Concession agreement parties' legal nature under the Russian Federation legislation | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2016. № 407.

Concession agreement parties' legal nature under the Russian Federation legislation

A concession agreement is a form of public-private partnership which nowadays has the leading role in attracting investments into the economy of the country. Under the concession agreement, the concessionaire constructs or reconstructs at its expense an infrastructure object which belongs (will belong) to the grantor. Meanwhile the concessionaire gets the right to operate this object within a certain period of time. The concession agreement parties are defined in the article, as well as their legal nature is analyzed. The concession agreement parties are the grantor and the concessionaire. The grantor can be the Russian Federation (with respect to the federal property), the federal subjects of the Russian Federation (with respect to the property of the entity of the Russian Federation) or municipalities (with respect to the municipal property). The Russian Federation, the entities of the Russian Federation and the municipalities are equal with the concessionaire in the concession relationships. Thus, they are subject to the rules determining participation of legal entities in civil legal relations. The concessionaire can be an individual entrepreneur, a Russian or foreign legal entity or two or more entities acting under a contract of partnership (the joint venture agreement). The author of the article considers the representation of the grantor in the concession relationships. The Russian Federation as the grantor is represented by the government of the Russian Federation or the authorized federal executive body. The subject of the Russian Federation is represented by the body of state power of the subject of the Russian Federation. The municipal entity is represented by the local authority. Individual rights and obligations of the grantor may be exercised by the bodies and legal entities authorized by the grantor, for example, by state (municipal) unitary enterprises. The author has made the conclusion that the legal nature of the relationships between the grantor and the person acting on its behalf can be defined as representation. This conclusion is based on the analysis of legislation and law enforcement practice. The grounds and procedure for changing of parties under the concession agreement are analyzed in the article. Special attention is given to the substitution of the concessionaire by way of assignment or transfer of a debt; the substitution of the concessionaire, a legal entity, in case of its reorganization; the substitution of the concessionaire in case of default (improper) execution of its obligations to the creditor; the substitution of the concessionaire on the basis of the decision of the executive body; the transfer of the ownership of the object of the concession agreement to another owner. As a result, some proposals on the legal regulation of the identified gaps in legislation are made in the article.

Download file
Counter downloads: 262

Keywords

государственно-частное партнерство, концессионное соглашение, концессионер, концедент, public-private partnership, concession agreement, the grantor, the concessionaire

Authors

NameOrganizationE-mail
Kholodkova Yuliya S.Sibmost OJSC; Russian State University for the HumanitiesHolodkovaJS@sibmost.ru
Всего: 1

References

О концессионных соглашениях: Федеральный закон от 21.07.2005 № 115-ФЗ (ред. от 30.12.2015) // СЗ РФ. 2005. № 30 (ч. II). Ст. 3126.
Гражданский кодекс Российской Федерации (часть первая) от 30.11.1994 № 51-ФЗ (ред. от 31.01.2016) // СЗ РФ. 1994. № 32. Ст. 3301.
О системе и структуре федеральных органов исполнительной власти: указ Президента РФ от 09.03.2004 № 314 (ред. от 22.06.2010) // СЗ РФ. 2004. № 11. Ст. 945. П. 1.
Об общих принципах организации законодательных (представительных) и исполнительных органов государственной власти субъектов Российской Федерации: Федеральный закон от 06.10.1999 № 184-ФЗ: ред. от 30.12.2015 (с изм. и доп., вступ. в силу с 01.01.2016) // СЗ РФ. 1999. № 42. Ст. 5005. Ст. 17.
Об общих принципах организации местного самоуправления в Российской Федерации: Федеральный закон от 06.10.2003 № 131-ФЗ: ред. от 30.12.2015 (с изм. и доп., вступ. в силу с 01.01.2016) // СЗ РФ. 2003. № 40. Ст. 3822. Ст. 34.
О государственных и муниципальных унитарных предприятиях: Федеральный закон от 14.11.2002 № 161-ФЗ (ред. от 23.11.2015) // СЗ РФ. 2002. № 48. Ст. 4746. Ч. 7 ст. 18.
О государственной компании «Российские автомобильные дороги» и о внесении изменений в отдельные законодательные акты Россий ской Федерации: Федеральный закон от 17.07.2009 № 145-ФЗ (ред. от 14.12.2015) // СЗ РФ. 2009. № 29. Ст. 3582. П. 8 ч. 3 ст. 6. Ст. 34.
Положение о Федеральном дорожном агентстве: утверждено Постановление Правительства РФ от 23.07.2004 № 374 (ред. от 25.12.2015) // СЗ РФ. 2004. № 31. Ст. 3264. Пункт 5.4(7).
Постановление Федерального арбитражного суда Северо-Кавказского округа от 16.08.2012 по делу № А53-280/2012 // СПС «КонсультантПлюс».
Определение Высшего Арбитражного Суда РФ от 22.09.2010 № ВАС-12196/10 по делу № А50-27205/2009 // СПС «КонсультантПлюс».
Постановление ФАС Центрального округа от 12.03.2013 по делу № А35-14620/2011 // СПС «КонсультантПлюс».
URL: http://ozmo.ru/zakaz/auction/details/13/118 (дата обращения: 30.03.2016).
О государственно-частном партнерстве, муниципально-частном партнерстве в Российской Федерации и внесении изменений в отдельные законодательные акты Российской Федерации: Федеральный закон от 13.07.2015 № 224-ФЗ (ред. от 29.12.2015) // СЗ РФ. 2015. № 29 (часть I). Ст. 4350.
Постановление Федерального арбитражного суда Дальневосточного округа от 25.10.2012 № Ф03-4141/2012 по делу № А04-1332/2012 // СПС «КонсультантПлюс».
Гражданский кодекс Российской Федерации (часть третья) от 26.11.2001. № 146-ФЗ (ред. от 09.03.2016) // СЗ РФ. 2001. № 49. Ст. 4552.
Налоговый кодекс Российской Федерации (часть первая) от 31.07.1998 № 146-ФЗ: ред. от 15.02.2016 (с изм. и доп., вступ. в силу с 15.03.2016) // СЗ РФ. 1998. № 31. Ст. 3824.
Леонтьев С.Е. Комментарий к Федеральному закону от 21 июля 2005 г. № 115-ФЗ «О концессионных соглашениях» (постатейный) // СПС «КонсультантПлюс». 2013.
О внесении изменений в отдельные законодательные акты Российской Федерации: Федеральный закон от 30.12.2015 № 460-ФЗ // СЗ РФ. 2016. № 1 (часть I). Ст. 80.
Гражданский кодекс Российской Федерации (часть вторая) от 26.01.1996 № 14-ФЗ: ред. от 29.06.2015 (с изм. и доп., вступ. в силу с 01.07.2015) // СЗ РФ. 1996. № 5. Ст. 410.
Постановление Тринадцатого арбитражного апелляционного суда от 30.05.2011 по делу № А26-3252/2010 / «Банк судебных решений». URL: https://ras.arbitr.ru (дата обращения: 30.03.2016).
Обзор практики разрешения споров, связанных с арендой: информационное письмо Президиума Высшего Арбитражного Суда РФ от 11.01.2002 № 66 // Вестник ВАС РФ. № 3. 2002.
 Concession agreement parties' legal nature under the Russian Federation legislation | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2016. № 407.

Concession agreement parties' legal nature under the Russian Federation legislation | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2016. № 407.

Download full-text version
Counter downloads: 983