Spiritual Christians in Siberia and in the Far East of Russia (second half of the 19th - early 20th centuries) | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2017. № 418. DOI: 10.17223/15617793/418/8

Spiritual Christians in Siberia and in the Far East of Russia (second half of the 19th - early 20th centuries)

The article is devoted to the life of spiritual Christians in Siberia and in the Far East of Russia in the second half of the 19th -early 20th centuries. A lot of mystical and rationalistic sects appeared after the Raskol of the Russian Orthodox Church in the middle of the 17th century. The Khlysts (Khlysty) were among them. In the second part of the 17th century the movement of the Dukhobors and the Molokans emerged from the Khlysts Movement. The Khlysts had an idea of the possibility of a direct talk with God, avoiding mediation of priests. Later, spiritual Christians developed this thesis and proclaimed the idea of "inner church" in the soul of the believer. The Dukhobors and the Molokans mostly represented the social protest of the Russian peasantry (and the Molokans represented the protest of suburbanites and merchants as well) against the existing feudal and serfdom orders and dogmatism of the Russian Orthodox Church. Followers of spiritual Christianity denied all orders of the Orthodox Church, external church ceremonies, worship of visible demonstrations of cult: icons, crosses, relics. They denied churches (buildings), monasteries, monasticism, saints and seven sacraments. The communities of spiritual Christians existed in the European part of the country, Siberia and the Far East of the Russian Empire. The sectarians represented state peasants, handicraftsmen, small traders. The Dukhobors and the Molokans were strongly persecuted by the government. Authorities saw the sectarians as very harmful and exiled them in remote and far distant places of Siberia and Yakutsk region. Some of spiritual Christians were left in settlements of Yeniseysk, Irkutsk and Tomsk provinces. After signing the Treaty of Aigun between the Russian Empire and the Qing dynasty (28 may 1858) forced relocation of spiritual Christians began in the Far East. Later, spiritual Christians informed their fellows about advantages of resettlement expressed in freedom from conscription, religious tolerance and opportunity to receive an allotment of hundred desyatinas. The relocation of spiritual Christians is described in the article. It is noted that the Dukhobors arrived in Amur Oblast mainly from Yeniseysk Province and Transbaikalia. The Dukhobors resettled alongside with the Molokans, but the flow of the Dukhobors was not so mass, and they settled predominantly in the rural terrain. Villages Andreevka, Astrakhanovka, Pokrovka, Novo-Troitskoe, Gil'chin, Tambovka, Gomelevka, Vvedenovka and town Blagoveshchensk were places where the sectarians (their names are specified in the article) settled. The role of L.N. Tolstoy in helping Yakutsk Dukhobors is noted in the article. The contribution of spiritual Christians in the development of the Russian Far East in the second half of the 19th - early 20th centuries is highlighted. The causes of the crisis of the religious movement in the 1920s are analyzed.

Download file
Counter downloads: 327

Keywords

Сибирь, Дальний Восток, Якутия, ссылка, переселение, духовные христиане, духоборы, молокане, традиции, религия, Siberia, Far East, resettlement, Dukhobors, Molokans, traditions, religion

Authors

NameOrganizationE-mail
Buyanov Dmitry E.Far Eastern Federal Universitydmit2b@gmail.com
Всего: 1

