The sacral world of a Yakut storyteller
The article highlights the cultural aspect of Yakut storytelling. The author raises facts from lives of olonkhosuts, who remained in people's memory as great improvising singers. Though the subject of storytelling is well-studied, the sacral aspect of olonkho remains largely unexplored, it is almost missing in olonkho studies. The coverage of this issue requires the accumulation of information from the epic traditions of the world. Why do these legends constantly repeat that storytelling is a sacred art, not accessible to everyone, and if a man is destined to become a great storyteller, he must bring a toluk-sacrifice in return for this heavenly gift? The fact that Yakut storytelling exists itself proves the existence of the taboos and beliefs associated with the religious beliefs of the people. The article attempts to look into the sacral world of the olonkhosut, reflected in the Yakut folklore. Addressing to the subject of the sacral in storytelling, the author aims to bring new information to the interpretation of folklore data within a particular ethnic culture. In comparative terms, the article contains previously unknown facts about olonkhosuts, including restrictions common for olonkhosuts and Altai narrators. These are, for example: the epic should not be performed fully in the daytime; olonkhosut, as well as kaichi, should not change the text deliberately, he is obliged to transmit the original meaning of the text; he should follow certain rules of storytelling, for example, he must include distractive utterances which are not directly related to the text of the epic at the beginning and the end of the performance. Also there are facts that during two centuries against the background of hundreds of known olonkhosuts-men, only a few female narrators earned nation-wide recognition. This situation may be an echo of the previously existing taboos that found real grounds in the struggle for survival in the north life conditions, when a woman could not be distracted from her household and engage in storytelling for a long time unlike a man who could freely dispose of his time. It is known that traditions will live long if they are based on the needs of the ethnic group, and there is a real need in their implementation. It was revealed that similarity between the Yakut traditions is manifested at different levels: researchers found isolated cases of a complete connection of shamanic and storyteller functions to one person, or the distortion of texts is forbidden if it is recognized by the storyteller. Thus, it is argued that the sacral aspect of epic storytelling comes from the needs of transmission and preservation of important information. The sacral aspect of Yakut storytelling is inseparable from understanding the general nature of epic works. Mainly because of this circumstance, the basic ideas and artistic and aesthetic originality of the Yakut heroic epic-olonkho remain unchanged.
Keywords
сакральная сторона,
олонхо,
сказительство,
табу и запреты,
сохранность традиций,
sacral aspect,
olonkho,
storytelling,
taboos and prohibitions,
preservation of traditionsAuthors
| Gogoleva Marina T. | North-Eastern Federal University (Yakutsk) | mtgogoleva@mail.ru |
Всего: 1
References
Бётлингк О.Н. О языке якутов / пер. с нем. В.И. Рассадина. Новосибирск : Наука, 1989.
Маак Р.К. Вилюйский округ Якутской области. 2-е изд. М., 1994.
Худяков И. А. Краткое описание Верхоянского округа. М., 1969.
Серошевский В. Л. Якуты: опыт этнографического исследования. 2-е изд. М., 1993.
Ойунский П. А. Якутская сказка (олонхо), ее сюжет и содержание // Ойунский П. А. Собр. соч. Якутск, 1962. Т. 7.
Гацак В.М. Устная эпическая традиция во времени: историческое исследование поэтики. М., 1989.
Жирмунский В.М. Тюркский героический эпос. Л., 1974.
Пропп В.Я. Русский героический эпос. М., 1958.
Пропп В.Я. Фольклор и действительность : избранные статьи. М., 1976.
Мелетинский Е.М. Происхождение героического эпоса: ранние формы и архаические памятники. М., 1963.
Петросян А.А. История народа и его эпос. М., 1982.
Путилов Б.Н. Эпическое сказительство: типология и специфика. М., 1997.
Неклюдов С.Ю. Ранние формы искусства. М., 1972.
Чистов К.В. Народные традиции и фольклор : очерки теории. Л., 1986.
Пухов И.В. Якутский героический эпос олонхо : основные образы. М., 1962.
