On the polysemanticism of the image of a tree in the Siberian shamanism worldview | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2016. № 402.

On the polysemanticism of the image of a tree in the Siberian shamanism worldview

The article foregrounds the symbolic concept of culture with regard to the traditional worldview of Siberia's peoples, particularly, to shamanic views. The main research focus is on the multiplicity of meanings put into the image of a tree which allows to consider it as a universal symbolic code that includes basic cultural meanings and mechanisms of their formation. The original idea of the identity of man and tree has several lines of development: 1) the emergence of the first man out of a tree; 2) his potential immortality associated with a tree and destroyed as a result of a fatal mistake; 3) the staying of souls of future people, prior to their birth, on trees; 4) the possibility of conceiving, giving birth and nurturing of a newly born with the help of a tree; 5) the return of man to a tree after death; 6) the existence of family trees associated with the life of members of a certain family. The immediate unity of man and tree, which guarantees immortality and absolute vitality, acts as a pattern of the sacred. Man's birth and his earthly life are seen as one or another degree of lowering the sacredness (the fall of souls of future children from celestial trees onto the ground), whereas man's death brings him back to the sacred pattern (burials on trees). The 'median' location of the World tree among other objects defined the concentric nature of the cultural values system formation - from the centre to the periphery, from sacred patterns to their profane embodiments. The stratification of the world, expressed in the vertical sprouting of a tree through its three main spheres is, possibly, a mythological interpretation of the idea of coexistence of various kinds of vitality (primarily, natural and cultural). Moreover, through the image of a tree a major function of culture was realized: the establishment of both spatial and time-related boundaries (between the real and the otherworldly, between night and day, between the live and the dead, etc.). The greater closeness of a shaman to the sacred sphere than that of other members of the traditional society determined the special role of a tree in the shamanic system of views. It could play an important role in the process of shamanic initiation and embody the shamanic race as well as the shamanic way and its various directions. In essence, with the help of a tree the most important idea of the traditional worldview was expressed: the idea of the inseparable link between the world of people and that of spirits and of the possibility of establishing a constant contact with the sacred sphere of being. Thus, the image of a tree in the traditional worldview of Siberia's peoples is disclosed in the three main closely connected segments of meaning: 1) the World tree as the primary structure forming element of the cosmic model which forms its space and time characteristics; 2) the tree of life which embodies the concept of the universe as a life-giving and man's life and death defining source; 3) the shamanic tree as a central symbol of the shamanic ideology disclosing ideas of the shamanic gift, initiation and the shamanic way. Besides, the meaningful disclosure of this significant cultural symbol can be traced at the three main levels of being: cosmos-society-man.

Download file
Counter downloads: 311

Keywords

жизнь, смерть, шаманское дерево, шаманский путь, символизм, life, death, shamanic tree, shamanic way, symbolism

Authors

NameOrganizationE-mail
Nam Elena V.Tomsk State Universityn.elvad@yandex.ru
Всего: 1