References

Морозов И.П. Молокане. М. : Моск. рабочий, 1931. 44 с.
Новицкий О.М. Духоборцы. Их история и вероучение. 2-е изд. Киев, 1882. 282 с.
Гумилевский Ф. История русской церкви. В пяти периодах. 5-е изд. М., 1888. 1304 с.
Ливанов Ф.В. Острожники и раскольники. Очерки и рассказы. 1-е изд. СПб. : Типография М. Хана, 1872. Т. III. 640 с.
Харламов И.Н. Духоборцы // Русская мысль. 1884. Кн. XI. С. 138-161; Кн. XII. С. 83-115.
Пругавин А.С. Раскол внизу и раскол вверху. Очерки современного сектантства. СПб. : Изд. А.С. Суворова, 1882. 433 с.
Духоборцы // Энциклопедический словарь / Ф.А. Брокгауз, И.А. Ефрон. Т. ХХ, полутом 21. СПб., 1893. С. 251-253.
Пругавин А.С. Молокане // Энциклопедический словарь русского библиографического института Гранат. 11-е стереотип. изд. с матрицы 1915 г. / под ред. проф. Ю.С. Гамбарова, проф. В.Я. Железнова, проф. М.М. Ковалевского, проф. С.А. Муромцева и проф. К.А. Тимирязева. М., 1933. Т. 29. Ст. 224-230.
Бонч-Бруевич В.Д. Духоборцы // Энциклопедический словарь Русского библиографического института Гранат. 13-е изд., стереотип. / под ред. проф. Ю.С. Гамбарова, проф. В.Я. Железнова, проф. М.М. Ковалевского, проф. С.А. Муромцева и проф. К.А. Тимирязева. М., Б.г. Т. 19. С. 170-171.
Бонч-Бруевич В.Д. Раскол и сектантство в России. Доклад В.Д. Бонч-Бруевича второму очередному съезду Россйской социал-демократической партии // Избранные атеистические произведения. М., 1973. С. 173-213.
Бонч-Бруевич В.Д. Сектантство и старообрядчество в первой половине XIX в. // Избранные атеистические произведения. М., 1973. С. 214-263.
Балалаева Н.М. О борьбе религиозного сектантства против колхозного движения на Дальнем Востоке СССР // Из истории борьбы за советскую власть и социалистическое строительство на Дальнем Востоке. Хабаровск, 1965. С. 110-128.
Балалаева Н.М. О переселении молокан в Амурскую область // Ученые записки Хабаровского государственного педагогического института. Хабаровск, 1968. Т. 16 (серия историческая). С. 24-39.
Балалаева Н.М. Антисоветская деятельность амурских религиозных сект (ноябрь 1922-1924 гг.) // Ученые записки Хабаровского государственного педагогического института. Хабаровск, 1970. Т. 28, ч. I (серия историческая). С. 3-29.
Балалаева Н.М. История религиозного сектантства на Дальнем Востоке СССР (1859-1936) : автореф. дис.. д-ра ист. наук. М., 1971. 36 с.
Балалаева Н.М. Амурское молоканство в период 1906-1917 гг. // Вопросы истории Дальнего Востока. Хабаровск, 1972. С. 188-217.
Балалаева Н.М. О попытке переселения земледельческого населения Амурской области на Камчатку в 1911-1912 годах // Вопросы истории Дальнего Востока. Хабаровск, 1973. Вып. III. С. 3-9.
Аргудяева Ю.В. Молокане в Приамурье // Традиционная культура Востока Азии: археология и культурная антропология. Благовещенск, 1995. С. 156-173.
Аргудяева Ю.В. Крестьянская семья у восточных славян на юге Дальнего Востока России (50-е гг. ХК в. - начало ХХ в.). М. : Изд-во Ин-та этнологии и атнропологии РАН, Ин-та истории, археологии и этнографии народов Дальнего Востока ДВО РАН, 1997. 315 с.
Аргудяева Ю.В. Культура и быт молокан Амурской области // Дни славянской письменности и культуры : материалы тез. и докл. к науч.-практ. конф. Владивосток, 1997. С. 19-21.
Аргудяева Ю.В. Роль конфессиональных групп русских в освоении Дальнего Востока // Российское Приамурье: история и современность : материалы докл. науч. семинара, посвящ. 350-летию похода Е.П. Хабарова, 24-25 ноября 1999 г. Хабаровск, 1999. С. 57-61.
Аргудяева Ю.В. Этническая и этнокультурная история русских на юге Дальнего Востока России (вторая половина ХК - начало ХХ в.). Крестьяне. Владивосток : ДВО РАН, 2006. Кн. I. 312 с.
Высочайше утвержденное положение Сибирского комитета «О правилах для поселения русских и иностранцев в Амурской и Приморской областях Восточной Сибири» // ПСЗРИ. 2-е собр. Отделение первое. 1861. Т. XXXVI, № 36928. СПб., 1863.
