Modernization of STEM education in Russia: traditions and modern innovations | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2017. № 416. DOI: 10.17223/15617793/416/13

Modernization of STEM education in Russia: traditions and modern innovations

Analysis of the state educational policy in STEM education in the USSR, during the transformation period and in modern Russia was conducted due to new objectives connected with the country's transition to innovative development and import substitution. The purpose of the research was evaluation of measures aimed at modernization of STEM education that combine advantages of traditional and modern organizational and methodological approaches to restructuring a network of technical universities and models of engineering personnel training. In Soviet state-controlled economy the system of STEM education successfully solved the problem of staffing by satisfying employers' demands and obligatory allocation of graduates to workplaces, involving enterprises into students' vocational training and conducting research and development projects. During the transition period in the 1990s, due to the economic crisis, the state educational policy was focused on the tasks of preserving the system of higher education and implemented measures were of organizational and economic character. Starting from 2006, due to Russia's transition to innovate development, the priority national project "Education", several large-scale programs and projects on engineering staff development and technical HEIs research and innovative structure development have been implemented. As the result of these initiatives high-tech centres were created at leading universities. This enables the state to train highly skilled personnel and generate research and technological innovations. The effectiveness of these transformations was guaranteed by implementing new models of training, increasing their research and innovative potential through infrastructure development, innovativeness of the personnel, enhancing management systems and developing a strategic partnership with industry. Alongside this, the problem of large-scale personnel training for high tech industry and development of advanced technology has not been solved. That is why it is considered relevant to modernize the system of mass STEM education through practice-driven training of specialists and engaging employers in the delivery of education programs that meet the priorities of industry scientific and technological development. In 2016 the new state priority project "HEIs as centres for innovations development" has started. More than 100 university innovation development centres will have been created by 2025 within this project. New modern educational programs will be implemented in these centres jointly with industry enterprises and engineering centres, and this will promote implementation of promising innovative developments.

Download file
Counter downloads: 222

Keywords

research and innovation activities, models of training, educational programs, priority projects, educational policy, engineering personnel, научно-инновационная деятельность, модели подготовки, приоритетные проекты, образовательные программы, инженерно-технические кадры, образовательная политика

Authors

NameOrganizationE-mail
Zhurakovsky Vasily M.National Training Foundationzhurakovsky@ntf.ru
Baryshnikova Marina Yu.National Training Foundationbaryshnikova@ntf.ru
Vorov Andrey B.National Training Foundationvorov@ntf.ru
Всего: 3

References

Правительство Российской Федерации: Заседание президиума Совета при Президенте России по стратегическому развитию и приоритетным проектам 25 октября 2016 года. URL: http://government.ru/news/25681/ (дата обращения: 20.01.2017).
Лёвин Б.А. Повышение качества отраслевого инженерного транспортного образования // Тезисы к общероссийской научно-практической конференции «Качество инженерного образования». Томск, 2014. С. 104-114.
Шереги Ф.Э., Стриханов М.Н. Перспективы взаимодействия производства и науки. Вып. 2: Механизмы партнерского сотрудничества производственных компаний, вузов и НИИ. М. : ЦСПиМ, 2012. 104 с.
Перечень поручений Президента России по итогам заседания Совета при Президенте по науке и образованию, состоявшегося 23 июня 2014 года // Русскоязычная версия официального сайта «Президент России». URL: http: //www.kremlin.ru/acts/ assignments/ orders/46191 (дата обращения: 20.01.2017).
Жураковский В.М. Инженерное образование как ресурс инновационного развития экономики // Известия Российской академии образования. 2014. № 2. С. 5-13.
Новиков С.Н., Привезенцев В. А. Совершенствование организации деятельности федеральных и национальных исследовательских университетов Минобрнауки России / под науч. ред. А.И. Володина. М. : ФГБНУ «Аналитический центр» Минобрнауки России, 2016. 98 с.
Чучалин А.И., Чубик П.С., Соловьёв М.А., Замятина О.М. Подготовка элитных специалистов в области техники и технологий // Вопросы образования. 2013. № 2. С. 188-208.
Сидняев Н.И. Современные проблемы элитного инженерного образования // Будущее инженерного образования : сб. науч. ст. / под ред. А. А. Александрова, В.К. Балтяна. М. : МГТУ им. Н.Э. Баумана, 2016. 268 с.
Мартынов В.Г., Шейнбаум В.С. Двадцатилетний опыт уровневой подготовки инженерных кадров в Губкинском университете. Уроки, вектор развития // Инженерное образование для новой индустриализации. Казань : Изд-во КНИТУ, 2013. С. 131-142.
Современное инженерное образование : учеб. пособие / А.И. Боровков и др. СПб. : Изд-во политех. ун-та, 2012. 80 с.
Замятина О.М. и др. Технология проектно-ориентированного обучения в инженерном образовании // Высшее образование сегодня. 2013. № 12. С. 68-74.
Проектирование образовательной среды формирования современного инженера / под ред. Л.Н. Банниковой, Ю.Р. Вишневского. Екате ринбург : УрФУ, 2013. 220 с.
Указ Президента Российской Федерации от 09.09.2008 № 1332 «Об утверждении перечня федеральных государственных образователь ных организаций высшего образования, которые вправе разрабатывать и утверждать самостоятельно образовательные стандарты по всем уровням высшего образования» // Российская газета. 2008. 12 сент.
Об образовании в Российской Федерации: Федеральный закон от 29 декабря 2012 г. № 273-ФЗ // Российская газета. 2012. 31 дек.
Создание и развитие сети федеральных и национальных исследовательских университетов: 2009-2014. Доклад Национального фонда подготовки кадров, подготовленный для заседания межведомственной рабочей группы Совета при Президенте Российской Федерации по науке и образованию 9 апреля 2015 года. URL: http://www.ntf.ru/content/создание-и-развитие-сети-федеральных-и-национальных-исследовательских-университетов-2009 (дата обращения: 10.01.2017).
Приказ Минобрнауки России от 30 октября 2015 г. № 1272 «О Методике определения нормативных затрат на оказание государственных услуг по реализации образовательных программ высшего образования по специальностям (направлениям подготовки) и укрупненным группам специальностей (направлений подготовки)». URL: Шр://минобрнауки.рф/документы/7076 (дата обращения: 10.01.2017).
 Modernization of STEM education in Russia: traditions and modern innovations | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2017. № 416. DOI: 10.17223/15617793/416/13

Modernization of STEM education in Russia: traditions and modern innovations | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2017. № 416. DOI: 10.17223/15617793/416/13

Download full-text version
Counter downloads: 3096