The Kingdom of Dream by Igor Severyanin: a utopia or a parody?
Ibe purpose of this article is to analyze the correlation of the utopian imagery of the symbolists and of Igor Severyanin. The material of research was the poetic works of the poet created before the revolution of 1917. The main research method is comparative-typological analysis that studies pairs of the most representative texts. The article puts forward and proves the thesis that the utopian poems by Severyanin have a dual lyric-ironic nature: they express the idea of a different being, a wonderful life transformed by the laws of art, but on the stylistic level they parody symbolist works with that topos. This allows to determine a number of stylistic devices characteristic for Severyanin's works as parody In the study, the author starts from the fact that the creation of literary and philosophical utopian projects was a current trend in the Russian culture of the 19th-20th centuries. Images of a fairyland, the kingdom of dream, the "golden dream" in one form or another are present in the poetry of symbolism (K. Balmont, F. Sologub, V. Bryusov, A. Bely, etc.). Severyanin also has a very developed topos of the "kingdom of dream" or Mirrelya (he was often referred to as its "singer"). Such common motifs were noted by the contemporaries of the poet (N. Gumilev, K. Mochulsky) and by later researchers of his works, e.g., by S.A. Viktorova. But the very nature of the evolution of the modernist utopian topos in Severyanin's poetry, the mechanism of his assimilation and transformation of the earlier poetic tradition have not yet been thoroughly analyzed, although some observations have been made (V.N. Alfonsov). The main markers of Severyanin's game use of the symbolist utopian images and an ironic attitude toward them are specific artistic means to which he resorts in these writings: the poetics of paradox, absurdity and ambiguity, the stylistic mixture of "high" poetic and colloquial prosaic words, exaggeration and hyperbolization of images, etc. Researchers of parody, e.g., VL. Novikov, characterize such techniques as belonging to the arsenal of the genre of literary parody. The key findings on the comparison of the poetics of Severyanin and of the symbolists are that his "Mirrelya", his "kingdom of dream", is a collective grotesque exaggerated image of the utopian projects of his older predecessors. He did not develop their utopian search in terms of content, but parodied their main themes and motifs. The "kingdom of dream" of Severyanin exists primarily on the level of style and avant-garde poetics, but it is already detached from the utopian worldview and philosophical spirit of the time of the turn of the 20th century.
Keywords
И. Северянин,
утопия,
пародия,
ирония,
символизм,
постсимволизм,
трансформация символистской поэтики,
utopia,
parody,
irony,
symbolism,
post symbolism,
transformation of symbolist poeticsAuthors
| Kuznetsova Ekaterina V. | Gorky Institute of World Literature of the Russian Academy of Sciences | katkuz1@mail.ru |
Всего: 1
References
Медведева Т.Б. Концепт утопия: современные исследования и многообразие интерпретаций // Гуманитарные и социально-экономические науки. 2009. № 2. С. 113-117.
Полтавцева Н.Г. Модерн как стиль культуры и утопия: некоторые аспекты взаимодействия // Утопия и эсхатология в культуре русского модернизма. М. : Индрик, 2016. С. 42-62.
Кириченко Е.И. Эстетические утопии «Серебряного века» в России // Художественные модели мироздания. XX век. Взаимодействие искусств в поисках нового образа мира : в 2 т. М. : Наука, 1999. Т. 2. С. 21-28.
Богданова О.А. Дворянская усадьба Серебряного века в пространстве ретроспективной утопии // Утопия и эсхатология в культуре рус ского модернизма. М. : Индрик, 2016. С. 196-210.
Спивак М.Л. «Солнечный град» Андрея Белого с Кампанеллой и без Кампанеллы // Утопия и эсхатология в культуре русского модерниз ма. М. : Индрик, 2016. С. 496-518.
Сологуб Ф. Искусство наших дней // Критика русского символизма : в 2 т. М. : Олимп, АСТ, 2002. Т. 1. С. 334-368.