Пухов И.В. Героический эпос алтае-саянских народов и якутские олонхо / ред. В.Н. Иванов. Якутск, 2004.
Эргис Г.У. Очерки по якутскому фольклору. М., 1974.
Илларионов В.В. Якутское сказительство и проблемы возрождения олонхо. Новосибирск, 2006.
Самдан З.Б. Сказитель и шаман: типологические особенности в исполнительской традиции тюрков Южной Сибири // Экология и традиционные религиозно-магические знания : материалы Междунар. интердисциплинарного науч.-практ. симп. Кызыл, 2001. С. 267-272.
Мухоплева С.Д. К вопросу о соотношении функции шамана и сказителя по якутским материалам // Проблемы этнической истории и культуры тюрко-монгольских народов. Элиста, 2009. Вып. 2. С. 70-77.
Функ Д. А. Шаманская и эпическая традиция тюрков Юга Западной Сибири (историко-этнографические исследования телеутских и шорских материалов во второй половине XIX - начале XXI в. : автореф. дис.. д-ра ист. наук. М., 2003.
Функ Д. А. Миры шаманов и сказителей: комплексное исследование телеутских и шорских материалов. М. : Наука, 2005.
Великий олонхосут Чээбий : статьи, восп. / сост. Е.Д. Уварова ; ред. С.Д. Мухоплева. Якутск, 2014. На якут яз.
Яркий талант И.И. Бурнашева - Тон Суоруна / сост. Т.В. Илларионова, Т.Ф. Сосин. Якутск, 2012. На якут яз.
Андросов Е.Д. Таттинские олонхосуты. Якутск : Изд-во Центра культуры и искусства им. А. Кулаковского, 1993. Ч. 2. На якут яз.
Сунтаар - земля олонхо : статьи, восп. / ред. В.В. Илларионов. Якутск, 2010. На якут яз.
Кузьмина А.А. Олонхо Вилюйского региона: бытование, сюжетно-композиционная структура, образы. Новосибирск : Наука, 2014.
Садалова Т.М. Сказитель Николай Улагашев. Алтайские героические сказания : тексты и переводы. Горно-Алтайск, 2011.
Хакасский героический эпос «Ай-Хуучин» // Памятники фольклора народов Сибири и Дальнего Востока. Новосибирск, 1997.
Шорские героические сказания // Памятники фольклора народов Сибири и Дальнего Востока. Новосибирск, 1998.
Бурятский героический эпос «Аламжи Мерген» // Памятники фольклора народов Сибири и Дальнего Востока. Новосибирск, 1991.
Сказитель Доропуун : тексты, восп. / сост. М.Т. Гоголева, Б.Т. Гоголев. Якутск, 2007. На якут. яз.
Якутский героический эпос «Модун Эр Со^отох» // Памятники фольклора народов Сибири и Дальнего Востока. Новосибирск, 1996.
Андросов Е.Д. Таттинские олонхосуты. Якутск : Изд-во Центра культуры и искусства им. А. Кулаковского, 1993. Ч. 1. На якут. яз.
Ермолаев В.Ф. Чурапчинские олонхосуты. Якутск : Бичик, 1994. На якут. яз.
Тувинские героические сказания: Хунан-Кара, Боктуг-Кириш, Бора-Шэлей // Памятники фольклора народов Сибири и Дальнего Востока. Новосибирск, 1997.
Даадар Хара: олонхо на якут. яз. / Н.П. Яковлев-Куруппа ойуун ; [редкол.: В.Н. Иванов и др.] ; НИИ Олонхо СВФУ им. М.К. Аммосова. Якутск : Издат дом СВФУ, 2013.
Яковлев Н.П. Курууппа ойуун. Курууппа ойуун кeрYYЛэрэ // Воззрения шамана Курууппы в записи Х.И. Константинова. Подготовил к печати Л.А. Афанасьев. Якутск : Бичик, 1993. На якут яз.
Типы героических сказаний эвенков / сост. Г.И. Варламова, А.Н. Мыреева // Памятники этнической культуры коренных малочисленных народов Севера, Сибири и Дальнего Востока. Новосибирск : Наука, 2008. Т. 20.