Труды командированной по высочайшему повелению Амурской экспедиции. Вып. V. Колонизационное значение земледелия в Приамурье. Составил начальник отряда земледельческой колонизации С.П. Шлишкевич. СПб. : Типография В.Ф. Киршбаума, 1911. 142 с.
Кириллов А.В. Переселения в Амурскую область // Приамурские ведомости. 1895. 1 января (Приложение к № 53). С. 1-47.
Новиков-Даурский Г.С. Освоение русскими амурских просторов // Новиков-Даурский Г.С. Историко-археологические очерки. Статьи. Воспоминания. Благовещенск, 1961. С. 126-133.
Ланкин А.В. Переселение и жизнеописание духовных христиан в Амурской области с 1864 года по 1913 год (Рукопись). ГМИР. Ф. 2. Оп. 8. Д. 364.
Кобызов Р.А. Религиозные общества и общины Благовещенска // История Благовещенска. 1856-1917 : в 2 т. Благовещенск, 2009. Т. 1. С. 126-36.
Государственный архив Амурской области (далее - ГААО). Ф. 29-и. Оп. 3. Д. 780.
ГААО. Ф. 29-и. Оп. 3. Д. 943.
Муратов М.В. Духоборцы в Восточной Сибири в первой половине ХК века. Труды Государственного Иркутского университета. Выпуск пятый. Иркутск : Изд-во Иркут. гос. ун-та, 1923. 55 с.
Кириллов А.В. Географическо-статистический словарь Амурской и Приморской областей с включением некоторых пунктов сопредельных с ними стран. Благовещенск : Типография т-ва Д.О. Мокин и К, 1894. 543 с.
Государственный музей истории религии (далее - ГМИР). Ф. 2. Оп. 7(61). Д. 799.
ГААО. Ф. 30-и. Оп. 1. Д. 16.
Адаменко Н.Г. Исторические страницы села Андреевки // Страницы нашей истории. К 140-летию с. Ивановки и 80-летию Ивановского района. Благовещенск, 2004. С. 67-71.
Российский государственный архив Дальнего Востока. Ф. 702. Оп. 5. Д. 27.
Итоги сельскохозяйственной переписи в Амурской области. Благовещенск : Благовещенское утро, 1916. 145 с.
Статистика Российской империи. XXVII. Волости и населенные места. 1893 года. Вып. 2: Амурская область. СПб. : Издание центрального статистического комитета МВД, 1893. 58 с.
Литвинцев К. Амурские сектанты: молокане и духоборы. Историко-этнографический очерк // Христианское чтение. 1887. № 11-12. С. 549-567.
Толстой Л.Н. В иностранные газеты. 1898 г., марта 19. Москва // Собрание сочинений : в 22 т. Т. 19: Письма 1882-1899. М. : Худ. лит., 1984. С. 418-423.
ГМИР. Ф. 2. Оп. 7(61). Д. 410.
ГМИР. Ф. 2. Оп. 7(61). Д. 417.
Пинигин В.В. Любящий Вас Лев Толстой. Якутск : Якут. книж. изд-во, 1978. 183 с.
Доктор Прокопий Нестерович Сокольников: фотографии, документы, воспоминания, статьи / сост. Л.М. Григорьева. Якутск : Бичик, 2015. С. 176.
Холкина Т. А., Чаюн Л. А. Архитектурное наследие Благовещенск. Благовещенск : Амурская ярмарка, 2006. 112 с.
Всеподданейший отчет Приамурского генерал-губернатора генерал-лейтенанта Духовского. 1893, 1894 и 1895 годы. СПб. : Типография Ю.Н. Эрлих, Садовая, № 9, 1895. 148 с.
Приложение к всеподданейшему отчету военного губернатора Амурской области за 1912-1913 гг. Благовещенск : Типолитография «Благовещенск» торгового дома И.Я. Чурин и К, 1915. 102 с.
Бакаев Ю.Н. Власть и религия: история отношений (1917-1941). Хабаровск : Изд-во Хабар. гос. техн. ун-та, 2002. 199 с.
ГМИР. Протоколы 1-го Амурского губернского съезда духовных христиан молокан, состоявшегося 3-8 декабря 1922 г. Ф. К-I. Оп. 3(24). Д. 1.
ГМИР. Протокол 4-го Амурского окружного съезда духовных христиан молокан, состоявшегося в г. Благовещенске 11-12 февраля 1927 г. Ф. К-I. Оп. 3(24). Д. 2.
Государственный архив Хабаровского края. Ф. П-2. Оп. 2. Д. 168.
Постановление ВЦИК и СНК РСФСР от 8 апреля 1929 г. «О религиозных объединения» // Религия и власть на Дальнем Востоке России. Сборник документов Государственного архива Хабаровского края. Хабаровск, 2001. С. 188-190.
 Spiritual Christians in Siberia and in the Far East of Russia (second half of the 19th - early 20th centuries) | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2017. № 418. DOI: 10.17223/15617793/418/8

Spiritual Christians in Siberia and in the Far East of Russia (second half of the 19th - early 20th centuries) | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2017. № 418. DOI: 10.17223/15617793/418/8

Download full-text version
Counter downloads: 956