The role of education in the development of Russian-Chinese relations: history and modernity | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2017. № 423. DOI: 10.17223/15617793/423/10

The role of education in the development of Russian-Chinese relations: history and modernity

The purpose of the article is to determine the role of education in the historical development of Russian-Chinese interaction in the context of ensuring national interests of the powers. The article deals with the role of education in the development of Russian-Chinese relations since the end of the 19th century in the context of historical retrospect. Historiographic analysis shows that Russian researchers have not considered education as an instrument of geopolitical influence of Russia in China education from the late 19th century until the present day. An unambiguously negative attitude toward Russian cultural influence is characteristic for the Western researchers. The humanitarian relations between the two states are interpreted by them in the context of Russian / Soviet cultural expansion and the use of cultural contacts with China as a springboard for ideological propaganda. Within the framework of the "soft power" concept, the authors, using the retrospective method, consider education as one of the effective tools for ensuring national interests of the state. Based on the functional-systemic and comparative methods the Russian and Soviet system of education is established to have had a significant influence on the development of relations between the two countries. The authors noted that Russia's involvement in the problems of Chinese education and culture was largely determined by Russian geopolitical goals in the region. An important milestone in the history of Russian-Chinese relations in the field of education was the construction of the Chinese Eastern Railway at the beginning of the 20th century in the Northeast of China. First in Harbin, and then in Tianjin and Shanghai, Russian educational institutions were established and they preserved traditions and methods of Russian education. The article focused on the role of education in the period from October 1917 to 1949 presented by the activities of cultural and educational societies and establishment of new educational institutions. From 1949 until the mid-1950s the system of higher education in China was restructured according to the Soviet model. The authors note that Sino-Soviet cooperation in the educational sphere was reduced against the background of worsening political relations in the 1970s, which subsequently resulted in the rejection of the Soviet model of education and led to the introduction of elements of the Western-type educational system in Chinese educational institutions. The article reveals that in the retrospective of Russian-Chinese relations education was one of their instruments of indirect impact on relations between the two powers. The authors come to a conclusion about the loss of Russia's once leading position, and the emergence of an objective danger to the Russian state, in turn, to become an object of Chinese soft power.

Download file
Counter downloads: 269

Keywords

Россия, Китай, образование, «мягкая сила», международные отношения, Russia, China, education, "soft power", international relations

Authors

NameOrganizationE-mail
Gusevskaya Natalia Yu.Transbaikal State Universitygusnat1@rambler.ru
Mamkina Inna N.Transbaikal State Universityinna-mamkina@yandex.ru
Всего: 2

