Perceptual semantics in G.I. Gazdanov's novel A Flight | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2016. № 405.

Perceptual semantics in G.I. Gazdanov's novel A Flight

The language of G.I. Gazdanov's novels has not been studied yet in linguistic terms. The relevance of the article is due to its text-centric orientation, attention to the interaction between the lexical-semantic and lexical-grammatical levels in the formation of the structural-semantic integrity, the coherence of the artistic text. The article discusses the features of using textual paradigms correlated with the actualization of a reproductive register which is a key to the recognition of lexical perception (auditory, visual, tactile and olfactory). Ibe research is based on the novel A Flight by G.I. Gazdanov, in which lexically expressed perceptions are narratively and perceptionally correlated and relate to the descriptions of the psychological states of the characters. Thus, the musical images are linked with memories, regrets about past mistakes, being a harbinger of upcoming events, the auditory musical perception helps the heroes to hear their souls. These perceptual values usually are object-oriented and the use of metaphors is implicit. Description of the acoustic characteristics of the voices allows the reader to understand the relationship between the characters. Pictures of nature, weather manifestations are combined with the inner feelings, the state of the characters. Auditory, visual, tactile, thermal and olfactory experiences, replacing and complementing each other, play retrospective and prospective roles in the fate of the characters of the novel. The novelty of this article is in highlighting the image of the sequence or the combination of several perceptions involving metaphors, synesthetic images specific for the language of the novel. Subjective and object-oriented perception is also considered. These images are made using textual paradigms (contextual synonyms, associates, lexical and root repetition) and lexical-grammatical (abstract nouns, verbs of sound and motion) paradigms participating in the implementation of the reproductive textual register. Thus, this work supports the problem of studying the interrelation between lexical and grammar semantics in the structural-semantic organization of an artistic work, and also the problem of describing the specifics of the language personality of the writer and of his individual style. The study of perceptual semantics in G.I. Gazdanov's A Flight allows to increase the number of opportunities in considering the participation of semantic and formal-semantic paradigms in text formation and provides a deeper reading of the work; identifies the specifics of the author's individual style. The prospect of further research is the analysis of means and ways of expressing perception in different situations of the characters' state in other novels by G.I. Gazdanov. The aim of further research is a more objective understanding of the features of using textual paradigms in the expression of perceptual semantics in the works of the writer.

Download file
Counter downloads: 289

Keywords

перцептивная семантика, текстовые парадигмы, синестезия, репродуктивный регистр, perceptual semantics, textual paradigms, synesthesia, reproductive textual register

Authors

NameOrganizationE-mail
Kukhtenkova Anastasia А.Novosibirsk State Pedagogical Universitykuhtenkovaanastasiya@mail.ru
Всего: 1

References

Леонова А.В. «Он ощутил сквозь свой больной жар.»: особенности изображения различных ситуаций восприятия (на материале романа М.А. Булгакова «Белая гвардия») // Проблемы интерпртационной лингвистики: типы восприятия и их языковое воплощение. Новосибирск : Издание НГПУ, 2013. С. 134-141.
Трипольская Т. А. Моделирование ментальной структуры «восприятие запаха» в русской языковой картине мира // Проблемы интерпрта ционной лингвистики: типы восприятия и их языковое воплощение. Новосибирск : Издание НГПУ, 2013. С. 50-60.
Рузин И.Г. Модусы перцепции (зрение, слух, осязание, обоняние, вкус) и их выражение в языке : автореф. дис.. канд. филол. наук. М., 1995. 23 с.
Матханова И.П., Трипольская Т.А. Фокус восприятия ситуации как параметр интерпретационной деятельности автора // Филологические этюды: сб. науч. тр. памяти Ю.А. Пупынина / под. ред. И.П. Матхановой. Новосибирск : Изд-во: НГПУ, 2006. С. 105-116.
Дрошнев Д.Д. К вопросу о создании синестезии // Вестник Московского государственного областного университета. Сер. Русская фило логия. 2014. № 2. С. 48-53.
Кобозева И.М. Свет, звук и запах в их языковой интерпретации (по данным русских глаголов эмиссии) // Проблемы интерпретационной лингвистики: типы восприятия и их языковое воплощение. Новосибирск : Издание НГПУ, 2013. С. 8-27.
Лаенко Л.В. Перцептивный признак как объект номинации // Вестник ВГУ. Сер. Филология. Журналистика. 2004. № 2. С. 71-78.
Трипольская Т.А. Интерпретационный потенциал концепта «запах» // Новая Россия: новые явления в языке и науке о языке : материалы Всерос. науч. конф. Екатеринбург, 2005. С. 35-43.
Гутова Н.В. Семантический синкретизм вкусовых и осязательных прилагательных в языке и художественном тексте : автореф. дис.. канд. филол. наук. Новосибирск, 2005. 20 с.
Болотнова Н.С. Лексическая структура художественного текста в ассоциативном аспекте. Томск : Изд-во Том. пед. ин-та, 1994. 212 с.
Кобозева И.М. Лингвистическая семантика. М. : Эдиториал УРСС, 2000. 352 с.
Караулов Ю.Н. Русский ассоциативный словарь : в 2 т. М. : Астрель: АСТ, 2002.
Золотова Г. А. Коммуникативные аспекты русского синтаксиса. М. : Ком Книга, 2010. 368 с.
Газданов Г.И. Собрание сочинений : в 5 т. М. : Эллис Лак, 2009. Т. 1. 878 с.
Кузнецов С. А. Большой толковый словарь русского языка. СПб. : Норинт, 2000. 1536 с.
Евгеньева А.П. Словарь русского языка : в 4 т. М. : Рус. яз., 1985. Т. 1. 698 с.; Т. 4. 794 с.
Трипольская Т.А. Звуковая метафора в художественной картине мира Г. Газданова // Научное наследие Владимира Григорьевича Адмо-ни и современная лингвистика : материалы междунар. науч. конф., посвящ. 100-летию со дня рождения В.Г. Адмони. СПб., 2009. С. 246-247.
Баранчеева Е.И. «Запечатленные образы» и их языковое воплощение: память как невидимый орган // Проблемы интерпретационной лингвистики: типы восприятия и их языковое воплощение. Новосибирск : Издание НГПУ, 2013. С. 80-88.
Гак В.Г. Повторная номинация, ее структурно-организующие и стилистические функции в тексте // Лингвистические и методические проблемы преподавания русского языка как неродного. М., 1987. С. 24-33.
Белошапкова В.А. Современный русский язык. М. : Азбуковник, 2003. 926 с.
Ефремова Т.Ф. Новый словарь русского языка: толково-словообразовательный. М. : Рус. яз., 2001. Т. 1. 1231 с.
Кузнецова Э.В. Лексикология русского языка. М. : Высш. шк., 1989. 152 с.
Басалаева Е.Г. Парфюмерный дискурс: выражение невыразимого // Проблемы интерпртационной лингвистики: типы восприятия и их языковое воплощение. Новосибирск : Издание НГПУ, 2013. С. 122-133.
Бабенко Л.Г. Лингвистический анализ художественного текста. М. : Флинта; Наука, 2009. 496 с.
 Perceptual semantics in G.I. Gazdanov's novel A Flight | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2016. № 405.

Perceptual semantics in G.I. Gazdanov's novel A Flight | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2016. № 405.

Download full-text version
Counter downloads: 5822