Давыдова О.С. Символизм как предчувствие утопии: скрытые смыслы модерна // Утопия и эсхатология в культуре русского модернизма. М. : Индрик, 2016. С. 278-302.
Мочульский К. Игорь Северянин. Менестрель. Новейшие поэзы // Игорь Северянин. Царственный паяц. Автобиографические материалы. Письма. Критика. СПб. : Росток, 2005. С. 543-548.
Терехина В.Н. Русский футуризм: становление и своеобразие // Авангард в культуре ХХ века (1900-1930 гг.): Теория. История. Поэтика : в 2 кн. М. : ИМЛИ РАН, 2010. Кн. 1. С. 139-208.
Жирмунский В.М. Теория литературы. Поэтика. Стилистика. Л. : Наука, 1977.
Клинг О. А. Влияние символизма на постсимволистскую поэзию в России 1910-х годов. Проблемы поэтики. М. : Дом-музей Марины Цветаевой, 2010.
Гумилев Н. Гумилев Н.С. Письма о русской поэзии. М. : Современник, 1990.
Альфонсов В. Н. Поэзия русского футуризма // Русская литература ХХ века. Школы, направления, методы творческой работы. СПб. : Logos; Высшая школа, 2002. С. 60-111.
Новиков В.Л. Книга о пародии. М. : Советский писатель, 1989.
Тынянов Ю.Н. Поэтика. История литературы. Кино. М. : Наука, 1977.
Терехина В.Н., Шубникова-Гусева Н.И. «За струнной изгородью лиры.»: Научная биография Игоря Северянина. М. : ИМЛИ РАН, 2015.
Северянин И. Полное собрание сочинений. М. : Альфа-книга, 2014.
Сологуб Ф. Неизданный Федор Сологуб. М. : Новое литературное обозрение, 1997.
Сологуб Ф. Собрание сочинений : в 6 т. М. : Интелвак, 2004. Т. 7 (дополнительный).
Скобелев В.П. О структурно-семантических первоосновах поэтики литературного пародирования // Проблемы изучения литературного пародирования : межвуз. сб. ст. Самара : Самар. ун-т, 1996. С. 41-61.
Сологуб Ф. Демоны поэтов // Критика русского символизма : в 2 т. М. : Олимп; АСТ, 2002. Т. 1. С. 321-334.
Викторова С. А. Поэтический диалог Игоря Северянина и Федора Сологуба // Ярославский педагогический вестник. 2006. № 1. С. 16-20.
Матвеева Е.Н. Языковая игра в поэзии И. Северянина // Вестник ВГУ. Серия: Филология. Журналистика. 2009. № 1. С. 69-71.
Бальмонт К. Собрание сочинений : в 2 т. М. : Можайск-Терра, 1994. Т. 1.
Лосев А.Ф. Ирония античная и романтическая // Эстетика и искусство: Из истории домарксистской эстетической мысли. М. : Наука, 1966. С. 54-84.
Брюсов В. Собрание сочинений : в 2 т. Т. 1 : Стихотворения. Поэмы. М. : Худ. лит., 1987.
Исупов К.Г. Игра в литературном творчестве и произведении : автореф. дис.. канд. филол. наук. Донецк, 1975.
Пропп В.Я. Проблемы комизма и смеха. Ритуальный смех в фольклоре. М., 2005.
Исупов К.Г. Историко-бытовые архетипы в творческом поведении Северянина // О Игоре Северянине : тез. докл. науч. конф. Череповец, 1987. C. 14-17.
Нечаев А.В. Смеховое отношение. Ирония как ценность // Проблемы изучения литературного пародирования : межвуз. сб. ст. Самара : Самар. ун-т, 1996. С. 9-19.
Игорь Северянин глазами современников. СПб. : Полиграф, 2009.
Петрова Н.А. Из наблюдений над функцией пародирования в лирике ХХ века // Проблемы изучения литературного пародирования : межвуз. сб. науч. ст. Самара : Самар. ун-т, 1996. С. 110-119.