Scythian-Hunnish components of ritual structures and domestic items made of wood of the Turkic-speaking peoples of Siberia
Sacralization of the tree of the Turkic-speaking peoples of Siberia has its origin in the previous culture of the early Sayans and Altai nomads and of the whole Central Asia. Altaic, Tuvan, Khakas and Yakut ethnography has "Scythian" and "Hunnish" components with different degrees of preservation. The tree is a symbol of life, and serves as an indispensable attribute of ritual actions of early nomads of Sayans and Altai. This feature can be seen in the construction of gravestones and burial facilities, in the setting of burials with special compartments for accompanying equipment. A characteristic feature of burials was a person's burial with a sacrificial horse or several killed horses. The Turkic-speaking peoples of Siberia have an archaic tradition of erecting hitching posts. This tradition is directly linked with the cult of the horse of all Siberian peoples who bred horses. The Khakas set hitching posts (sarchyn) in front of the house. This symbol was a substitute of the World Tree. They made a hitching post at the festival of cattle breeders especially for a ritual horse (yzykh). Yzykh had to guard the livestock and contribute to their increase. The Sakha people have a similar tradition. At the Ysyakh festival rites of honoring the sacred horse are made. Presented parallels in the ritual ceremonies of the Turkic-speaking peoples of Siberia show us the continuity of the culture of the early nomads, in the face of the Scythian and Hunnish culture. This tradition was widespread later, and preserved by many of the Turkic-speaking peoples of Siberia until the early 19th century. Household items was one of the categories of objects which testified to the continuity and presence of Scythian-Hunnish components in the formation of cultures of the Turkic-speaking peoples of Siberia. Presumably, the Scythian and Hunnish kettle played an important role in the formation of the Sakha choron. The arched ornamentation of the dish for drinking kumis was similar to the ornamentation of the Hunnish goblet-like bowl. The "animal style" spread across Eurasia in the 1st millennium BC is also reflected in the domestic items. Altaic, Tuvan, Sakha peoples often stylized wooden utensils in the form of parts of a horse body. This feature was associated with the cult of the horse common among the Iranian tribes of the Scythian period. These parallels suggest great influence of the culture of the early nomads on the culture of Altaic, Tuvan, Khakas and Sakha peoples. The beginnings of material culture were formed in the Scythian and Hunnish-Xianbei era and developed in cultures of modern Turkic-speaking peoples of Siberia.
Keywords
ritual structures,
animal style,
household items,
utensils,
burial,
Hunnish components,
Scythian sources,
ритуальные сооружения,
звериный стиль,
домашняя утварь,
предметы быта,
погребения,
хуннские компоненты,
скифские истокиAuthors
Struchkova Anna V. | North-Eastern Federal University | anna301990@gmail.com |
Всего: 1
References
Константинов И.В. Материальная культура якутов XVIII в. Якутск : Якутиздат, 1971.
Окладников А.П. Новая скифская находка на Верхней Лене // СА. 1946. VIII. С. 288. Рис. 1.
Гоголев А.И. Археологические памятники Якутии Позднего Средневековья ХIV-ХVIII вв. Иркутск, 1990. С. 189.
Кореняко В. А. Искусство народов Центральной Азии и звериный стиль. М., 2002. С. 124.
Кисель В.А. Деревянные ковши с зооморфными ручками в погребальном наборе древних кочевников // Радловский сборник: научные исследования и музейные проекты МАЭ РАН в 2012 г. СПб., 2013.
Чороон - история и современность / сост. Р.И. Бравина, Л.Е. Слепцова, С.Т. Попова. Якутск, 2014.
Тощакова Е.М. Кожаная и деревянная посуда и техника её изготовления у южных алтайцев // Материальная культура народов Сибири и Севера. Л. : Наука, 1976. С. 197.
Окладников А.П. Неолит и бронзовый век Прибайкалья. М., 1950. Ч. 1-2. С. 411.
Арсланова Ф.Х. Курганы «с усами» Восточного Казахстана // Древности Казахстана. Алма-Ата, 1975.
