East Siberian governors' activities in public education development in the 19th - early 20th centuries
The historiography of this issue presents a wide range of publications. The authors of the Tsar Russia period considered the governorship institution in the context of the state mechanism, studying the state power system development. In most of the Soviet period research, there was an opinion about the governors' conservative activity, in particular in the national education development. Governors were blamed in the subjective approach to education development. In modern works, the system of the power is reconstructed, problems of governorship institution development in the conditions of Asiatic Russia are determined. In the process of the pre-revolutionary history reconsidering, the governors' activity in various spheres of administrative work has been estimated in a new way. The result of a new direction is the emergence of biographical, sociological and political studies of the governor corps. In general, there are still some gaps in the study of the governorship institution which require a more thorough research. The aim of this work is to study governors' activities in the field of public education in the Asian part of Russia. The involvement of governors in the sphere of national education started from the second half of the 18th century. In the context of reforms carried out by Catherine II, the process of the state general education system formation begins in the Russian Empire. The local system administration was the responsibility of the governors. The reforms of Alexander I exempted local authorities from the tutorship duty. The schools of Asian Russia were brought to the Kazan Educational District Trustee. Such governance practice was ineffective for Siberia. In 1828, Siberian schools were returned to civil governors' control. The reforms of 1864 did not affect the educational system in Asian Russia. Due to the governors' efforts, in 1867 in East Siberia, the post of the National School Chief Inspector with subordinate provincial and regional inspectorates was introduced. The established governance system was not slow to show positive results. During the period from 1867 to 1890 the number of schools increased by five times. In the second decade of the 20th century, plans for the introduction of universal primary education received state support and increased funding. Having overcome the problem of insufficient funding and staff shortage, the governors' activities in Asian Russia became more effective. Unfortunately, the revolutionary events of 1917 made adjustments to the further development of public education. Along with the governors' administrative activities in the field of public education, charity should be mentioned. For state officials charity was a legal obligation. Due to their official duties, the governors were the trustees of various regional education institutions. In the field of public education the "state" form of charity was developed. Governors not only led charitable societies, but also donated considerable sums of money to schools and needy students. Thus, the opinion about governors' conservative activities in the development of public education is false. In the existing political system governors had no opportunity to contribute to public education actively.
Keywords
Восточная Сибирь,
губернаторы,
власть,
образование,
благотворительность,
Eastern Siberia,
governors,
power,
education,
charityAuthors
| Dameshek Lev M. | Irkutsk State University | levdameshek@gmail.com |
| Mamkina Inna N. | Transbaikal State University; Irkutsk State University | inna-mamkina@yandex.ru |
Всего: 2
References
Блинов А.И. Губернаторы. Историко-юридический очерк. СПб. : Типо-лит. К.Л. Пентковского, 1905. 368 с.
Евреинов В. А. Гражданское чинопроизводство в России. Исторический очерк. СПб. : Тип. А.С. Суворина, 1888. 116 с.
Ерошкин Н.П. История государственных учреждений дореволюционной России. М. : Высшая школа, 1968. 368 с.
Зайончковский А.П. Правительственный аппарат самодержавной России в XIX в. М. : Мысль, 1978. 288 с.
Дамешек Л.М. Внутренняя политика царизма и народы Сибири (XIX - начало XX в.). Иркутск : Изд-во Иркут. ун-та, 1986. 165 с.
Маркова И.Б. Управление Сибирью в 20-60-е гг. XIX в. : автореф. дис.. канд. ист. наук. Новосибирск, 1985.
Ремнев А.В. Генерал-губернаторская власть в XIX столетии. К проблеме организации регионального управления Российской империи // Имперский строй России в региональном измерении (XIX - начало XX в.). М., 1997. С. 52-66.
Ремнев А.В. Самодержавие и Сибирь. Административная политика в первой половине XIX века. Омск : Изд-во ОмГУ, 1995. 236 с.
Ремнев А.В. Самодержавие и Сибирь. Административная политика второй половины XIX - начала XX веков. Омск : Изд-во ОмГУ, 1997. 252 с.
