The tradition of burning corpses in Irmen funeral and memorial rites | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2016. № 409. DOI: 10.17223/15617793/409/10

The tradition of burning corpses in Irmen funeral and memorial rites

The article studies the corpse burning ceremony of the ancient population of Irmen cultural-historical community that existed in the southern territory of Western Siberia during the Late Bronze Age. Specific features, the geographical range and sources of this ceremony in the cultures of the developed, Early and Late Bronze of Western Siberia are considered (Eluninskaya, Krotovskaya, Samus, Elovskaya). A conclusion that the ceremony of corpse burning is autochthonic for the territory of Western Siberia is drawn. In the territory of Tomsk and Narym Ob this tradition was quite steady and was preserved until the ethnographic modernity, which is confirmed by the research of G.I. Pelikh. Considering the significant number of the Irmen necropolises investigated so far (including rather large ones), the ceremony of corpse burning cannot be considered typical for Irmen ceremonialism. The ceremony is observed in all territories of the Irmen cultural-historical community, yet it is localized in a small number of burial grounds as a noticeable feature of burial and funeral rites. The ceremony is most characteristic for necropolises of areas where there was an ethnic and cultural interaction of the Irmen population and the population of the so-called andronoid cultures (Suzgunskaya, Elovskaya, Korchazhkin-skaya), or traditions of these cultures made a considerable impact on the Irmen cultural genesis. The analysis of burials with burnt corpses has shown that their absolute majority represents destroyed or so-called "secondary" burials. It is established that most part of such burials is found in barrows in which traces of various ritual and sacrificial actions are fixed (bones, skulls and teeth of animals, campfires, ceramic ware and bronze stock). At the same time, most part of these barrows contained more than three buried bodies. It is suggested that such funeral platforms functioned as sites for new burials for a considerable period of time. It is important to note that the available paleoanthropological definitions and rather conditional definitions by the accompanying stock show that burials with burnt corpses mainly belong to the female part of the Irmen people. However, what forced the Irmen people to conduct this ceremony with females is not clear yet. A hypothesis is suggested that the existence of such burials is the result of marriage contacts of the Irmen population with foreign culture groups, and it reflects the process of incorporation of their representatives in the Irmen community.

Download file
Counter downloads: 208

Keywords

cultural genesis, cultural-historical community, burial and funeral rites, funeral, burning of corpses, культурогенез, культурно-историческая общность, погребально-поминальный обряд, погребение, трупообожжение

Authors

NameOrganizationE-mail
Kovalevskiy Sergey A.Kuzbass State Technical University named after T.F. Gorbachevkoval71@mail.ru
Всего: 1

References

Пелих Г.И. Происхождение селькупов. Томск, 1972. 423 с.
Матвеев А.В. Ирменская культура в лесостепном Приобье. Новосибирск : Изд-во НГУ, 1993. 182 с.
Зубова А.В., Галямина Г.И., Шишкин А.С., Волков П.В., Назарова Л.В. Посмертные трепанации у носителей ирменской культуры (по материалам могильника Спирино-I) // Археологические изыскания в Западной Сибири и на сопредельных территориях. Новосибирск : НГПУ, 2015. С. 136-142.
Новикова О.И. Могильник ирменской культуры Милованово-1 // Археология вчера, сегодня, завтра. Новосибирск : НГПУ, 1995. С. 4151.
Шамшин А.Б., Цивцина О.А. Новые материалы эпохи поздней бронзы из могильника Фирсово-XIV (предварительное сообщение) // Пятые исторические чтения памяти Михаила Петровича Грязнова : материалы Всерос. науч. конф. Омск : ОмГУ, 2000. С. 130-132.
Кунгуров А.Л., Папин Д.В. Могильник-5 археологического комплекса Малый Гоньбинский Кордон-I // Проблемы изучения древней и средневековой истории. Барнаул : Изд-во АлтГУ, 2001. С. 56-68.
Уманский А.П. Могильник карасукского времени у ст. Плотинная по аварийным раскопкам 1968 года // Археология и краеведение Алтая. Барнаул : Изд-во АлтГУ, 1972. С. 22-26.
Папин Д.В., Грушин С.П. Ирменский комплекс на памятнике Телеутский Взвоз-I // Аридная зона юга Западной Сибири в эпоху бронзы. Барнаул : Изд-во АлтГУ, 2004. С. 93-103.
Бобров В.В., Мыльникова Л.Н., Мыльников В.П. Изучение курганного могильника Танай-VII в полевой сезон 2001 г. // Проблемы археологии, этнографии, антропологии Сибири и сопредельных территорий. Новосибирск : ИАиЭт СО РАН, 2001. С. 224-230.
Бобров В.В., Мыльникова Л.Н., Мыльников В.П. К вопросу об ирменской культуре Кузнецкой котловины // Аридная зона юга Западной Сибири в эпоху бронзы. Барнаул : Изд-во АлтГУ, 2004. С. 4-34.
Илюшин А.М., Ковалевский С. А., Сулейменов М.Г. Аварийные раскопки курганов близ села Сапогово // Труды ККАЭЭ. Кемерово : Кузбассвузиздат, 1996. Т. 1. 206 с.
Зах В.А. Эпоха бронзы Присалаирья (по материалам Изылинского археологического микрорайона). Новосибирск : Наука, 1997. 132 с.
Труфанов А.Я. Ирменский курган могильника Калачевка-II // Древние погребения Обь-Иртышского междуречья. Омск : Изд-во ОмГУ, 1991. С. 72-78.
Погодин Л.И., Полеводов А.В., Плешков А.В. Курганный могильник Батаково-XXI - новый погребальный памятник сузгунской культу ры // Четвертые исторические чтения памяти М.П. Грязнова. Омск : ОмГУ, 1997. С. 121-125.
Полеводов А.В. К характеристике погребального обряда населения лесостепного Прииртышья в эпоху поздней бронзы - канун раннего же лезного века (по материалам курганного могильника Боровянка-XXVII) // Этнокультурные процессы в Верхнем Приобье и сопредельных регионах в конце эпохи бронзы. Барнаул : Концепт, 2008. С. 69-77.
Молодин В.И. Бараба в эпоху бронзы. Новосибирск : Наука, 1985. 200 с.
Молодин В.И., Чикишева Т.А. Курганный могильник Преображенка-III - памятник культур эпохи бронзы Барабинской лесостепи // Палеоан тропология и археология Западной и Южной Сибири. Новосибирск : Наука, 1988. С. 125-201.
Матющенко В.И. Еловский археологический комплекс. Часть третья. Еловский II могильник. Комплексы ирмени и раннего железного века. Омск : Изд-во ОмГУ, 2006. 120 с.
Ковалевский С.А. О роли огня в погребально-поминальной обрядности населения ирменской культурно-исторической общности юга Западной Сибири // Известия Алтайского государственного университета. Сер. История. 2010. № 4-2 (68). С. 105-110.
 The tradition of burning corpses in Irmen funeral and memorial rites | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2016. № 409. DOI: 10.17223/15617793/409/10

The tradition of burning corpses in Irmen funeral and memorial rites | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2016. № 409. DOI: 10.17223/15617793/409/10

Download full-text version
Counter downloads: 705