Transformation of the author image in the blog as a reflection of the genre dynamics of the blogosphere caused by social and cultural purposes (on examples of blogs implementing political topics) | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2016. № 407.

Transformation of the author image in the blog as a reflection of the genre dynamics of the blogosphere caused by social and cultural purposes (on examples of blogs implementing political topics)

Modern media internet space, giving the opportunity to freely comment the current "agenda" and to read authoritative opinions of experts, has become an ideal platform for the realization of media intentions, which led to the transformation of the blog genre. In this article on the material of blogs on political topics, the author investigates types of the author image as components of a genre model created by T. Shmeleva. Their formation is determined, on the one hand, by functional changes in the blogosphere and, on the other hand, it is determined by the ability to use its new features to implement various subjective intentions. The blog genre at each stage of development receives a certain intentional specificity (the research material is texts of the most popular blog service Livejournal.com). A new type of bloggers is identified, peculiar to the third stage of the blogosphere development (starting from about 2011). This determines the particular thematic specialization of the blogosphere which reflects the range of bloggers' social interests, and allows realizing the indicated aspiration. Political topics are among the most widespread in the blogosphere. During the study, the author found that the current image of the author of the blog genre is qualitatively different from the image at the early stages of the blogosphere (typical for the first stage was "the image of the author of the web diary" - just "for friends"). The change depends on the functional modifications in the blogosphere that are caused by social reasons and expressed in the intensification of media functions. As a result, users of a new type appear on the blog. They realize not only personal but also institutional intentions and use the genre form of the blog-diary for manipulative purposes. The thematic structure of texts in the blogosphere is actively redistributed, and political topics begin to play a leading role. In the study of blog texts the author focuses on model analysis that assumes 3 items: (1) the type of the blogger as a particular member of Internet communication, (2) the type of its self-positioning as a result of the modeling of the image of the author determined by the subjective intention; (3) the type of the image of the author as a result of the embodiment of a specific speech self-positioning strategy (implementing the subjective intention of the genre in a special form). Within these trends blogs with political topics are forming new types of genre texts that implement the results of the transformation of the personal image of the author in the form of: (1) an "external expert" in politics assessing political events (the genre of blog-comment), (2) an "external expert" in politics assessing political developments and calling for the political struggle (the genre of the blog-journalistic investigation), (3) a professional politician close to people (a special use of the blog-diary genre), (4) a professional politician representing an institutionally organized political force (political appeal and other genres of official political discourse).

Download file
Counter downloads: 219

Keywords

блогосфера, жанровая динамика, социолингвистика, политика, жанровая интенция, blogosphere, genre dynamics, sociolinguistics, politics, genre intention

Authors

NameOrganizationE-mail
Kochetkova Maria O.Tomsk State Universitydla-ko4et@yandex.ru
Всего: 1

References

Шмелёва Т.В. Модель речевого жанра // Жанры речи. Саратов : Колледж, 1997. Вып. 1. С. 88-98.
Седов К.Ф. Человек в жанровом пространстве повседневной коммуникации // Антология речевых жанров: повседневная коммуникация. М. : Лабиринт, 2007. С. 7-38.
Кочеткова М.О., Тубалова И.В. Блог в аспекте жанровой динамики: социолингвистический аспект // Вестник Томского государственного университета. Филология. 2014. № 1 (27). С. 39-52.
Кочеткова М.О. Блогосфера как рекламная площадка: динамика речевого жанра блога под влиянием рекламных интенций // Вестник Томского государственного университета. 2015. № 394. С. 35-42.
Голев Н.Д., Носкова О. А. Лингвокогнитивный стиль журналиста как проявление его аргументативной логики // Сибирский филологиче ский журнал. 2011. № 4. С. 205-212.
Носкова О.А. Лингвокогнитивный стиль журналиста (на материале исследования аналитического радиоинтервью) // Вестник Томского государственного университета. 2013. № 374. С. 27-31.
Болотнов А.В. Текстовая деятельность как отражение коммуникативного и когнитивного стилей информационно-медийной языковой личности. Томск: Изд-во Томского ЦНТИ, 2015. 273 с.
Болотнов А.В. Самопрезентация языковой личности в публичном дискурсе: когнитивно-стилистический аспект // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2012. № 10 (125). С. 169-173.
Исаева И.П. Виртуальная языковая личность: процессы детемпорализации // СибАК : материалы V Междунар. науч.-практ. конф. «В мире науки и искусства: вопросы филологии, искусствоведения и культурологии» (Россия, г. Новосибирск, 09 ноября 2011 г.). URL: http://sibac.info/conf/philolog/v/27652 (дата обращения: 15.12.2014).
Калашникова А. А. Реализация основной интенции языковой личности в блогосфере: коммуникативная стратегия фидбека // Современные проблемы науки и образования. 2012. № 6.
Елькина О.М. Самопрезентация автора текста в компьютерно-опосредованной коммуникации // Вестник Майкопского государственного технологического университета. 2011. № 2. С. 88-93.
Блогосфера Рунета. Весна-2009 // Яндекс: Исследования. URL: https://yandex.ru/company/researches/2009/ya_blogosphere_2009/ (дата обращения: 09.05.2012).
Портрет блогосферы. Часть вторая // Оптимальные коммуникации: эпистемический ресурс Академии медиаиндустрии и кафедры теории и практики общественной связности РГГУ. URL: http://jarki.ru/wpress/2015/11/10/3596/ (дата обращения: 15.12.2014).
Чудинов А.П. Дискурсивные характеристики политической коммуникации // Политическая лингвистика. 2012. Вып. 2 (40). С. 53-59.
Голев Н.Д. Обыденная лингвополитология: проблемы и перспективы // Современная политическая лингвистика : тез. междунар. науч. конф. Екатеринбург, 2011. С. 66-69.
Голев Н.Д. Обыденный политический дискурс: метаязыковой и металингвистический аспекты // Политическая лингвистика. 2013. № 4. С. 30-37.
Кривенкова Е.А., Футляев Н.С. Интернет-блоги как средство выражения общественно-политических настроений // Сборники конференций НИЦ «Социосфера». 2011. № 1. С. 48-50.
Тертычный А.А. Жанры периодической печати : учеб. пособие. М. : Аспект-Пресс, 2000. 320 с.
Зализняк А. А. Дневник: к определению жанра // Новое литературное обозрение. 2010. № 106. С. 162-180.
Макаров М.Л. Основы теории дискурса. М. : Гнозис, 2003. С. 211.
 Transformation of the author image in the blog as a reflection of the genre dynamics of the blogosphere caused by social and cultural purposes (on examples of blogs implementing political topics) | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2016. № 407.

Transformation of the author image in the blog as a reflection of the genre dynamics of the blogosphere caused by social and cultural purposes (on examples of blogs implementing political topics) | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2016. № 407.

Download full-text version
Counter downloads: 983