Кубарев Г.В. Культура древних тюрок Алтая. По материалам погребальных памятников. Новосибирск, 2005.
Кубарев В.Д. «Конь счастья» в религиозно-мифологических представлениях ранних кочевников Горного Алтая // Рериховские чтения. К 50-летию института «Урусвати». Новосибирск, 1979.
Ковтун И.В. «Конноголовые жезлы» и культ конской головы в Северо-Западной Азии во II тыс. до н.э. // Археология, этнография и антропология Евразии. Новосибирск : ИАЭТ СО РАН, 2012. № 4 (52).
Ачитаева Е. А. Ландшафт как элемент «культурного пространства» в системе сакрализации пространства в традиционном обществе (на примере хакасского этноса) // Гуманитарные исследования в Восточной Сибири и на Дальнем Востоке. 2013. № 1.
Михайлов Т.М. Из истории бурятского шаманизма (С древнейших времен до XVIII в.). Новосибирск : Наука, 1980. С. 185.
Дьяконова В.П. Посуда народов Южной Сибири в собраниях МАЭ // Материальная и духовная культура народов Сибири. Л. : Наука, 1988.
Вайнштейн И.С. Мир кочевников Центральной Азии. М., 1991.
Вайнштейн С.И. Тувинцы-тоджинцы. М., 1961.
Бравина Р.И., Попов В.В. Погребально-поминальная обрядность якутов: памятники и традиции XV-XIX вв. Новисибирск, 2005.
Мыльников В.П. Опыт изучения погребальных сооружений из дерева в процессе раскопок археологических памятников // Археология, этнография и антропология Евразии. Новосибирск : Изд-во ИАЭТ СО РАН. 2012. № 1 (49), январь - март.
Кызласов И. Л. Материалы к ранней истории тюрок. Древнетюркские обиталища // Природное окружение и материальная культура пратюркских народов. М., 2008.
Молодин В.И., Мыльников В.П. Верх-Кальджин 2 и проблемы деревообработки у носителей пазырыкской культуры // Проблемы археологии, этнографии, антропологии Сибири и сопредельных территорий: (материалы VII Годовой сессии Ин-та археологии и этнографии СО РАН. Декабрь, 1999 г.). Новосибирск : Изд-во ИАЭТ СО РАН, 1999. Т. 5.
Кенин-Лопсан Монгуш. Родина шаманства - Тува // Тувинский Форум. URL: www.overtone.ru/shamanizm/?content=item=96 (дата обращения: 30.03.2009).
Дашковский П.К. Космологическая модель пазырыкского кургана // Четвёртые исторические чтения памяти М.П. Грязнова. Омск, 1997.
Худяков Ю.С. Археология Южной Сибири хунно-сяньбийской эпохи. Новосибирск, 2006.
Бравина Р.И. Погребальный обряд якутов как историко-этнографический источник (XVII-XIX вв.) : автореф. дис.. канд. ист. наук. Л., 1983.
Гоголев А.И. Якуты (Проблема этногенеза и формирования культуры). Якутск, 1993.
Окладников А.П. Скифы и тайга (К изучению памятников скифского времени в Ленской тайге) // Проблемы археологии. Л., 1978. Вып. II.
Боргояков М.И. Скифо-тюркские (хакасские) этнографические и фольклорные параллели // Народы Азии и Африки. 1975. № 6.
Бутанаев В.Я. Культ богини Умай у хакасов // Этнография народов Сибири. Новосибирск, 1984. 99 с.
Кляшторный С.Г. Древнетюркские рунические памятники как источник по истории Средней Азии. М. : Наука, 1964. 214 с.
Савинов Д.Г. О «скифском» и «хуннском» пластах в формировании древнетюркского культурного комплекса // Вопросы археологии Казахстана. Алматы. М., Вып. 2. 1998.
Вайнштейн С.И. Некоторые вопросы истории древнетюркской культуры (в связи с археологическими исследованиями в Туве) // СЭ. № 3; Кызласов Л.Р. Древняя Тува (от палеолита до IX в.). М., 1979.