We have no literature of art" (A.N. Maikov): on the state of Russian artistic criticism in the 1840s. Article One: V.G. Belinsky's legacy in shaping Russian artistic criticism in the 1840s - early 1850s | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2017. № 421. DOI: 10.17223/15617793/421/3

We have no literature of art" (A.N. Maikov): on the state of Russian artistic criticism in the 1840s. Article One: V.G. Belinsky's legacy in shaping Russian artistic criticism in the 1840s - early 1850s

The first article of the cycle specifies the term "art criticism" and its history in the context of Russian lore culture development including specialization and professionalization of literary and art criticism. It elicits the role of A.V. Nikitenko's "Speech on Criticism" and V.G. Belinsky's cognominal cycle of articles in the formation of the term and revealing the social exigency in a relevant judgement on art. Upon learning the articles and reviews published in Russian and foreign periodicals of the late 1830s-1840s, the general condition of European art criticism in the given period is characterized. It has been elicited that the authors of the majority of publications built their judgments about the contemporary artists' oeuvre on the obsolete academic understanding of the subject and missions of art and regarded growing interest to landscape and genre painting as symptoms of plastic arts decay. In this context, the role of the articles and reviews by V.G. Belinsky in overcoming academic requirements to the content of visual art works and establishing a methodological basis of the new art criticism is elicited. It has been determined that the critic in his works stayed close to the European tradition: he thought of literature and visual arts through their unity, as of ways of artistic learning of reality, which use different means, but follow the same laws. Despite the fact that the critic did not create special works on art, in his articles he demonstrated good knowledge of the history of pictorial art, sculpture and architecture, deep understanding of the landmark periods of art development and independence of its masterpieces interpretation, knowledge of works on the history and theory of visual art, as well as close attention to modern publications and events concerning this field. In his cycle of reviews, Belinsky stated his concept of modern art criticism, which had to overcome the bygone dilettantism, blur, haphazardness and exteriority of judgment, assimilate the philosophic and aesthetic discoveries of the previous decades and on this ground shape the new approach to the scientific and journalistic understanding of visual art, relevant interpretation of its current content and dynamics of genres. Arguing with academic theorists, the critic laid the basis for the new interpretation of history painting as a genre, and first posed the question of timeliness of rhyparography - portrait and landscape - as forms of ordinary life comprehension.

Download file
Counter downloads: 223

Keywords

русская и европейская художественная критика, методология художественной критики, академическая теория искусства, эстетика 1840-х гг, проблема современного содержания искусства, В.Г. Белинский, Russian and European art criticism, methodology of art criticism, academic theory of art, aesthetics of 1840s, problem of modern content of art, V.G. Belinsky

Authors

NameOrganizationE-mail
Sedelnikova Olga V.Tomsk Polytechnic Universitysedelnikovaov@tpu.ru
Всего: 1

References

Бойко М.Н. Самосознание искусства - самосознание человека. Очерки русской эстетической мысли второй половины XIX в. М. : Наука, 1997.
Громов Е.С. Критическая мысль в русской художественной культуре. Историко-теоретические очерки. М. : Индрик, Летний сад, 2001.
Штейнгольд А.М. Анатомия литературной критики (природа, структура, поэтика). СПб. : Дмитрий Буланин, 2003.
Верещагина А.Г. Критики и искусство. М. : Прогресс-Традиция, 2004.
Викторович В.А. Лекции по истории русской литературной критики от XVIII до начала XX в. : учеб. пособие. Коломна : Моск. гос. обл. соц.-гуманит. ин-т, 2013.
Кауфман Р.С. Очерки истории русской художественной критики. От Константина Батюшкова до Александра Бенуа. М. : Искусство, 1990.
Нарышкина Н.А. Художественная критика пушкинской поры. Л., 1987.
Грачева С. М. Отечественная художественная критика XX в.: вопросы теории, истории, образования : автореф. дис.. д-ра искусствоведения. СПб., 2010.
Критика // Большая советская энциклопедия : в 30 т. 3-е изд. М. : Советская энциклопедия, 1973. Т. 13. С. 451.
Белинский В.Г. Полное собрание сочинений и писем : в XIII т. М. : АН СССР, 1953-1959.
Майков А.Н. Выставка картин г. Айвазовского в 1847 году // Отечественные записки. 1847. Т. LI, № 4. Отд. II. С. 166-176.
Седельникова О.В. Проблема жанров живописи в художественной критике А.Н. Майкова // Вестник Томского государственного университета. 2011. № 353. С. 42-47.
Менгс А.Р. Мысли о прекрасном и вкусе в живописи (фрагменты) // Мастера искусства об искусстве: Избранные отрывки из писем, дневников, речей и трактатов : в 7 т. / под общ. ред. А.А. Губера. М. : Искусство, 1967. Т. 3. С. 462-466.
Солодовникова Т.Ю. Формирование художественной критики во французской журналистике XIX в. // Журналистика и журналистское образование в современном мире: идеи, концепции, технологии : сб. науч. тр. / науч. ред. Ю.В. Лазарев. Рязань, 2009. С. 119-124.
Planche G. Le salon de 1847 // Revue des Deux Mondes. 1847. T. 18. P. 334-366.
Houssay A. Salon de 1844, II // L'Artiste. 3e serie. 1844. T. V. P. 161-164.
Peisse L. La Sculpture et la Peinture franjaise en 1844 // Revue des Deux Mondes. 1844. Т. 6. P. 338-366.
Merimee P. De l'enseignement des beaux-arts // Revue des Deux Mondes. 1848. T. 22. P. 634-646.
Каменский П.П. О выставке художественных произведений в Санкт-Петербурге и Риме в 1839 г. // Библиотека для чтения. 1839. Т. XXXVII, ч. III. С. 25-56; 120-142.
Шевырев С.П. Русские художники в Риме // Москвитянин. 1841. № 11. С. 134-161.
Кукольник Н.В. Русская школа живописи // Картины русской живописи / под ред. Н.В. Кукольника. СПб., 1842. Вып. 1. С. 3-18.
Каган М.С. В.Г. Белинский и изобразительное искусство // Искусствознание и художественная критика. Избранные статьи. М. : Петрополис, 2001. С. 66-76.
Каган М.С. В.Г. Белинский о русской живописи // Искусствознание и художественная критика. Избранные статьи. М. : Петрополис, 2001. С. 76-92.
Нечаева В.С. В.Г. Белинский: учение в университете и работа в «Телескопе» и «Молве» (1829-1836). М. : АН СССР, 1954.
Седельникова О.В. Литература и живопись в художественной критике А.Н. Майкова. Статья первая. Основы сближения словесного и изобразительного искусств в критическом наследии А.Н. Майкова // Вестник Томского государственного университета. Филология. 2016. № 3 (41). С. 156-169. URL: http://vital.lib.tsu.ru/vital/access/manager/Repository/vtls:000536298
Седельникова О.В. Литература и живопись в художественной критике А.Н. Майкова. Статья вторая. «Поэзия живописи» и «живопись поэзии» в художественной критике А.Н. Майкова: К вопросу о поэтическом и пластическом в искусстве // Вестник Томского государственного университета. Филология. 2016. № 5 (43). С. 132-146. URL: http://vital.lib.tsu.ru/vital/access/manager/Repository/vtls:000550696
 We have no literature of art

We have no literature of art" (A.N. Maikov): on the state of Russian artistic criticism in the 1840s. Article One: V.G. Belinsky's legacy in shaping Russian artistic criticism in the 1840s - early 1850s | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2017. № 421. DOI: 10.17223/15617793/421/3

Download full-text version
Counter downloads: 3651