Methodological approach to assessment of the infrastructure of the northern border region of Russia | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2015. № 400.

Methodological approach to assessment of the infrastructure of the northern border region of Russia

In this paper, for the presentation of infrastructure in the regions it is suggested to use the infrastructure framework that allows to evaluate the main characteristics of the state of the regional infra-structure, priorities and perspectives of its development. The infrastructure framework in the region means the totality of the optimal number of different types of infrastructures that form a spatially organizational subsystem of the regional socio-economic system, which is sufficient to ensure a reliable, exchange of the results of activities in social production and normal life of the population. This space-organizational sub-system is an integral part of the regional economic system to ensure effective functioning of the regional economic space. Taking into account that this framework is based on the infrastructure system of regional markets functioning, including reproduction, consumption, exchange and distribution, the value of this space-organizational system is more and more increasing every year. In this paper, the proposed model of infrastruc-tural framework is presented based on a study of 14 north (extreme environmental conditions) border regions of Russia. The study found that in order to perform the functions of a northern border region, it is enough for a region to have 11 kinds of infrastructure in their totality forming the infrastructural framework in the region. According to the results of the calculations, the integral index of the level of infrastructure development for the northern (extreme) border regions of the Russian Federation (0.858, 2012) shows the gap of 14% of the average Russian level. At the same time, there is a significant indicator of differentiation across regions. Of the 14 northern border regions, only two regions have the level of infrastructure development at the level of the national average (Sakhalin Oblast and Primorsky Krai). The level of the development of infrastructure framework in Kamchatka Krai and Altai Republic is close to the average value, accounting for more than 0.8. The lowest level of infrastructural framework (less than 0.6) was observed in five of the northern border regions (Tuva Republic, Tyumen, Murmansk and Magadan Oblasts, Chukotka Autonomous Okrug). In summary, it should be stressed that the findings highlight the need for attention from the federal government to the issues and problems of infrastructural framework of the border regions. It should be emphasized that the findings may be used by regional governments to identify strategic priorities for the development and targeting of infra-structural investments and by federal authorities for monitoring. In recent years, the implementation of infrastructure projects is creating a new infrastructure framework of regions that, on the one hand, provides the foundation for innovation and investment links with new qualities, and, on the other, improves the socioeconomic space of the territory, providing new opportunities for the development of local communities.

Download file
Counter downloads: 239

Keywords

инфраструктура, инфраструктурный каркас, северный приграничный регион, показатели развития инфраструктуры, infrastructure, border region, infrastructure framework, indicators of infrastructure development

Authors

NameOrganizationE-mail
Nemkovich Eugene G.Institute of Economics of Karelian Research Center of RAS (Petrozavodsk)enemkovich@mail.ru
Shmuilo Tatyana P.Institute of Economics of Karelian Research Center of RAS (Petrozavodsk)anashm@yandex.ru
Stepanova Svetlana V.Institute of Economics of Karelian Research Center of RAS (Petrozavodsk)svkorka@mail.ru
Всего: 3

References

Каваляускас П. Системное проектирование сети особо охраняемых территорий // Геоэкологические подходы к проектированию природно-технических геосистем. М. : ИГ АН СССР, 1985. С. 145-153.
Мирзеханова З.Г. Экологический каркас территории - основа устойчивого развития // Сихотэ-Алинь: сохранение и устойчивое развитие уникальной экосистемы. Владивосток : ДВГТУ, 1997. С. 33-34.
Рунова Т.Г., ВолковаИ.Н., Нефедова Т.Г. Территориальная организация природопользования. М. : Наука, 1993. 208 с.
Лысенкова З.В. Проблемы формализации информации при создании ГИС особо охраняемых природных территорий // ГИС для оптими зации природопользования в целях устойчивого развития территории. Барнаул, 1998. С. 128-130.
Чибилев А.А. Концепция создания единой непрерывной сети природных резерватов в районах интенсивного сельскохозяйственного осво ения // Охраняемые природные территории. Проблемы выявления, исследования, организации систем. Пермь, 1994. Ч. 1. С. 44-46.
Тишков А.А. Охраняемые природные территории и формирование каркаса устойчивости // Оценка качества окружающей среды и эколо гическое картографирование. Невель : ИГ РАН, 1995. С. 94-107.
Алаев Э.Б. Биосферный каркас и урбанизированные зоны // Физико-географические аспекты изучения урбанизированных территорий : тез. докл. науч. конф. Ярославль, 1992. С. 5.
Сафиуллин Р.Г. Арчиковские чтения: науки о Земле и стратегия устойчивого развития : сб. материалов междунар. науч.- практ. конф. Чебоксары : Изд-во Чуваш. университета, 2010. Вып. 1. 286 с.
Бушуев В.В. Транспортно-энергетическая инфраструктура Евразии как основа ее устойчивого развития // Экономика региона. 2013. № 4. С. 142-150.
Шитов А.П. Роль институционального каркаса в управлении деятельностью предприятий в условиях постиндустриального общества России // Известия высших учебных заведений. Проблемы полиграфии и издательского дела. 2011. № 5. С. 221-235.
Сафиуллин М.Р., Семенов Г.В., Ельшин Л.А. Демографический каркас индустриально- промышленного развития регионов Приволжского федерального округа: эволюция, возможности, ограничения // Вестник Саратовского государственного социально-экономического университета. 2013. № 5 (49). С. 95-98.
Болгова Е.В. Элементы механизма функционирования научно-образовательного каркаса // Стратегия устойчивого развития регионов России. 2011. № 5. С. 124-128.
Гилязова Е.Е., Кобелев В.Н., Макарова И.В. Формирование инновационного каркаса промышленности Пермского края // Экономика региона. 2010. № 3. С. 163-168.
Болгова Е.В., Щелканова Ю.Е. Инфраструктурный каркас региона: роль в кластерной организации экономического пространства и стратегия развития // Вестник СамГУПС. 2011. № 2 (12). С. 53-59.
Кожемяко О. Мы создадим инфраструктурный каркас для инвесторов РИА «Клуб Регионов». URL: www.club-rf.ru (дата обращения: 18.02.2015).
Кравченко М. Инфраструктурный каркас региона // Эксперт. 2012. 10 дек.
Пилясов А.Н. Особенности приграничного сотрудничества северных регионов России. URL: http://www.mininform.orb.ru/ books/prigr/pil.htm (дата обращения: 20.12.2014).
Шмуйло Т.П., Немкович Т.П. Особенности северных приграничных регионов России // Север и рынок: формирование экономического порядка. 2014. Т. 2, № 39. С. 56-60.
Ильченко А.Н., Ма Цзюнь. Интегральная оценка уровня развития социально-экономической инфраструктуры региона // Современные наукоемкие технологии. Экономические науки. Региональное приложение. 2012. № 4 (32). URL: http://www.isuct.ru/e-publ/snt/ru/node/965 (дата обращения: 20.11.2014).
Рощина И.В., Рощина Г.С. Многоуровневая инновационная инфраструктура региона как условие эффективной региональной полити ки // Вестник Томского государственного университета. 2009. № 327. С. 159-162.
 Methodological approach to assessment of the infrastructure of the northern border region of Russia | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2015. № 400.

Methodological approach to assessment of the infrastructure of the northern border region of Russia | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2015. № 400.

Download full-text version
Counter downloads: 1698