Brigantines of the Russian fleet
Consideration of the emergence and development of the brigantine class as part of the Russian fleet will clarify the classification of its ship structure. At the beginning of the 18th century, Italian brigantines were built for the Russian rowing fleet. It was small galleys with oars and one or two masts with triangular Latin sails. In 1706, Peter I made a project of a Russian type brigantine with a gaff mainsail on the mast and a jib on the bowsprit. The brigantines were 51 feet 10 inches (15.8 m) long. These vessels were better adapted to voyages in the sea. In 1736, a boat by the British proportion known as the brigantine Archangel Michael was built for the expedition of V. Bering. The brigantine had a length of 60 ft (18.29 m). The Russian Navy also had Swedish trophy two-masted brigantines. These vessels had two masts with square sails and a gaff mainsail. Ulrika was captured in 1704, it had a length of 55 Swedish feet (16.34 m). The drawing of 1702 shows a bowsprit and a jib-boom, a course and a topsail on the foremast, a topsail and a gaff mainsail with a boom on the mainmast. In the European fleet of the second half of the 18th century, the terms "brig" and "brigantine" were synonymous. Brigantines were part of the Russian Navy of the second half of the 18th century. The Russian Navy had special brigantine proportions of the mast which included a gaff and a boom. Brigantines had a foremast, a mainmast and the rigging of the brig, or a mainmast, a mizzen mast and the rigging of the galiot. The Central Naval Museum of Russia stores the logbook of the brigantine Saint Catherine, which brought the Embassy to Japan in 1792. The logbook names the sails: the jib, the topsail, the breefok, the mainsail, the mizzen - the rigging of the galiot with grot- and mizzen masts. These sails are depicted in Japanese paintings while the ship was on the island of Hokkaido. The mizzen sail was put up by the gaff and stretched along the boom. In the Russian fleet of the late18th and early 19th centuries, small brigs were called brigantines. The Russian State Naval Archives has a drawing of the rigging of a brigantine, which shows a small brig of 60 feet (18.29 m) long. The two-masted ship has four tiers of square sails on both masts and a gaff mainsail with a boom, the straight mainsail is not shown. Consequently, the term brigantine in the second half of the 18th century refers to a class, not to a type of vessels. Vessels with a foremast with square sails and a mainmast with a gaff sail in the first half of the 19th century were called the schooner-brig. At the end of the 19th century they were referred to as brigantines.
Keywords
бот,
бриг,
бригантина,
шнява,
парусное вооружение,
boat,
brig,
brigantine,
snow,
sail riggingAuthors
| Glebov Alexander M. | Gorno-Altaisk State University | gimsra@mail.ru |
Всего: 1
References
Раздолгин А.А., Фатеев М.А. На румбах морской славы. Л., 1988. С. 58-61.
О сборе мастеровых людей и заготовлении припасов для Санктпетербургскаго Адмиралтейства. Сенатский указ от 9 ноября 1711 г. // Полное собрание законов Российской империи. СПб., 1830. Т. XLIV. Ч. 1: Книга штатов. Отд. 2. С. 754.
Чертеж бригантины c полумодели корабельного мастера Гаврилы Меньшикова. М1:30 // Российский государственный архив военноморского флота (РГАВМФ). Ф. 327. Оп. 1. Д. 3999.
Кобалия Д.Р. Первичная консервация бригантины русского манира 1738 года // Academia.edu. URL: http://www.academia.edu/3465794/ _._1738_VI_-_._1_._27-30_2008_._._222-227
Ден Д. История Российского флота в царствование Петра Великого. СПб., 1997.
Рапорт Шпанберга Берингу о заготовке леса для строительства судов и о закладке бота английской пропорции (2 августа 1735 г.) // Вто рая Камчатская экспедиция: Документы 1734-1736. Морские отряды. СПб., 2009.
1739 г. мая 22 - августа 13. Из вахтенного журнала бригантины «Архангел Михаил» о плавании к берегам Японии (докум. № 116) // Рус ские экспедиции по изучению Северной части Тихого океана в первой половине XVIII в. М., 1984.
List of Swedish Warships 1521-1721 // Glete J. Swedish Naval Administration, 1521-1721. Resource Flows and Organisational Capabilities. BRILL, 2010.
Шведская шнява «Астрильд», захваченная в устье Невы 6 мая 1703 года. ГМИИ им. А.С. Пушкина. URL: http://www.russianprints.rU/printmakers/p/picart_pieter/schnyava_astrild.shtml
Военно-походный журнал (с 3 июня 1701 года по 12 сентября 1705 года) генерал-фельдмаршала Бориса Петровича Шереметева. URL: http://www.vostlit.info/Texts/Dokumenty/Russ/XVIII/1700-1720/VPZh_Seremetev/text2.htm
Сидоров Д. А. Шведская дерптская флотилия 1701-1704 г. // Меншиковские чтения. СПб., 2014. Вып. 12.
Переписка адмирала Анкерштерна и вице-адмирала К. Крюйса. Июль-август 1709 г. // Материалы для истории русского флота. СПб., 1865. Ч. I.
Донесение Фангета Государю из Ревеля от 29.01.1715 г. // Материалы для истории русского флота. СПб., 1865. Ч. I.
Ромм Ш. Морское искусство или главныя начала и правила, научающия искуству строения, вооружения, правления и вождения кораблей. СПб., 1793.
Chapman F.H. Architecture navalis mercatoria. 1768. Rostock, 1972. Pl. LXII.
Falconer W. An universal dictionary of the marine. London, 1769. Pl. XII.
Гамалея П.Я. Опыт морской практики. СПб., 1804. Ч. I.
Рапорт мастера ластовых судов Корчебникова от 18 декабря 1771 г. // РГАВМФ. Ф. 212. Оп. 4. Д. 119.
Чертеж 36 брегантинов // РГАВМФ. Ф. 327. Оп. 1. Д. 3986.
Чертеж брегантины // РГАВМФ. Ф. 327. Оп. 1. Д. 3975.
Бригантина для Каспийского моря // РГАВМФ. Ф. 327. Оп. 1. Д. 3985.
Бригантина «Святая Екатерина». Реплика. Картина. Сахалинский областной краеведческий музей. КП-8471. Г-733. URL: http://sakhalinmuseum.ru/eimg/80fdb2c0e08b5e50c3c2cce458ade82b.jpg
Выписка из журнала Адмиралтейств-коллегии от 12 февраля 1789 г. // Материалы для истории русского флота. СПб., 1890. Ч. XIII.
Ордер князя Г.А. Потемкина обер-интенданту С.И. Афанасьеву от 15 марта 1790 г. // Материалы для истории русского флота. СПб., 1894. Ч. XV.
Расписание императорского черноморского флота от 9 июня 1791 г. // Материалы для истории русского флота. СПб., 1894. Ч. XV.
Ведомости судов Черноморского флота за 1804-1807 гг. // РГАВМФ. Ф. 243. Оп. 1. Д. 584.
Чертеж мачтовым мерам бригантины // РГАВМФ. Ф. 327. Оп. 1. Д. 4003.
Веселаго Ф.Ф. Список русских военных судов с 1668 по 1860 год. СПб., 1872.
О судах черноморского флота, построенных со времени вступления на престол государя императора Николая Павловича. СПб., 1844. 185 с.