The formation of a new model of the state holiday in the Altai in the 1920s
In the history of soviet society the 1920s is the period of formation of the new state ideology. The emergence of the revolutionary calendar can be considered as an important feature of this decade. New holidays influenced the cognitive, emotional and volitional spheres of human activity, brought people together to solve important problems of the state. Specially created commissions worked to organize holidays. They included administrative, party, komsomol and trade union officials. Commissions were formed at different levels (all-Russian central, provincial, regional, municipal, district, village, company, institution). The main forms of celebration, both in the center and in the regions, were parades, demonstrations or processions, that gathered people in a community center. The route was described in detail in the periodical press. In rural areas, holidays were less solemn than in the city. Forming Soviet festive culture in the village, the government imposed the same forms of festive events that were typical for cities (rallies, demonstrations, meetings). Soviet state holidays were a new phenomenon, they had not yet found their place in the rural festive calendar. They were not fixed by annual repetitions. They needed regular advertising by the government, otherwise they could simply be forgotten. An exemplary event was the preparation for the celebration of the 10th anniversary of the revolution. Planning, organization and holding of anniversary events were carried out throughout the country following a uniform pattern. Preparations for the celebration began a year before the holiday by forming a central holiday committee at the all-union level. It established the rules and enforced them at the regional level. In the period under review the bolshevik monopoly of power in the country determined, among other things, the monopoly on the festive culture. A necessary ideologically space was made which influenced the broad masses of the population in the way the power needed. The problem of training of professionals engaged in the organization of new celebrations was also solved. When organizing events, the bolsheviks sought active involvement of the population, both in their preparation and implementation. In the process of its formation, the new holiday culture improved; every year more and more people and organizations took part in the festivities. Organization of celebrations rose to a higher level, the external design became unified and ideologically marked.
Keywords
государственные праздники,
праздничный календарь,
торжественные мероприятия,
state holidays,
holiday calendar,
celebrationsAuthors
Menkov Sergey V. | Altai State Pedagogical University | menkovs@bk.ru |
Всего: 1
References
Мордасова М.А. Праздничная культура Южного Урала в 1917-1941 гг. : автореф.. дис. канд. ист. наук. Челябинск, 2005. 26 с.
Шумихина Л.А., Попова В.Н. Эстетика парадов и демонстраций как праздничных ритуалов советской культуры // Теория и практика общественного развития. 2012. № 5. С. 203-208.
Алексеевский М.Д. Советские праздники в русской деревне: к постановке проблемы // Комплексное собирание, систематика, экспери ментальная текстология : материалы VI Междунар. школы молодого фольклориста. Архангельск, 2004. С. 162-169.
Бондаренко С.И. Организация «нового» досуга в повседневной жизни западносибирской деревни в 1920-е гг. // История Алтайского края, XVII-XX вв. : науч. и док. материалы. Барнаул, 2004. С. 279-292.
Жигульский К. Праздник и культура. Праздники старые и новые. Размышления социолога. М. : Прогресс, 1985. 336 с.
Луначарский А.В. Религия и просвещение. М. : Сов. Россия, 1985. 544 с.
Макаревич Э.Ф. Массовая культура: влияние на человека // Диалог. 1997. № 11-12. С. 77-83.
Общее положение о тарифе. Правила об условиях найма и оплаты труда рабочих и служащих всех предприятий, учреждений и хозяйств в РСФСР: декрет от 17 июня 1920 г. // КонсультантПлюс. URL: http://base.consultant.ru/cons/cgi/online.cgi?req=doc;base=ESU;n=4013
Государственный архив Алтайского края (далее - ГААК). ФП. 14. Оп. 1. Д. 164.
Приготовьтесь к 1 мая // Красный Алтай. 1921. 28 апр.
ГААК. ФП. 2. Оп. 4. Д. 353.
ГААК. ФП. 2. Оп. 2. Д. 230.
Масюк М. 1 Мая в с. Троицком // Степная правда. 1926. 9 мая.
ГААК. ФП. 2. Оп. 3. Д. 319.
ГААК. ФП. 2. Оп. 1. Д. 234.
Шалаева Н.В. Становление советской праздничной культуры и особенности ее восприятия в общественном сознании в 1917-1920-х гг. // Известия Саратовского университета. Новая серия. Сер.: История. Международные отношения. 2013. Т. 13, вып. 4. С. 44-48.
Щербинин А.И. Тоталитарная индоктринация: у истоков системы. Политические праздники и игры // Полис. 1998. № 5. С. 79-96.
ГААК. ФП. 2. Оп. 4. Д. 97.
ГААК. ФП. 2. Оп. 4. Д. 334.
ГААК. ФП. 2. Оп. 3. Д. 111.
ГААК. ФП. 2. Оп. 1. Д. 233.
Деканова М.К. Формирование советской праздничной культуры в деревне в 1920-е гг. // Вестник СамГУ. 2008. № 1 (60). С. 21-27.
Наш засоня // Звезда Алтая. 1923. 22 нояб.
Праздник сорвали // Звезда Алтая. 1923. 23 нояб.
ГААК. ФП. 2. Оп. 6. Д. 185.
Постановление «О днях, посвященных памяти В.И. Ленина» от 19 сентября 1924 г. // Библиотека нормативно-правовых актов СССР. URL: http://www. libussr.ru/doc_ussr/ussr_2171.htm
Постановление «О праздничных днях, посвященных годовщине Октябрьской революции, и об особых днях отдыха» от 26 октября 1927 г. // КонсультантПлюс. URL: http://base.consultant.ru/cons/cgi/online.cgi?base=ESU&n=26474&req=doc
Рольф М. Советские массовые праздники / пер. с нем. В.Т. Алтухова. М. : РОССПЭН, 2009. 439 с.
К десятой годовщине Октября. М. : АХРР, 1927. 48 с.
Политшколы и кружки проводите беседы о 10-й годовщине Октября // Красный Алтай. 1927. 28 окт.
Приказ Барнаульского Городского Совета 7-го созыва № 30 // Красный Алтай. 1927. 3 нояб.
Барнаул в праздник // Красный Алтай. 1927. 3 нояб.
Будина О.Р., Шмелёва М.Н. Общественные праздники в современном быту русского городского населения // Советская этнография. 1979. № б. С. 3-17.
Новое побеждает // Красный Алтай. 1927. 13 нояб.
Власиха пьянствовала // Красный Алтай. 1927. 13 нояб.