Матханова Н.П. Генерал-губернаторы Восточной Сибири середины XIX в. Новосибирск : Изд-во СО РАН, 1998. 428 с.
Константинова Т. А. Губернаторы Забайкалья. 1851-1917 гг. Чита, 2001. 164 с.
Дамешек Л.М. Институт генерал-губернаторства Азиатской России и его особенности. Иркутск : Оттиск, 2011. 128 с.
Дамешек Л.М., Дамешек И.Л. Генерал-губернаторский корпус Азиатской России: социологический портрет // Вестник Томского государственного университета. История. 2014. № 5 (31). С. 4-11.
Коваленко В.А. Некоторые аспекты вклада Орловских губернаторов в культурное развитие губернии. URL: http://ist-konkurs.ru (дата обращения: 12.01.2016).
Неупокоев И.В. Роль чиновников МВД в развитии народного образования в Тобольской губернии в конце XVIII - начале XX в. // Сибирский педагогический журнал. 2012. № 6. С. 141-146.
Константинова Т.А. Евгений Михайлович Жуковский, военный губернатор Забайкальской области. URL: http://ust-menza.ru/ ru (дата обращения: 12.01.2016).
Сулимов В.С. Развитие светского женского образования в Тобольской губернии середины XIX века // Политика, государство и право. 2014. № 8. URL: http://politika.snauka.ru/2014/08/1822 (дата обращения: 12.01.2016).
Антология педагогической мысли России XVIII в. / под. ред. Г.Н Волкова, С.Ф. Егорова, А.Н. Копылова. М. : Педагогика, 1985. 478 с.
Иркутская летопись (Летописи П.И. Пежемского и В. А. Кротова). С предисловием, добавлениями и примечанием И.И. Серебренникова. Иркутск, 1911.
История Сибири. URL: http://www.protown.ru/information/hide/6507.html (дата обращения: 05.01.16).
Линьков А. Рост учебного дела в Восточной Сибири. Иркутск : Сибирский Архив, 1912. С. 508.
Сеченова А.А. Управление учебными заведениями Западной Сибири до учреждения учебного округа (1803-1885 гг.) // Проблемы и перспективы развития психологии и педагогики : материалы междунар. заоч. науч.-практ. конф. Новосибирск, 2011. URL: htth://sibac.info (дата обращения: 05.01.16).
Делеско Ю. Памятная книжка (вторая) Восточно-Сибирского учебного округа, составленная по сведениям к 1-му января 1881 г. Иркутск : Типография Восточно-Сибирского военного округа, 1881. 347 с.
Уставы ученых и учреждений и учебных заведений // Свод законов Российской империи. Т. XI, ч. 1. СПб., 1893. С. 16.
Рождественский С.В. Исторический обзор деятельности Министерства народного просвещения 1802-1902 гг. СПб., 1902. С. 492.
Российский государственный исторический архив (далее - РГИА). Ф. 733. Оп. 203. Д. 3046. Л. 24.
РГИА. Ф. 733. Оп. 203. Д. 3191. Л. 46.
Государственный архив Иркутской области. Ф. 63. Оп. 1. Д. 354. Л. 54-61.
РГИА. Ф. 733. Оп. 120. Д. 276.
РГИА. Ф. 1284. Оп. 223. Д. 218. Л. 17-33.
РГИА. Ф. 733. Оп. 194. Д. 84. Л. 2, 4.
РГИА. Ф. 733. Оп. 203. Д. 3049. Л. 17.
РГИА. Ф. 1237. Оп. 1. Д. 35. Л. 20.
Нагайцева Н.Д. Благотворительность в Забайкалье в XIX в.: исторический аспект : автореф. дис.. канд. ист. наук. Улан-Удэ, 2000.
Куломзин А.Н. Потребности начального образования в Сибири: всеподданнейший доклад статс-секретаря Куломзина по поездкам в Сибирь 1896-1897 гг. СПб. : Гос. типография, 1898. С. 123-133.
РГИА. Ф. 733. Оп. 203. Д. 3077. Л. 8.
РГИА. Ф. 733. Оп. 203. Д. 3073. Л. 12.
РГИА. Ф. 733. Оп. 204. Д. 274. Л. 27.