Difficulties experienced by the modern system of higher education in Belarus | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2016. № 411. DOI: 10.17223/15617793/411/17

Difficulties experienced by the modern system of higher education in Belarus

This article seeks to explore the actual changes in the system of higher education in Belarus. The author traces the origins of the difficulties experienced by higher education in Belarus in the recent history of the country. The aim of the research is, therefore, to evaluate the current condition of the system of higher education in Belarus and to provide its explanation. The research methods employed in the article include documentary and secondary data analysis necessary to examine the development of the higher education system in Belarus within the last twenty five years. There is not much research conducted on the topic of the article. Since Belarus and Russia have not only a common cultural background, but also similar educational systems, the development of the higher education system in Belarus mainly attracts the attention of scholars in these two countries. However, the state of the educational system in Belarus generally does not seem to draw much interest of the research community in the rest of the world. Recent growing concerns for the educational system in Belarus expressed by researchers and the media are mostly caused by the fact that Belarus officially joined the Bologna process and promised to update its system of higher education. Therefore, there is a strong need to explore the current situation in the higher education system in Belarus and to analyze its origins. The author enumerates the difficulties existing in the system of higher education in Belarus and preventing it from compliance with the Bologna spirit. Among these difficulties is the extreme bureaucratization of the higher education system. The latter is controlled by all levels of power; therefore, there is no university autonomy either by law or in practice. The passivity of the faculty staff due to its insufficient turnover also prevents higher education from developing according to world standards. Massive commercialization of higher education has resulted in the decrease of its quality. The inadequate system of graduates' placement that has existed in the country since the Soviet era contributes to disparities between the graduates' qualifications and the country's job market. Having examined the data, the author comes to a conclusion that the system of higher education in Belarus needs significant reforms in order to match the European educational standards. Although the authorities promised to conduct them by 2018, doubts are expressed by the general public that the country is able to conduct all the necessary reforms on time.

Download file
Counter downloads: 199

Keywords

Беларусь, высшее образование, вуз, Болонский процесс, Belarus, higher education, university, Bologna process

Authors

NameOrganizationE-mail
Pogorelskaya Anastasia M.Tomsk State Universitylisbonne@rambler.ru
Всего: 1

