Н. Определение результата самостоятельной исследовательской деятельности педагога : праксеологический контекст // Вестник Томского государственного педагогического университета (Tomsk State Pedagogical University Bulletin). 2013. Вып. 6 (134). С. 40-43.