References

Громыко А.А., Пономорев Б.Н. История внешней политики 1917-1985 гг. М.: Наука, 1986. Т. 2. 691 с.
Капица М.С. Братская дружба двух великих народов. М. : Знание, 1959. 32 с.
Усачев И.Г. СССР и проблемы межгосударственного сотрудничества. М., 1980. 248 с.
Кашлев Ю.Б. Международное сотрудничество и культурные связи СССР. М. : Московский рабочий, 1975. 120 с.
Кашлев Ю.Б. Международное гуманитарное сотрудничество: состояние и перспективы. М. : Знание, 1988. 62 с.
Можаев Г. А. Международные культурные связи СССР. М. : Знание, 1965. 48 с.
Иоффе А.Е. Международные связи советской науки, техники и культуры М. : Наука, 1975. 429 с.
Вяткин Р.В. Документы по истории русско-китайских отношений. М., 1959. 256 с.
Капица М.С. Советско-китайские отношения. М. : Гос. изд-во полит. лит., 1958. 424 с.
Капица М.С. КНР: три десятилетия, три политики. М. : Политиздат, 1963. 576 с.
Цветко А.С. Советско-китайские культурные связи. М. : Мысль, 1974. 136 с.
Титаренко М.Л. Взаимовыгодное сотрудничество, обращенное в XXI век // Проблемы Дальнего Востока. 1997. № 3. С. 45-49.
Титаренко М.Л. Российско-китайские отношения в преддверии XXI века: перспективы стратегического взаимодействия двух стран // Экспресс-информация ИДВ РАН. 2000. № 1.
Ларин В.Л. Российско-китайские отношения в региональных измерениях. 80-е годы XX - начало XXI века. М. : Восток-Запад, 2005. 390 с.
Дацышен В.Г. Христианство в Китае: история и современность. М. : Науч.-образоват. форум по междунар. отношениям, 2007. 240 с.
Дацышен В.Г. История изучения китайского языка в Российской империи. Благовещенск : Изд-во БГПУ, 2006. 183 с.
The Cambridge History of China. Vols. 9-15: The Ch'ing Empire to 1800, Part 1 - The People's Republic, Part 2: Revolutions Within the Chinese Revolution. Cambridge (England) etc : Cambridge Univ. Press, 2008.
Kaske E. The Politics of Language in Chinese Education. Leiden ; Boston ; Brill, 2008.
Gamsa Mark. The Chinese Translation of Russian Literature. Brill, 2008.
Carter James H. Struggle for the Soul of a City: Nationalism, Imperialism and Racial Tension in 1920s. Harbin : Modern China, 2001.
China learns from the Soviet Union, 1949-present / ed. by Thomas P. Bernstein, Hua Yuli. Lexingtonbook, 2010.
Глобализация и мультикультурализм / отв. ред. Н.С. Китбаев. М., 2005. 331 с.
Голубев А.В. Дипломатия народная и культурная: из опыта советской эпохи // Сотрудничество и связи России и СССР с народами зарубежных стран в ХХ : материалы XIV Всерос. науч.-практ. конф., посвящ. 50-летию РУДН. М., 2010. С. 183-185.
Родионов В.А. «Мягкая» сила в современных российско-монгольских отношениях // Вестник Бурятского государственного университета. 2009. № 8. С. 255-260.
Кучерский Владислав Анатольевич. Деятельность Российской Духовной Миссии в Китае в сфере образования // Время науки - The Times of Science. 2014. № 2. URL: http://puma/article (дата обращения: 27.11.2016).
Антиповский А. А., Боревская Н.Е., Франчук Н.В. Политика в области науки и образования в КНР. 1949-1979 гг. М. : Наука, 1980. 288 с.
Карнаух Н.В., Ху Мин. Россия и Китай: исторические аспекты сотрудничества в области высшего образования // Вектор науки Тольят-тинского государственного университета. Сер. Педагогика, психология. 2011. № 2. С. 234-237.
Лазарева С.И., Шпилева А.Н. Российская эмиграция и развитие образования в Маньчжурии в 20-40-х гг. ХХ в. // Ойкумена. 2013. № 3. С. 94-102.
Соколовский П. Русская школа в Восточной Сибири и Приамурском крае. Харьков, 1914. 305 с.
Мамкина И.Н. Влияние геополитических особенностей Восточной Сибири на развитие системы общего образования в XIX в. // Материалы Международной научной конференции «Азиатская Россия: проблемы социально-экономического, демографического и культурного развития (XVII-XXI вв.). Новосибирск, 2016. С. 267-272.
Цао Тинцзюнь, Се Юнли, Ван Юйвэнь. Укреплять сотрудничество Китая и России в сфере высшего образования - воспитывать кадры, отвечающие условиям «регионализации» и «интернационализации» // Научно-образовательное и культурное сотрудничество стран-участниц ШОС : XII Междунар. науч.-практ. конф. 21-23 мая 2014 г. Чита : ЗабГУ, 2014. Ч. I. С. 7-17.
Otsuka, Yuiaka. Japan 's Involvement with Higher Education in Manchuria: Some Historical Lessons from an Imposed Educational Cooperation // Education, Culture and Identity in Twentieth-Century China. Ann Arbor : The University of Michigan Press, 2001. Р. 57.
Аликберова А.Р. Анализ российско-китайских отношений в области образования на современном этапе (региональный аспект) // Казанская наука. 2013. № 5. С. 24-27.
Peppeer S. Radicalism and Education Reform in 20-th - Century China. Yanbridge Universiy Press, 1996. Р. 160.
Помпелова Ю.П. Высшее образование для национальных меньшинств в КНР // Вестник Минского университета. 2014. № 1. С. 20.
Цзунь Фэн. Развитие китайской экономики умеренно форсируется // Китай. 2013. № 7. С. 26-27.
Цзея Л. Развитие российско-китайских отношений в области образования // Образование и наука. 2013. № 10. С. 91-104.
Гарусова Л.Н., Сухая А.Е. Интернационализация высшего образования и международная деятельность университетов российского Дальнего Востока // Территория новых возможностей. 2014. № 2 (25). URL: http://puma/article (дата обращения: 29.11.2016).
Румянцев Е.Н. Внутренняя и внешняя политика Си Цзиньпина. М. : Синосфера, 2016. 589 с.
 The role of education in the development of Russian-Chinese relations: history and modernity | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2017. № 423. DOI: 10.17223/15617793/423/10

The role of education in the development of Russian-Chinese relations: history and modernity | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2017. № 423. DOI: 10.17223/15617793/423/10

Download full-text version
Counter downloads: 3585