References

Literacy rate // UNESCO. 2015. URL: http://data.uis.unesco.org/Index.aspx?DataSetCode=EDULIT_DS (дата обращения: 18.02.2016).
Human Development Report 2015. Statistical annex // UNDP. 2016. URL: http://hdr.undp.org/sites/default/files/hdr_2015_statistical_annex.pdf (дата обращения: 19.02.2016).
Система высшего образования Беларуси: состояние, проблемы и направления реформирования // Institute for Development and Social Mar ket in Belarus and Eastern Europe. 2015. URL: http://idsm.ws/wp-content/uploads/2015/09/Education_Lavruchin1.pdf (дата обращения: 06.07.2016).
Конституция Республики Беларусь 1994 года // Официальный интернет-портал Президента Республики Беларусь. URL: http://president.gov.by/ru/official_documents_ru/view/osnovnoj-zakon-respubliki-belarus-1402/ (дата обращения: 23.05.2016).
Законодательство об образовании // Национальный центр законодательства и правовых исследований Республики Беларусь. URL: http://center.gov.by/state11.html (дата обращения: 22.04.2016).
Мацкевич С. Высшее образование Беларуси: вызовы современности и ответы архаики // Центр европейской трансформации. URL: http://cet.eurobelarus.info/files/File/Higher-Education-Belarus_RU.pdf (дата обращения: 06.07.2016).
Кройтор С.Н. Проблемы и перспективы развития белорусского образования. URL: http://media.miu.by/files/store/items/uses/xvii/mim_ uses_xvii_21011.pdf (дата обращения: 06.07.2016).
Белорусская система образования // EDUNEWS. URL: http://edunews.ru/education-abroad/sistema-obrazovaniya/v-respublike-Belarus.html (дата обращения: 18.03.2016).
Положение о Министерстве Образования Республики Беларусь // Официальный ресурс Министерства образования Республики Беларусь. 2015. URL: http://edu.gov.by/page-2461 (дата обращения: 26.06.2016).
Кодекс Республики Беларусь об образовании // Национальный центр правовой информации Республики Беларусь. URL: http://www.pravo.by/world_of_law/text.asp?RN=hk1100243 (дата обращения: 23.03.2016).
Основные проблемы высшего образования Беларуси // Телеграф: агентство новостей. 2013. 30.05. URL: http://telegraf.by/2013/05/osnovnie-problemi-visshego-obrazovaniya-v-belarusi (дата обращения: 05.07.2016).
Болточко А. Высшее образование в Беларуси нуждается в реформе // Новая Эуропа: информационно-аналитический Интернет-журнал. 2011. 02.08. URL: http://n-europe.eu/columns/2011/08/02/ vysshee_obrazovanie_v_belarusi_nuzhdaetsya_v_reforme (дата обращения: 06.07.2016).
Средний возраст преподавателей в БГУ увеличивается // Информационная компания БелаПАН. 2013. 30.09. URL: http://naviny.by/rubrics/ society/2013/09/30/ic_news_116_425656/ (дата обращения: 16.07.2016).
Дети и молодежь Республики Беларусь: статистический сборник // Национальный Статистический Комитет Республики Беларусь. Минск, 2015. URL: http://www.belstat.gov.by/ofitsialnaya-statistika/publications/izdania/public_compilation/index_680/ (дата обращения: 17.07.2016).
Щурко Т. Аспекты и эффекты молодежной политики в Беларуси // Наше мнение. 2013. URL: http://nmnby.eu/news/analytics/5267.html (дата обращения: 22.03.2016).
Коваленя А.А. [и др.]. Республика Беларусь - Европейский Союз: проблемы и перспективы партнерства. Минск : Беларус. навука, 2013. 527 с.
Наука и инновационная деятельность в Республике Беларусь: статистический сборник // Национальный Статистический Комитет Республи ки Беларусь. Минск, 2016. URL: http://www.belstat.gov.by/ofitsialnaya-statistika/solialnaya-sfera/nauka-i-innovatsii/ofitsialnye-publikatsii_3/index_5129/ (дата обращения: 17.07.2016)
Об утверждении стоимости обучения на I ступени высшего образования: приказ № 388-ОД от 25.08.2015 // Белорусский государственный университет. Минск, 2015. URL: http://www.bsu.by/Cache/pdf/679523.pdf (дата обращения: 16.07.2016).
Образование в Республике Беларусь (2015/2016 учебный год) // Национальный Статистический Комитет Республики Беларусь. Минск, 2015. URL: http://www.belstat.gov.by/ofitsialnaya-statistika/solialnaya-sfera/obrazovanie/publikatsii_8/index_5010/ (дата обращения: 08.07.2016).
Труд и занятость в Республике Беларусь : статистический сборник // Национальный Статистический Комитет Республики Беларусь. Минск, 2014. URL: http://www.belstat.gov.by/ofitsialnaya-statistika/solialnaya-sfera/trud/ofitsialnye-publikatsii_7/index_585/ (дата обращения: 08.07.2016).
Титаренко Л.Г. Новые и старые проблемы качества образования в Беларуси // Социология. 2014. № 2. С. 104-112. URL: http://elib.bsu.by/ bitstream/123456789/116754/1/104-112.pdf (дата обращения: 17.07.2016).
Научно-методические рекомендации по формированию образа жизни белорусской молодежи // Белорусский государственный университет. Минск, 2013. URL: http://edu.gov.by/page-2071 (дата обращения: 21.03.2016).
QS World University Rankings 2015/16. URL: http://www.topuniversities.com/university-rankings/world-university-rankings/2015# sort-ing=rank+region=+country=+faculty=+stars=false+search= (дата обращения: 22.03.2016).
World University Rankings 2015-2016 // The Times. 2016. URL: https://www.timeshighereducation.com/world-university-rankings/2016/world-ranking#!/page/0/length/25 (дата обращения: 22.03.2016).
Быковский П. Присоединение Беларуси к Болонскому процессу // Deutsche Welle. 2010. 10.08. URL: http://www.dw.com/ru/присоеди-нение-беларуси-к-болонскому-процессу-причины-и-цели/a-5886884 (дата обращения: 17.07.2016).
Второй отчет о мониторинге имплементации Дорожной карты реформирования высшего образования Беларуси // Общественный Бо-лонский комитет. 2016. URL: http://bolognaby.org/wp-content/uploads/2016/05/AHC-NP-CSF-2-monit-ru.pdf (дата обращения: 17.07.2016).
Можейко В. Долгий и сложный путь Беларуси в Болонский процесс: каким он был и куда он нас привел? // Дискуссионно-аналитическое сообщество «Либеральный клуб». 2015. 10.09. URL: http://liberalclub.biz/долгий-и-сложный-путь-беларуси-в-болон/ (дата обращения: 17.07.2016).
Процедура присоединения к Болонскому процессу. [Б.м., б.д.]. URL: http://tempus.unibel.by/ru/sm.aspx?guid=1543 (дата обращения: 23.05.2016).
Образование и молодежная политика на 2016-2020 гг.: государственная программа // Совет министров Республики Беларусь. 2016. URL: http://www.government.by/upload/docs/file2b2ba5ad88b5b0eb.PDF (дата обращения: 18.07.2016).
Комплекс мероприятий подпрограммы 5 «Развитие системы высшего образования» // Совет министров Республики Беларусь. 2016. URL: http://www.government.by/upload/docs/fileac304245cbfc4671.PDF (дата обращения: 18.07.2016).
Ветохин С.С. [и др.]. Болонский процесс как путь модернизации системы высшего образования Беларуси. Минск : Медисонт, 2014. 68 с.
Дорожная карта по проведению Беларусью реформы системы высшего образования. URL: http://bolognaby.org/wpcontent/uploads/ 2015/12/Roadmap-Belarus-ru.pdf (дата обращения: 18.07.2016).
 Difficulties experienced by the modern system of higher education in Belarus | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2016. № 411. DOI: 10.17223/15617793/411/17

Difficulties experienced by the modern system of higher education in Belarus | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2016. № 411. DOI: 10.17223/15617793/411/17

Download full-text version
Counter downloads: 5198