Buddhism and Soviet identity in Buryatia in 1920s-1930s | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2017. № 421. DOI: 10.17223/15617793/421/8

Buddhism and Soviet identity in Buryatia in 1920s-1930s

The paper discusses the problem of constructing the policy of the Soviet state to the Buddhist religion in Buryatia in the context of ideological struggle for the creation of a 'new person'. The initially tolerant attitude to Buddhism as a religion of the oppressed ethnic minority in the mid-1920s changed to a repressive policy towards the bastion of class enemies. Basing on the original documents, the author argues that the general atmosphere of intolerance of the Soviet power to religion as a worldview was supplemented with the desire to homogenize the non-Russians with the ethnic majority that would provide a common view on patriotism and loyalty. Soviet authorities understood Buddhism as the basis of an alien worldview and simultaneously as an important element of the conservative ethnic tradition, which was the most opposed to soviet values. In this sense, it was religion that promoted sustainability of ethnic cosmology with its ideas about space, justice and morality. Soviet authorities were fully aware of how strongly the Buddhist mentality ingrained in the Buryat public consciousness. Such an ideological opponent as Buddhism could be suppressed in several ways. The first way implied discrediting religion and clergy, destruction of temples and bringing the monks-lamas beyond public and family activities. The second way meant the complete destruction of the Buddhist worldview, its ethics and conceptual apparatus. In the case of the young generation, the ideological victory could be attained by means of what is perhaps more important: everything associated with Buddhism was declared old, outdated and backward. Socially approved behavior meant a purely materialistic worldview. In addition, an important place was given to people's concerns to be suspected of religious faith as this could lead to the most tragic consequences. Destroying the tradition, the communist authorities aimed at a complete change in the cosmological ideas about the world order. Besides, Soviet identity meant both atheisation of the public consciousness and replacement of the traditional language by the Soviet one with its specific ideological lexical units (materialism, atheism, revolution and counterrevolution, class enemy and others). Channeled through the media and artistic sphere, socio-political discourse successfully exercised the function of education in the communist spirit, condemning and bringing the concepts of traditional culture related to Buddhism beyond the limits of the socially approved language.

Download file
Counter downloads: 205

Keywords

буряты, советская идеология, буддизм, обновленчество, политическая идентичность, этническая культура, традиции, функции религии, Buryats, soviet ideology, Buddhism, renovationism, political identity, ethnic culture, tradition, functions of religion

Authors

NameOrganizationE-mail
Amogolonova Darima D.Institute for Mongolian, Buddhist and Tibetan Studies, Siberian Branch of Russian Academy of Sciencesamog@inbox.ru
Всего: 1

References

Синицын Ф.Л. «Красная Буря». Советское государство и буддизм в 1917-1946 гг. СПб. : А.А. Терентьев, 2013.
Постановление Центрального Исполнительного Комитета и Совета Народных Комиссаров Бурят-Монгольской Автономной Социали стической Советской Республики от 17 декабря 1925г. № 221 // Архив востоковедов ИВР РАН. Ф. Разряд 2. Оп. 1. Д. 370.
Тогмитов Б. Ламская изворотливость по части подделывания законов // Бурят-Монгольская правда. 9.05.1928 // Архив востоковедов ИВР РАН. Разряд 2. Оп. 1. Д. 370.
Конспект выступления консерватора Тарбаева // Архив востоковедов ИВР РАН. Разряд 2. Оп. 1. Д. 370.
Положение об управлении делами буддийского духовенства в Бурят-Монгольской Автономной Советской Социалистической Республи ке (1925) // История буддизма в СССР и Российской Федерации в 1985-1990 гг. / под общ. ред. Н.Г. Очировой. Элиста : Мин-во образования, культуры и науки Республики Калмыкия, 2011.
Герасимова К.М. Обновленческое движение бурятского ламаистского духовенства (1917-1930 гг.). Улан-Удэ : Бурят. книж. изд-во, 1964.
Шкаровский М.В. Обновленческое движение в Русской православной церкви. СПб. : Нестор, 1999.
Буддизм в общественно-политических процессах Бурятии и стран Центральной Азии (отв. ред. Л.Е. Янгутов). Улан-Удэ : Изд-во Бурят. гос. ун-та, 2012.
Газетная вырезка «Открытый диспут» (название газеты неизвестно) // Архив востоковедов ИВР РАН. Разряд 2. Оп. 1. Д. 370.
Газетная вырезка «Хамбо Доржиев принял вызов» (название газеты неизвестно). Архив востоковедов ИВР РАН. Разряд 2. Оп. 1. Д. 370.
Доржиев А.В. Бурят-Монгольский Областной совет Союза безбожников. 1 октября 1929 г. // Архив востоковедов ИВР РАН. Разряд 2. Оп. 1. Д. 370.
Сталин И.В. Об индустриализации и хлебной проблеме: Речь на пленуме ЦК ВКП(б) 9 июля 1928 г. Сочинения. Т. 11. М. : ОГИЗ ; Гос. изд-во полит. лит-ры, 1949. С. 157-187.
Ленин В.И. Привет венгерским рабочим // Полное собрание сочинений. 5-е изд. М. : Госполитиздат, 1969. Т. 38. С. 386-387.
Каждый день бороться с религиозным дурманом // Бурят-Монгольская правда. 10.05.1929 // Архив востоковедов ИВР РАН. Разряд 2. Оп. 1. Д. 370.
Ербанов М.Н. Бурят-Монголы у великого Сталина. Улан-Удэ : Бургосиздат, 1936.
Газетная вырезка: Тогмитов Б. Старинные приемы в новейшей литературе. Бурят-Монгольская правда. Июнь 1928 г. (без точной даты) // Архив востоковедов ИВР РАН. Разряд 2. Оп. 1. Д. 370.
 Buddhism and Soviet identity in Buryatia in 1920s-1930s | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2017. № 421. DOI: 10.17223/15617793/421/8

Buddhism and Soviet identity in Buryatia in 1920s-1930s | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2017. № 421. DOI: 10.17223/15617793/421/8

Download full-text version
Counter downloads: 3651