Remember: you have to know much to be useful to your homeland!": Some problems of the popularization of science in the USSR (a case study of the activities of the All-Union Society "Znanie") | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2017. № 420. DOI: 10.17223/15617793/420/15

Remember: you have to know much to be useful to your homeland!": Some problems of the popularization of science in the USSR (a case study of the activities of the All-Union Society "Znanie")

In the article the author reviews the activities of the All-Union Society for the Distribution of Political and Scientific Knowledge (the society "Znanie" [knowledge] since 1963) as one of the main educating organizations of the USSR in the second half of the 20th century. In the study, the author concluded that the idea of establishing a mass educating organization in the Soviet Union was popular and perspective; however, the methods were not always thought out. On the one hand, the author highlights the positive aspects of popularization of science in the USSR. An extensive network of city, district and primary organizations in the structure of science educating could cover almost all the inhabitants of the Soviet Union. Large-scale publishing and lecture activities allowed each person to acquire new knowledge, regardless of social status, income and educational level. Materials published by the society "Znanie" gave real help to teachers, engineers, workers and farmers, to all who wanted to expand their political, scientific and general cultural outlook. The main ideas of all the educating activities of the society were the ideas of necessity for every person to constantly acquire new knowledge, improve work, the ideas of patriotism, the sense of duty and responsibility. On the other hand, the author specifies essential shortcomings. Being actually incorporated into the network of the party and government institutions, the society had no independence and initiative and tried to carry out the "order" of the Party on the mass involvement of all the population in the educating and propaganda activities. The constant increase of the number of propaganda activities, the involvement of a great number of people who did not always have sufficient education and qualification to give public lectures deteriorated the quality of the educating events and reduced the interest of the population to the popularization of science. The author pointed out that biased and often negative attitude of the part of population to educating lectures has remained to this day. Emphasizing the relevance of the study, the author points out that the necessity of a high-quality system of popularization of science is recognized today by the state authorities, the scientific community and the public in general. According to the author, comprehension of the Soviet project of science popularization can help to design an effective model of science popularization and to avoid the mistakes that were made in the Soviet times.

Download file
Counter downloads: 244

Keywords

популяризация науки, научное просвещение, пропаганда знаний, общество «Знание», лекционная пропаганда, popularization of science, educating, dissemination of scientific knowledge, All-Union Association "Znanie", lecture propaganda

Authors

NameOrganizationE-mail
Pinaeva Daria A.Kazan National Research Technical University named after A.N. Tupolevdashkevna1@mail.ru
Всего: 1

References

Лишевский В.П. Ученые - популяризаторы науки. М. : Знание, 1987. 152 с.
Гинзбург В. Л. Еще раз к вопросу о популяризации науки // Наука и жизнь. 2007. № 8.
Солнце - спутник Земли, или Рейтинг научных заблуждений россиян. Пресс-выпуск ВЦИОМ № 1684. URL: http://wciom.ru/index.php?id=236&uid=111345, свободный (дата обращения: 14.11.2016).
Медведева С.М. От научного творчества к популяризации науки: теоретическая модель научной коммуникации // Вестник МГИМО Университета. 2014. № 4 (37). С. 278-286.
Псевдонаучное знание в современной культуре (материалы «Круглого стола») // Вопросы философии. 2001. № 6. С. 3-31.
Пинаева Д.А. Пропаганда или просвещение: некоторые аспекты историко-политического анализа советской системы распространения знаний (на примере деятельности Всесоюзного общества «Знание») // Социальные коммуникации и эволюция обществ : матер. V Междунар. науч.-практ. конф. Новосибирск : Новосибирский гос. техн. ун-т, 2016. С. 106-114.
Постановление Совета Министров СССР «О Всесоюзном обществе по распространению политических и научных знаний» // Наша власть: дела и лица. 2008. Спецвыпуск «60 лет обществу «Знание». С. 32.
Пинаева Д.А. Партийное руководство научно-просветительской деятельностью в СССР (на примере Всесоюзного общества «Знание») // Исторические, философские, политические и юридические науки, культурология и искусствоведение. Вопросы теории и практики. 2015. № 11-3 (61). С. 113-119.
Сергей Иванович Вавилов. Новые штрихи к портрету. М. : ФИАН, 2004. 164 с.
По ступеням истории. Академия миллионов // Наша власть: дела и лица. 2008. Спецвыпуск «60 лет обществу «Знание». С. 32.
Университет миллионов (К 20-летию Всесоюзного Общества «Знание»). М. : Знание, 1967. 154 с.
Мезенцев В. А. Знание - народу. М. : Знание, 1972. 64 с.
Государственный архив Российской Федерации. Ф. P-9547.
Постановление ЦК ВКП(б) «О мерах по улучшению работы Всесоюзного общества по распространению политических и научных знаний». 29 июня 1949 г. // КПСС в резолюциях и решениях съездов, конференций и пленумов ЦК. М. : Госполитиздат, 1985. Т. 8. 542 с.
Постановление Совета Министров РСФСР «О передаче функций министерства культуры РСФСР по проведению лекционной пропаганды Обществу по распространению политических и научных знаний РСФСР» // Хронологическое собрание законов, указов Президиума Верховного Совета и постановления Правительства РСФСР. М. : Госюриздат, 1959. Т. 6. 808 с.
Пинаева Д.А. Народные университеты в системе непрерывного образования советских граждан в 1970-1980 гг. (на примере Татарской АССР) // Исторические, философские, политические и юридические науки, культурология и искусствоведение. Вопросы теории и практики. 2014. № 1-2 (39). С. 164-169.
Обществу «Знание» - 30 лет // Наука и жизнь. 1977. № 5.
Пинаева Д.А. Юнусова Р.Р. Распространение научно-технических знаний и передового производственного опыта в 1940-1980 гг. (на примере деятельности Татарской республиканской организации общества «Знание»). // Вестник Томского государственного университета. История. 2015. № 6. С. 40-48.
Иванова Ж.Е. Социологические исследования и совершенствование лекционной пропаганды. М. : Знание, 1987. 62 с.
Центральный государственный архив историко-политической документации Республики Татарстан. Ф. 15.
Краткие сведения о деятельности общества «Знание» РСФСР (1982-1986 гг.). М. : «Знание» РСФСР, 1987. 57 с.
Постановление ЦК КПСС «О состоянии и мерах улучшения лекционной пропаганды» // КПСС в резолюциях и решениях съездов, конференций и пленумов ЦК (1898-1986). М. : Изд-во полит. лит-ры, 1987. Т. 13. 510 с.
Постановление Совета Министров РСФСР «О мерах по дальнейшему улучшению работы организаций общества "Знание" РСФСР» // Собрание постановлений Правительства РСФСР № 14. М. : Юридическая литература, 1979. 272 с.
Национальный архив Республики Татарстан (далее НАРТ). Ф. 7240.
Пинаева Д.А. Оценка эффективности лекционной пропаганды методами социологии (на материалах Татарской АССР) // Казанский педагогический журнал. 2015. № 4-1 (111). С. 175-182.
Постановление 1-го Съезда Всесоюзного общества по распространению политических и научных знаний // Наука и жизнь. 1948. № 2.
НАРТ. Ф. 273.
Шапошникова Т.Д. Социокультурное образование и просвещение взрослых за рубежом // Человек и образование. 2011. № 3. С. 147-150.
 Remember: you have to know much to be useful to your homeland!

Remember: you have to know much to be useful to your homeland!": Some problems of the popularization of science in the USSR (a case study of the activities of the All-Union Society "Znanie") | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2017. № 420. DOI: 10.17223/15617793/420/15

Download full-text version
Counter downloads: 4529