The technology of the Ob-Yenisei Waterway construction: the first stage of 1882-1886 | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2015. № 401.

The technology of the Ob-Yenisei Waterway construction: the first stage of 1882-1886

At the turn of the 20th-21st centuries, ideas of the river transport system are still important in Russia. The lack of land means of communication in the Siberian region complicates the process of territorial resource development, and abundance of rivers and their optimal parameters stimulate the government to develop a program of revival of ideas associated with the construction of a unified intracontinental transport network. The historical and cultural value of the Ob-Yenisei Waterway is interesting for its unique history and is well researched by scientists. However, the research questions concern the lack of accurate qualitative and quantitative data of engineering and technological character. Specifically, one of the main objectives is to identify the complex of the technological design of the Ob-Yenisei Waterway, the process of its construction and typologies of the main functional elements and infrastructure. Analogs were found among engineering and water ways by architectural and restoration techniques. The article presents the first chronological period of 1882-1886. The work engaged the field research of the author to achieve the objective knowledge of the features of hydraulic engineering in Siberia at the end of the 19th century. In addition, the technological aspect of the construction of the Ob-Yenisei Waterway is important for addressing the issue of preservation of its historical and cultural heritage. Knowledge of the construction permission helps to develop the scientifically grounded project of restoration and reconstruction. On this basis, a historical and cultural reserve will be created. For the study of the Ob-Yenisei Waterway, a historical method and restoration of complex principles of knowledge were used. The statistical data and materials of field observations and measurements were compared. Observation and measurement employed architectural restoration analysis. The author concludes that the project of the Ob-Yenisei Waterway is identical to the Mariinsk Waterway which was reconstructed in the 1860s. All gateways are single-chamber, located in the by-pass channels. The dams are in the main river channel. Dimensions and crib grip of the constructions with low dams of chambers were taken as the Mariinsk chambers. Full compliance with the design and planning features of the engineering constructions at the first stage points to a deliberate attempt to make the exploitation of water communications in Siberia by the standards of the European part of Russia.

Download file
Counter downloads: 242

Keywords

история Сибири, гидротехническое строительство, Обь-Енисейский канал, технологии, history of Siberia, hydraulic engineering, Ob-Yenisei Canal, technology

Authors

NameOrganizationE-mail
Litvinova Olga G.Tomsk State University of Architecture and Buildinglitvinovaolga1982@gmail.com
Всего: 1

References

Большаков В.Н. Очерки истории речного транспорта Сибири. 1991. 145 с.
Большаков В.Н. О судоходстве Восточной Сибири в конце XVIII-XIX в. // Проблемы генезиса и развития капиталистических отношений с Сибири. Барнаул, 1990. С. 3-16.
Большаков В.Н. О соединительном пути между бассейнами рек Оби и Енисея // Хозяйственное освоение Сибири. История, историогра фия, источники. Томск, 1991. С. 118-135.
Большаков В.Н. К истории Обь-Енисейского водного пути (начало XX века) // Исторический опыт хозяйственного освоения Сибири. Томск, 1994.
Бойко В.П. Томское купечество конца ХVIII-ХIХ в. Из истории формирования сибирской буржуазии. Томск, 1996.
Бойко В.П. Купечество Западной Сибири в конце XVIII-XIX в. Очерки социальной, отраслевой, бытовой и ментальной истории. Томск, 2007.
Бойко В.П. Очерки истории строительства сухопутных путей сообщения (дороги и их строительство как средство хозяйственного и со циокультурного развития общества и государства) / В.Н. Ефименко, А.П. Кадесников. Томск, 2010.
Бойко В.П. и др. Исторические очерки строительства дорог и мостов / отв. ред. Л.С. Ляхович. Томск, 2012.
Ананьев Д.А., Комлева Е.В., Раев Д.Я., Резун Д.Я., Соколовский И.Р., Туманик E.H. Новые земли и освоение Сибири в XVII-XIX в. / под ред. Д.Я. Резуна. Новосибирск : Сова, 2006.
Туманик Е.Н. Юзеф Адамовский и становление пароходства в Западной Сибири в середине XIX в. Новосибирск : Институт истории СО РАН, 2011.
Гурьев А.П. Обь-Енисейский канал. 1974 // Земля Верхнекетская : сб. науч.-популярных очерков к 60-летию образования Верхнекетско-го района. Томск : Изд-во Том. ун-та, 1997.
Ожередов Ю.И. Тысячелетия Обь-Енисейского пути // Земля Верхнекетская : сб. науч.-популярных очерков к 60-летию образования Верхнекетского района. Томск : Изд-во Том. ун-та, 1997.
Рассамахин Ю.К. Дорога на восток // Земля Верхнекетская : сб. науч.-популярных очерков к 60-летию образования Верхнекетского района. Томск : Изд-во Том. ун-та, 1997.
Зиновьев В.П. Кого везла «Фортуна?» // Земля Верхнекетская : сб. науч.-популярных очерков к 60-летию образования Верхнекетского района. Томск : Изд-во Том. ун-та, 1997.
Агеев И.А. История Обь-Енисейского соединительного водного пути : автореф. дис.. канд. ист. наук. Томск, 2013.
Агеев И.А. Обь-Енисейский канал в транспортной системе Сибири (вторая половина XIX-начало XX в.) // Вестник Томского государ ственного университета. История. 2010. № 1.
Агеев И. А. Рабочие Обь-Енисейского канала как составная часть отряда строительных рабочих Сибири // Актуальные вопросы истории Сибири : Шестые научные чтения памяти профессора А.П. Бородавкина, 5-6 октября 2007 г. 2007. С. 284-288.
Агеев И.А. Управление изысканием, строительством и эксплуатацией Обь-Енисейского водного пути // Вестник Томского государствен ного университета. История. 2010. № 2 (10). С. 14-18.
Российский государственный исторический архив (далее - РГИА). Ф. 565. Оп. 4. Д. 15297.
РГИА. Ф. 446. Оп. 28. Д. 8.
РГИА. Ф. 190. Оп. 1. Д. 120.
РГИА. Ф. 190. Оп. 4. Д. 8.
РГИА. Ф. 190. Оп. 4. Д. 277. Л. 138.
Сидонский А. Поездка Преосвященнейшего Макария, епископа Томского и Семипалатинского, в Нарымский край для обозрения церквей и посещения инородцев, живущих по р. Кети до Обь-Енисейского канала в июле / августе 1891 г. // Томские епархиальные ведомости. 1891-1892. С. 48-61.
РГИА. Ф. 446. Оп. 28. Д. 11. Всеподданнейший доклад от 19 октября 1884 г. о командировании действительного статского советника инженера путей сообщения Августовского.
Августовский И.И. Обь-Енисейский соединительный путь и значение водяного сообщения от Байкала до Оби. СПб., 1885. 38 с.
РГИА. Ф. 176. Оп. 1. Д. 4473.
РГИА. Ф. 446. Оп. 28. Д. 11.
РГИА. Ф. 190. Оп. 4. Д. 279.
РГИА. Ф. 190. Оп. 4. Д. 276.
 The technology of the Ob-Yenisei Waterway construction: the first stage of 1882-1886 | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2015. № 401.

The technology of the Ob-Yenisei Waterway construction: the first stage of 1882-1886 | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2015. № 401.

Download full-text version
Counter downloads: 5159