References

Топоров В.Н. К вопросу об универсальных знаковых комплексах / В.Н. Топоров. Мировое дерево: универсальные знаковые комплексы. М. : Рукописные памятники Древней Руси, 2010 (а). Т. 1. С. 11-24.
Топоров В.Н. Мировое дерево: универсальный образ мифологического сознания // В.Н. Топоров. Мировое дерево: универсальные знако вые комплексы. М., 2010 (б). Т. 1. С. 263-289.
Мазин А.И. Традиционные верования и обряды эвенков-орочонов (XIX - нач. ХХ в.). Новосибирск : Наука, 1984, 200 с.
Смоляк А.В. Шаман: личность, функции, мировоззрение (Народы Нижнего Амура). М. : Наука, 1991. 280 с.
Потапов Л.П. Алтайский шаманизм. Л. : Наука, 1991. 321 с.
Манжигеев И. А. Бурятские шаманистические и дошаманистические термины. М. : Наука, 1978. 128 с.
Дьяченко В.И. Представления долган о душе и смерти. Отчего умирают «настоящие люди» // Мифология смерти. Структура, функции и семантика погребального обряда народов Сибири. Этнографические очерки. СПб. : Наука, 2007. С. 108-133. URL: http://www.kunstkamera.ru/lib/rubrikator/03/03_03/978-5-02-025221-9
Мифология манси. Новосибирск : Изд-во Института археологии и этнографии СО РАН, 2001. 196 с.
Гурвич И.С. Культура северных якутов-оленеводов: к вопросу о поздних этапах формирования якутского народа / отв. ред. С.А. Тока рев ; АН СССР. ИЭ. М. : Наука, 1977. 246 с.
Худяков И. А. Краткое описание Верхоянского округа. Л. : Наука, 1969. 440 с.
Сагалаев А.М. Урало-алтайская мифология: символ и архетип. Новосибирск : Наука, 1991. 155 с.
Потанин Г.Н. Очерки Северо-Западной Монголии. Вып. IV : Материалы этнографические. СПб., 1883. 1026 с.
Кулемзин В.М., Лукина Н.В., Молданов Т.А., Молданова Т.А. Мифология хантов / науч. ред. В.В. Напольских. Томск : Изд-во Том. унта, 2000. 310 с.
Алексеенко Е.А. Жизнь и смерть в представлениях народов бассейна Енисея // Мифология смерти. Структура, функции и семантика погребального обряда народов Сибири. Этнографические очерки. СПб. : Наука, 2007 (а). С. 30-50. URL: http://www.kunstkamera.ru/lib/rubrikator/03/03_03/978-5-02-025221-9
Пелих Г.И. Материалы по селькупскому шаманству // Этнография Северной Азии. Новосибирск : Наука, 1980. С. 5-70.
Василевич Г.М. Эвенки. Историко-этнографические очерки (XVIII - нач. ХХ вв.). Л. : Наука, 1969. 304 с.
Анучин В.И. Очерк шаманства у енисейских остяков // СМАЭ. СПб. : Типография Императорской академии наук, 1914. Т. II.2. 90 с.
Ксенофонтов Г.В. Хрестес. Шаманство и христианство (факты и выводы). Иркутск, 1929. 143 с.
Павлинская Л.Р. Мифы народов Сибири о «происхождении» смерти // Мифология смерти. Структура, функции и семантика погребального обряда народов Сибири. Этнографические очерки. СПб. : Наука, 2007. С. 8-29. URL: http://www.kunstkamera.ru/lib/ rubrikator/03/03_03/978-5-02-025221-9
Радлов В. Образцы народной литературы тюркских племен. Ч. IX : Наречия урянхайцев (сойотов), абаканских татар и карагасов. СПб., 1907. 658 с.
Кулаковский А.Е. Материалы для изучения верований якутов. Записки Якутского Краевого Географического общества. Якутск : Типография Н.К.П., 1923. 107 с.
Радлов В. Из Сибири: страницы дневника. М. : Наука, 1989. 749 с.
Ксенофонтов Г.В. Шаманизм. Избранные труды (Публикации 1926-1929 гг.). Якутск, 1992. 299 с. URL: http://vk.com/gvksenofontov
Василевич Г.М. Архив СМАЭ. Ф. 22. Оп. 1. Д. 37.
Мифы и легенды Севера. М. : Современник, 1985. 400 с.
Попов А.А. Нганасаны. Социальное устройство и верования. Л. : Наука, 1984. 152 с.
Hermanns M. Schamanen, Pseudoschamanen, Erloser und Heilbringer: Eine vergleichende Studie religioser Urphanomene. 3 vol. Franz Steiner Verlag, Wiesbaden, 1970. Vol. 1 : Schamanen. 705 s.
Мифология селькупов. Томск : Изд-во Том. ун-та, 2004. 382 с.
Прокофьева Е.Д. Представления селькупских шаманов о мире // СМАЭ. Л., 1961. Т. ХХ. С. 54-74.
Каруновская Л.Э. Представления алтайцев о вселенной (материалы к алтайскому шаманству) // Советская этнография. 1935. № 4-5. С. 160-183.
Попов А.А. Архив СМАЭ. Ф. 14. Оп. 1. Д. 85.
Бутанаев В.Я. Традиционный шаманизм Хонгорая. Абакан : Изд-во Хакас. гос. ун-та им. Н.Ф. Катанова, 2006. 254 с.
Яковлев В.Ф. Якутские коновязи // Язык - миф - культура народов Сибири. Якутск, 1988. С. 161-167.
Традиционное мировоззрение тюрков Южной Сибири. Пространство и время. Вещный мир / Э.Л. Львова, И.В. Октябрьская, А.М. Сагалаев, М.С. Усманова. Новосибирск : Наука, 1988. 225 с.
Анохин А.В. Архив СМАЭ. Ф. 11. Оп. 11. Д. 23.
Алексеенко Е.А. Речной компонент в культуре народов Енисейского бассейна // Реки и народы Сибири : сб. науч. ст. СПб. : Наука, 2007(б). С. 55-86.
Львова Э.Л., Усманова М.С. Представления о мировом дереве в традиционной обрядности Саяно-Алтая // Этногенез и этническая история тюркоязычных народов Сибири. Омск : ОмГУ, 1979. С. 178-181.
Ксенофонтов Г.В. Легенды и рассказы о шаманах у якутов, бурят и тунгусов. М. : Безбожник, 1930. 123 с.
Дыренкова Н.П. Атрибуты шаманов у турецко-монгольских народов Сибири // Дыренкова Н.П. Тюрки Саяно-Алтая: статьи и этнографические материалы. СПб. : Наука, 2012. С. 278-339.
Алексеев Н. А. Традиционные религиозные верования якутов в XIX - нач. ХХ вв. Новосибирск : Наука, 1975. 199 с.
Кулемзин В.М. Шаманство васюгано-ваховских хантов (к. XIX - н. ХХ вв.) // Из истории шаманства. Томск : Изд-во Том. ун-та, 1976. С. 3-155.
Будегечи Т. Мировоззренческие основы тувинского шаманства // Шаманы. Кызыл, 1993. С. 1-10.
Грачева Г.Н. Шаманы нганасан // Проблемы истории общественного сознания аборигенов Сибири (по материалам второй половины XIX - начала ХХ в.). Л. : Наука, 1981. С. 69-89.
Эргис Г.У. Очерки по якутскому фольклору. М. : Наука, 1974. 402 с.
Попов А. А. Получение «шаманского дара» у Вилюйских якутов // Труды института этнографии им. Миклухо-Маклая. Москва ; Ленинград, 1947. Т. 2. С. 282-293.
Трощанский В. Эволюция черной веры (шаманства) у якутов. Казань : Типо-литография Императорского ун-та, 1902. 204 с.
Дыренкова Н.П. Архив СМАЭ. Ф. 3. Оп. 1. Д. 206.
Анохин А.В. Архив СМАЭ. Ф. 11. Оп. 1. Д. 169.
Йохельсон В.И. Материалы по изучению юкагирского языка и фольклора, собранные в Колымском округе. Ч. 1 : Образцы народной словесности юкагиров. СПб., 1900. 240 с.
 On the polysemanticism of the image of a tree in the Siberian shamanism worldview | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2016. № 402.

On the polysemanticism of the image of a tree in the Siberian shamanism worldview | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2016. № 402.

Download full-text version
Counter downloads: 4440